Jump to content

Hvilken ungdomsbåt?

GøyPåHavet

Recommended Posts

Rib 350:

Personlig så liker jeg ikke rib`er, så har ikke noe grunnlag for å anbefale det.

Summer fun

Har aldri kjørt en, men ser ut til å gå relativt bra, er produsert i polyetylen og tåler mye, feks skjær og å bli dratt opp på strender osv...

Samt pluss for selvlens.

River 350 xr

Mye av det samme som over, men vet ikke med selvlens...

Terhi micro fun, Terhi more fun:

Terhi er generelt veldig tunge båter etter min erfaring, samt ikke de beste sjøegenskapene.

Gh 11 ls:

Gh 11 har vel vært den "ultimate ungdoms båten" i flere 10-år, skal vist nok være tyngre en bever etter hva jeg finner på nettet, men har nok da et bedre skrog, for går bedre en Bever.

Morgan 350:

Ingen erfaring med Morgan, men ser at det er max 25hk max, noe som nok vil tilsi at den er litt tung, og ikke vil gå alverdens med 15hk

Bever 350:

Bever er også ganske tunge båter, de jeg kjenner som har hatt har ikke vært fornøyd. Men har ingen egene erfaringer.

Så ville nok satset på Gh11 eller Summer Fun av disse.

Ellers så kan jeg anbefale KBS 11 som en bra båt, men vansklig å få tak i, da det ikke er produsert så veldig mange, men ligger to på finn.no

dette er bare mine synsinger, og må på ingen måte sees på som noe korekt svar.... :crazy:

Redigert av pappegoye (see edit history)

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Gøy på havet, hvis jeg for lov å komme med ett alternativ til dine forslag:

Hva med Musling 370 eller 430 (12 eller 14 fotern) Jeg har hatt både GH11 og Musling for nærmere hundre år siden, ingen tvil om at det er mer gøy med Musling enn GH. Samtidig som det er jo ikke mange sesongene til du er gammel nok til å henge på en større motor på akterspeilet. Da med en musling har du mulighet for å vokse med båten, GH11'rn vokser du veldig fort ut av da den ikke tåler noe særlig mer enn en 30hk motor.

Feks en 14 fots musling m 9,9hk og lang stamme nå så er du sikker som dagen er lang, sparer du litt penger og kjøper deg en 40-50hk når du passerer 16 så har du en relativt rask båt som du kan ha mye glede av, bytter du ut denne motoren etterhvert med en 70hk med en chopper propell så når du det maksimale av hva denne båten tåler og du har en fullblods racerjolle.

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Hva er prisen på musling 14 fot ny?

vet ikke, det er noen år siden jeg var i det segmentet. Sikkert noen som bygger de ennå. Hvis ikke så finner du nok en eller to på finn.no Syns jeg husker det var Trio Team Plast som støpte de. Dersom de finnes lenger kan du jo høre med de om de produserer.

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)

muslingen produseres ikke lenger, i såfall er det noe hjemmesnekra greier. muslingene er hvertfall produsert av westermoen, rana båtfabrikk (ikke rana plast) + mange flere, kommer ikke på de i farta. tror 9,9 blir litt lite på en musling 430, men for all del, man trenger jo ikke utfordre skjebnen når det gjelder fart det første året. 430'n i god stand ligger vell mellom 15-20tusen.

ingen ting går for fort med en 9,9 eller 15 hk.. Det går AAAALT for sakte synes nå jeg xD

tenkt å sette på en 30 hester eller 25 hester på min arimar 360 når jeg blir 16 år.. da går den ca. 40 knop <3 ;)

Redigert av Jens Henrik (see edit history)

14 År

Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr

- Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-)

Det er riktig at ingenting går for fort med 9.9 eller 15 hester, men det er noe med lovligheten og forsvarligheten for en selv og alle anre rundt.

Har selv en VX11 jolle med 20hk på og er veldig i tvil hva jeg skal gjøre den dagen som ungene begynner å mase om å få kjøre alene :confused: Må nok bli en liten gummijolle med LITEN motor på da for at far skal føle seg rolig i fohold til både barn og andre båter!

Vivvi (oppvokst på sjøen med egen jolle, og nå eier av to barn...)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...