Jump to content

Snappy teakrens---et vidundermiddel?


Aquadoren

Recommended Posts

Nå har jeg prøvd 3 forskjellige typer teakrens uten å få det rent og har gått til innkjøp av båndsliper for å kurere problemet. Teaken er full i dritt og noen steder forseglet med gammel olje som nesten ser ut som lakk. Prøvde 3 typer, hvor bare en d-deck? gjorde merkbare resultater, men ikke godt nok.

Før jeg skulle i gang med båndsliperen fant jeg ut at jeg skulle prøve Snappy teakrens....og for et resultat....det ble akkurat som nytt...til og med de skikkelig inngrodde mørke stripene forsvant. Forstår jo at dette stoffet er sterkt, men det kan vel ikke slite mer enn en båndsliper?

 

I morgen bærer det til Clas Ohlson for å få tilgodelapp på båndsliper, båndslipepapir og høvel(til å høvle nating).

 

Andre med like gode erfaringer?

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Her er et par bilder som viser en teakplate behandlet/renset og en ubehandlet.

dsc_0082.jpg

dsc_0083.jpg

Har ikke smørt med olje da jeg er usikker på om/hvilken jeg skal bruke. Noen tips?

 

Første gangen jeg bruker det, teakdekket er 10 år gammelt. Kjøpte det hos Jama Marina i Stavanger, forhandles av Watski

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde også Snappy i sommer....og for et resultat! Teaken bel helt som ny, og de rustflakkene og svarte flekkene jeg hadde var borte!

 

Men, stoffet kan være litt knotete å bruke..du skal ha tunga rett i munnen. Og, pass på så ikke du får ublandet stoff på aluminium. Dersom ikke teaken er særdeles møkkete, holder det med en blanding 1 del Snappy og 2-3 deler vann. Stoffet er etsende, så bruk hansker!

Link to post
Share on other sites

Jeg Har en pakke Snapy jeg ikke tør å bruke :-) Bruker Hempelstæsj og det funker bra. Dog er ikke mine dekk gamle. Noen som vil ha en pakke Snappy rensesett inkl kost for 2 x 1,5 liter Cola Zero og 2 Troika? bill mrk Tønsberg

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte i sommer Respect sitt teakrenseprogram bestående av Deep Cleaner og Deck Cleaner. Se dette innlegget. Innlegg 16.

Jeg tar en omgang neste år også. Nå går jeg løs på dekket med grønnsåpevann før kulda setter inn.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
....I morgen bærer det til Clas Ohlson for å få tilgodelapp på båndsliper, båndslipepapir og høvel(til å høvle nating).......

Jeg som trodde at dette var noe som de fleste gutter bør ha uansett :rolleyes:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hmmm, hva trenger man egentlig en båndsliper til? Jeg har musesliper og eksentersliper..

 

Båndsliper bruker man når man skal ha jobben gjort og ikke bare pirke rundt :smash:

 

Etterhvert som mitt båtbyggingprosjekt har tatt form, har jeg etterhvert både en Fein deltasliper, plansliper, eksentersliper osv etterhvert som jeg har hatt råd og bruk for en oppgradering. Men fremdeles finner jeg fram min 15 år gamle og trofaste SKIL når det skal gå litt unna.

Med en samling bånd fra 40-240 er jeg rustet for det meste.

 

Man reduserer ALDRI mengden powertools, de skal bare kompleteres..

 

Tenk om verden plutselig skulle stå på randen av total ødeleggelse, og det kan bare fikses raskt med en båndsliper. Da kan jeg springe inn i garasjen mens jeg roper "DET HAR JEG...!"

Så dette er alvorlig, du kan være ansvarlig for verdens undergang hvis du mangler noe så grunnleggende og essensielt som en båndsliper. Nemlig... :cool:

 

Har tatt den noen ganger når madammen himler med øynene over ett nytt verktøykjøp. Argumentet "ja men jeg har jo ikke en sånn" holder lenge :lol:

Link to post
Share on other sites

Snappy virker fantastisk. Selv om det er aggresivt vil jeg definitivy tro at båndsliper er verre!

 

En advarsel jeg så, og fulgte, var IKKE å bruke de børstene som følger med hvis ikke teaken er ekstremt skitten. Bruk heller vaskepadder med håndtak. De er langt mer skånsomme og Snappyen virker like godt. Jeg tror også det er viktig å spyle teaken godt før behandling, slik at at ikke kjemien trekker langt inn i tørt treverk.

Link to post
Share on other sites

Er greit å bruke oxal syre som kjøpes på apoteket. Mye billigere. Er jo dette de fleste teakrense produkter inneholder. Og til en langt høyere pris. Har brukt det på min skøyte og det gjorde underverker men blir bare å bruke grønnsåpe videre for der tærer hardt på teaken å rense den for ofte. Skal prøve å olje med rå linolje blandet med 50% terpentin samt litt antiparasitt i år. Dekket mitt er bakt i epoxi så natene tåler det meste.

Er litt spent på resultatet :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...