Jump to content

Glassfiberbåt - Sprekk i bunn ved akterspeil - Hvordan reparere?


Honduras

Recommended Posts

Guttungen har kjøpt seg en liten speedbåt som jeg hjelper ham å sette i stand. Etter fjerning av gammels bunnstoff osv finner vi en sprekk i overgangen mellom bunn og akterspeil. Bunnprofilen er svakt buet. Sprekken/hullet er etter å ha skrapt vekk gammel sika og annen drit tidligere eiere har fylt inn ca 12-15cm bred og går ett par cm fremover fra akterspeilet på det største. Akkurat i overgangen altså.

 

Hadde det vært mulig å komme til fra innsiden hadde det vært en smal sak og ikke noe å lage en tråd om.

 

Problemet er at jeg kommer til bare fra utsiden.

Hvis jeg skal komme til fra innsiden må jeg skjære vekk både bunnplate og deler av akterspeilet. Det ønsker jeg å unngå hvis det er mulig.

 

Hulrommet på innsiden er for stort til bare å fylle det med epoxysparkel.

 

Har gjort meg noen tanker om hvordan jeg skal reparere det, men det er så mange med utstrakt kompetanse på glassfiber-arbeid her på BP at jeg satser på at noen kommer med "fasit" med en smart løsning jeg ikke har tenkt på... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er årsaken til at den har gått opp i limingen?

 

Det kan jo synes som den ikke har tålt motor, og at den derfor i utgangspunktet ikke var avstivet nok. Eller det kan ha kommet vann inn til sandwich-materialet som så har råtnet.

 

I begge tilfelle må det hugges godt nok opp til at tilstrekkelig styrke kan bygges inn, og da må du vel inn på begge sider av båten. Hvordan det gjøres er omtalt mange ganger her på BP, så jeg tar det ikke her.

 

Siden dette er "guttongen" som skal bruke den må intet overlates til tilfeldighetene. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvor stor er motoren? 9,9hk?

 

Klarer du å se bevegelser i sprekken evt. vist du tilter opp motoren og bruker den som vektarm for å få mer press eller strekk?

 

Det første du kan gjøre er å utvide sprekken med 1cm med stikksag for å starte uttørking. Du kan også slipe vekk alt bunnstoff og topcoat 10 cm. rundt sprekken. Vist du oppdager mer underveis sliper du tilsvarende.

 

Nå er du klar til å få noen som har erfaring til å se på det. Det meste lar seg reparere fra utsiden, men stort sett så er det ikke så mye jobb i å ta av fenderlist for å ta av toppen. Det kan jo lønne seg på mange måter mtp. gammelt skum ol.

 

Lykke til men bruk fagfolk på jobben slik at det gjøres på en trygg måte.

Link to post
Share on other sites

Her er en side hvor de stiller spørsmål ang hva er glassfiber og rep jobber, mulg mange kan finne mange kjekke svar og løsninger her inne.

 

http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...