GøyPåHavet Startet 10.September.2009 Link til dette innlegget Startet 10.September.2009 Hei Jeg har sett lenge på forskjellige undomsbåter. Hvilken båt ville dere valgt mellom Rib 350, Summer fun, River 350 xr, Terhi micro fun, Terhi more fun, Gh 11 ls, Morgan 350 eller Bever 350? Tenkt og ta på 9,9. Glad for alle forslag Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Hvor gammel er du? Ikke alle de båtene vil være lovlige med en 9,9 hesters motor for en under 16år Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Hvor gammel er du? Alder er relevant i hastighet på båten. Dette er ikke et spørsmål du behøver å svare på, husk - dette er internet. Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 10.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Jeg er 13 år Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Alle disse vil vel gå for fort med en 9,9 vel Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Høyst sannsynlig Men Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Om du tar båtførerprøven, så hjelper det ikke i forhold til regelverket - men gjør du det og bruker hue hele tiden - så er jeg enig med vivvi. Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 tru faktisk æ ha tatt ein GH 11 ls, ha æ hatt valge mellom dennan Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 han spurte da ikke om han hadde lov å kjøre den kjørte selv 10 fot gummibåt med 15 hk fra jeg var 10 år nå kjøpte jeg det til ungene i sommer. he he genialt att de får rast fra seg litt Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 10.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Jeg bryr meg om 9,9 regelen men bryr meg ikke om 10 knop regelen så jeg kan reglene Sitér dette innlegget Link to post
pappegoye Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 (redigert) Rib 350: Personlig så liker jeg ikke rib`er, så har ikke noe grunnlag for å anbefale det. Summer fun Har aldri kjørt en, men ser ut til å gå relativt bra, er produsert i polyetylen og tåler mye, feks skjær og å bli dratt opp på strender osv... Samt pluss for selvlens. River 350 xr Mye av det samme som over, men vet ikke med selvlens... Terhi micro fun, Terhi more fun: Terhi er generelt veldig tunge båter etter min erfaring, samt ikke de beste sjøegenskapene. Gh 11 ls: Gh 11 har vel vært den "ultimate ungdoms båten" i flere 10-år, skal vist nok være tyngre en bever etter hva jeg finner på nettet, men har nok da et bedre skrog, for går bedre en Bever. Morgan 350: Ingen erfaring med Morgan, men ser at det er max 25hk max, noe som nok vil tilsi at den er litt tung, og ikke vil gå alverdens med 15hk Bever 350: Bever er også ganske tunge båter, de jeg kjenner som har hatt har ikke vært fornøyd. Men har ingen egene erfaringer. Så ville nok satset på Gh11 eller Summer Fun av disse. Ellers så kan jeg anbefale KBS 11 som en bra båt, men vansklig å få tak i, da det ikke er produsert så veldig mange, men ligger to på finn.no dette er bare mine synsinger, og må på ingen måte sees på som noe korekt svar.... Redigert 10.September.2009 av pappegoye (see edit history) Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
Champagne Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 (redigert) Gøy på havet, hvis jeg for lov å komme med ett alternativ til dine forslag: Hva med Musling 370 eller 430 (12 eller 14 fotern) Jeg har hatt både GH11 og Musling for nærmere hundre år siden, ingen tvil om at det er mer gøy med Musling enn GH. Samtidig som det er jo ikke mange sesongene til du er gammel nok til å henge på en større motor på akterspeilet. Da med en musling har du mulighet for å vokse med båten, GH11'rn vokser du veldig fort ut av da den ikke tåler noe særlig mer enn en 30hk motor. Feks en 14 fots musling m 9,9hk og lang stamme nå så er du sikker som dagen er lang, sparer du litt penger og kjøper deg en 40-50hk når du passerer 16 så har du en relativt rask båt som du kan ha mye glede av, bytter du ut denne motoren etterhvert med en 70hk med en chopper propell så når du det maksimale av hva denne båten tåler og du har en fullblods racerjolle. Mvh Champagne Redigert 10.September.2009 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Valianto Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Har selv en Valiant D-340 RIB. Vis du for det meste skal kjøre alene er dette båten for deg. Høy fart, bra v-bunn og lett båt .¨ Les mer om andre RIB'er og min i RIB-tråden Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
GøyPåHavet Svart 10.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Hva er prisen på musling 14 fot ny? Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Du kan få kjøpe en Valiant 300 med styrekonsoll og 9,9 Yamaha V-max av meg. Båten er 2008 modell og motoren har gått 10 timer. 30000 penger. Det må vel være den optimale guttebåten! Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 (redigert) Hva er prisen på musling 14 fot ny? vet ikke, det er noen år siden jeg var i det segmentet. Sikkert noen som bygger de ennå. Hvis ikke så finner du nok en eller to på finn.no Syns jeg husker det var Trio Team Plast som støpte de. Dersom de finnes lenger kan du jo høre med de om de produserer. Mvh Champagne Redigert 10.September.2009 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Enig Musling er fantastisk båt med genialt skrog Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 11.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Jeg vil ikke ha en liten båt som valiant 300 Sitér dette innlegget Link to post
tøff-tøff Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 muslingen produseres ikke lenger, i såfall er det noe hjemmesnekra greier. muslingene er hvertfall produsert av westermoen, rana båtfabrikk (ikke rana plast) + mange flere, kommer ikke på de i farta. tror 9,9 blir litt lite på en musling 430, men for all del, man trenger jo ikke utfordre skjebnen når det gjelder fart det første året. 430'n i god stand ligger vell mellom 15-20tusen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens Henrik Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 (redigert) ingen ting går for fort med en 9,9 eller 15 hk.. Det går AAAALT for sakte synes nå jeg xD tenkt å sette på en 30 hester eller 25 hester på min arimar 360 når jeg blir 16 år.. da går den ca. 40 knop <3 ;) Redigert 11.September.2009 av Jens Henrik (see edit history) Sitér dette innlegget 14 År Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr - Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-) Link to post
vivvi Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Det er riktig at ingenting går for fort med 9.9 eller 15 hester, men det er noe med lovligheten og forsvarligheten for en selv og alle anre rundt. Har selv en VX11 jolle med 20hk på og er veldig i tvil hva jeg skal gjøre den dagen som ungene begynner å mase om å få kjøre alene Må nok bli en liten gummijolle med LITEN motor på da for at far skal føle seg rolig i fohold til både barn og andre båter! Vivvi (oppvokst på sjøen med egen jolle, og nå eier av to barn...) Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 EnigMusling er fantastisk båt med genialt skrog Vi hadde en mussling før jeepen. Kanalen er genial. Stø som rakker'n når den ligger stille. Fin under fart når kanalen er tom. Vi hadde 30 hk på den. Sitér dette innlegget Link to post
tøff-tøff Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 jens henrik- synes du hadde et noe optimistisk håp om 30hk og 40knop i arimaren. bare så ikke du blir skuffet Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 11.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Kan noen sende link til side der de selger arimar 360 med motor i Norge til fast pakkepris? Sitér dette innlegget Link to post
Jens Henrik Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 skrev sånn ca. den går i ca. 37 - 40 knop med 30 hk stålpropell ;) Kjenner en fra drammen som har det og han har sjekka med gps.. :) Sitér dette innlegget 14 År Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr - Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.