Jump to content

blande ulike oljemerker


Hank

Recommended Posts

Det kan gå bra, men det kan også gå dårlig. Mineralolje er ofte tilsatt additiver. Hvilke additiver som er tilsatt hvilke oljer er forretningshemmeligheter. Så det vet nesten ingen.

Syntetisk olje er enda værre, dette er ikke engang foredlet råolje, men ofte helsyntetisk estere og diverse fancy synteseprdoukter. Fantastiske til sitt bruk, men ofte overkill i mange bruksområder.

Sjekk spesifiksjonene på motor og olje, oljen skal holde visse spesifikasjoner og standarder.

 

Så kan man blande ? Tallene i spesifiksjonen som nevnes er kun viskositeten. På etiketten med små bokstaver og tall står spesifiksjoner og standarder som denne oljen følger.

Det er dette som faktisk betyr noe, ikke hvilken farge og hvilket firmanavn som står på flasken. Ofte er oljen identisk (samme raffineri - Vallø i Vestfold kanskje?) selv om den

ene er 3x så dyre som den andre.

 

Det er tryggest å ikke blande, additivene kan interferere med hverandre og lage problemer.

 

 

Litt mer info på Wikipedia : smøreolje (på engelsk).

 

Ole

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det blir feil at man ikke skal kunne blande forskjellige fabrikat at smøreoljer. Vi er underlagt NATO-krav som regulerer dette forholdet:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51440

 

Jeg har. siden jeg fikk lappen for bil i 1964 blandet oljer. Både forskjellige fabrikat og viskositeter. Så langt har det gått bra. Unntaket er at man ikke skal blande inn oljer som har lavere spec. enn det motoren krever. Heller ikke er det noe poeng å blande syntetisk/halvsyntetisk/mineral.

 

Det olews hevder er noe mindre enn en halv sannhet. Hvor Volvo handler oljen sin hen, vet jeg ikke helt, mulig det er BP. Som i såfall er Castrol. Som helt sikkert ikke blir raffinert i Skandinavia. Penzoil kommer nok fra et raffeneri i USA. Bare send meg oljen om du ikke trenger den.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før blandet jeg aldri oljer på mine motorer,men har blitt mer "slepphendt" med årene

 

Har også skiftet over til andre oljemerker ved oljeskift,noen mener dette også er et sjangsespill.

 

Andre sier at de ikke har brydd seg om slike bagateller og aldri hatt noen problemer.

 

Men det er nå engang sånn at selv om en har gjort en ting i mange år blir det ikke riktig av den grunn.

 

Jeg vil faktisk påstå at en motor som ikke tåler å få olje av riktig kvalitet ,men fra en annen flaske ikke er i orden og bør derfor vurderes om den trenger overhaling,eller utskfting.

 

Allikevel bør en være forsiktig med å gå over til syntetisk olje på gamle motorer,de har erfaringsmessig begynt å lekke/bruke olje og en faktisk skjærte seg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Nato har krav til sine oljeleverandører. Nato styrer ikke resten av verden. så diverre: det ikke noe Nato krav at all olje i verden er blandbar

 

Det er det heller ingen som hevder. Spørsmålet er om Penzoil kan blandes med Volvo. Disse kan man med sikkerhet slå fast holder NATO-krav til blandbarhet.

 

Mulig at man kan finne raffenerier i indre Mongolia eller i en kinesisk bakgård man bør holde seg unna. Volvo raffinerer ikke sin egen olje, men de selger den på et marked der NATO er akseptert. Det samme gjelder Penzoil.

Link to post
Share on other sites

Dette er en typisk oljediskusjon som gjentar seg i de fleste tekniske forum. Mange meninger og ofte blir man ikke klokere. Et vanskelig tema fordi motorskader kan ha så mange årsaker. Og hvor ofte blir det gjort profesjonell analyse etterpå?

Her er min mening:

Følg spesifikasjonen til motorprodusenten, det er tryggest hvis man ikke er spesialist. Alle oljemerker som er iht. spec og viskositet kan brukes, og blandes. Både mineralsk og syntetisk olje inneholder additiver, syntetisk minst fordi den er bedre i utgangspunktet. Syntetisk olje er best på alle områder; tåler mer varme, er mer stabil, varer lenger. At syntetisk olje medfører lekkasjer er en myte. Det var slik til å begynne med, for da ble det ikke tilsatt stoff som mykner gummipakninger.

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:headbang: Natokrav til smøreoljer er da intet nytt vel? Drit i det gutter.

 

Til tråden: i båt hedde eg aldri blandet. Det er for dyrt og tungvindt å få havari-dersom(men tvilsomt) noko skulle gå gæli.

På biler blander eg det som måtte falle meg inn, men mikser ikkje mineralsk og syntetisk.

Forskjellige vikositeter eller merker betyr ingenting om eg blander :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja det har jeg, men det har tydeligvis ikke du. Så slutt med å slenge rundt deg med udokumenterte påstander som du tydelegvis ikke har et fnugg rede på.

 

Da kan du jo legge ut den dokumentasjonen du har så god rede på her, så kan vi andre trekke veksler på din visdom. Det hva er så bra med et slikt forum som dette, vi kan lære av hverandre. Så langt har du jo bare presentert udokumenterte påstander.

Link to post
Share on other sites

Å så såre. Men xxxxxxx Hulda kan bare slenge fram hva som helst og etterpå toe sine hender. Er det ikke krav til sannhetsgeahlt i det som vert fremlagt her på forumnet??

Eller er det fritt frem alle typer xxxxxxx?

Kommentar fra moderatorUakseptabel personkaraktertistikk slettet.

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...