Hank Startet 11.September.2009 Del på Facebook Startet 11.September.2009 Er det noen betenkeligheter ved å blande ulike merker olje så lenge de har samme spesifikasjon? Har fått tak i noen liter med Pennzoil 15 W 40 olje som jeg lurer på om kan brukes sammen med Volvo Pentas 15 W 40 olje. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 (redigert) Det kan gå bra, men det kan også gå dårlig. Mineralolje er ofte tilsatt additiver. Hvilke additiver som er tilsatt hvilke oljer er forretningshemmeligheter. Så det vet nesten ingen. Syntetisk olje er enda værre, dette er ikke engang foredlet råolje, men ofte helsyntetisk estere og diverse fancy synteseprdoukter. Fantastiske til sitt bruk, men ofte overkill i mange bruksområder. Sjekk spesifiksjonene på motor og olje, oljen skal holde visse spesifikasjoner og standarder. Så kan man blande ? Tallene i spesifiksjonen som nevnes er kun viskositeten. På etiketten med små bokstaver og tall står spesifiksjoner og standarder som denne oljen følger. Det er dette som faktisk betyr noe, ikke hvilken farge og hvilket firmanavn som står på flasken. Ofte er oljen identisk (samme raffineri - Vallø i Vestfold kanskje?) selv om den ene er 3x så dyre som den andre. Det er tryggest å ikke blande, additivene kan interferere med hverandre og lage problemer. Litt mer info på Wikipedia : smøreolje (på engelsk). Ole Redigert 11.September.2009 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Hank Svart 11.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2009 Takk for informativt svar! Tar nok ikke sjansen på noe blanding her nei.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 (redigert) Det blir feil at man ikke skal kunne blande forskjellige fabrikat at smøreoljer. Vi er underlagt NATO-krav som regulerer dette forholdet: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51440 Jeg har. siden jeg fikk lappen for bil i 1964 blandet oljer. Både forskjellige fabrikat og viskositeter. Så langt har det gått bra. Unntaket er at man ikke skal blande inn oljer som har lavere spec. enn det motoren krever. Heller ikke er det noe poeng å blande syntetisk/halvsyntetisk/mineral. Det olews hevder er noe mindre enn en halv sannhet. Hvor Volvo handler oljen sin hen, vet jeg ikke helt, mulig det er BP. Som i såfall er Castrol. Som helt sikkert ikke blir raffinert i Skandinavia. Penzoil kommer nok fra et raffeneri i USA. Bare send meg oljen om du ikke trenger den. Redigert 11.September.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Hva slags motor er det du snakker om? Totaln blir ikke dårligere enn det svakeste produktet du blander inn. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Før blandet jeg aldri oljer på mine motorer,men har blitt mer "slepphendt" med årene Har også skiftet over til andre oljemerker ved oljeskift,noen mener dette også er et sjangsespill. Andre sier at de ikke har brydd seg om slike bagateller og aldri hatt noen problemer. Men det er nå engang sånn at selv om en har gjort en ting i mange år blir det ikke riktig av den grunn. Jeg vil faktisk påstå at en motor som ikke tåler å få olje av riktig kvalitet ,men fra en annen flaske ikke er i orden og bør derfor vurderes om den trenger overhaling,eller utskfting. Allikevel bør en være forsiktig med å gå over til syntetisk olje på gamle motorer,de har erfaringsmessig begynt å lekke/bruke olje og en faktisk skjærte seg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
solbris Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Nato har krav til sine oljeleverandører. Nato styrer ikke resten av verden. så diverre: det ikke noe Nato krav at all olje i verden er blandbar Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Nato har krav til sine oljeleverandører. Nato styrer ikke resten av verden. så diverre: det ikke noe Nato krav at all olje i verden er blandbar Det er det heller ingen som hevder. Spørsmålet er om Penzoil kan blandes med Volvo. Disse kan man med sikkerhet slå fast holder NATO-krav til blandbarhet. Mulig at man kan finne raffenerier i indre Mongolia eller i en kinesisk bakgård man bør holde seg unna. Volvo raffinerer ikke sin egen olje, men de selger den på et marked der NATO er akseptert. Det samme gjelder Penzoil. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 (redigert) Men da legger du fram dokumentasjon på at desse to oljene er blandbare. Jeg har aldri i mitt liv i snart 30 år i jobb med oljer hørt om Nato akseptert område. SVADA Redigert 11.September.2009 av solbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 (redigert) Dette er en typisk oljediskusjon som gjentar seg i de fleste tekniske forum. Mange meninger og ofte blir man ikke klokere. Et vanskelig tema fordi motorskader kan ha så mange årsaker. Og hvor ofte blir det gjort profesjonell analyse etterpå? Her er min mening: Følg spesifikasjonen til motorprodusenten, det er tryggest hvis man ikke er spesialist. Alle oljemerker som er iht. spec og viskositet kan brukes, og blandes. Både mineralsk og syntetisk olje inneholder additiver, syntetisk minst fordi den er bedre i utgangspunktet. Syntetisk olje er best på alle områder; tåler mer varme, er mer stabil, varer lenger. At syntetisk olje medfører lekkasjer er en myte. Det var slik til å begynne med, for da ble det ikke tilsatt stoff som mykner gummipakninger. Redigert 11.September.2009 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Men da legger du fram dokumentasjon på at desse to oljene er blandbare. Jeg har aldri i mitt liv i snart 30 år i jobb med oljer hørt om Nato akseptert område. SVADA Les linken. Hvis du har jobbet 30 år med oljer, så har du sikkert tilgnang til teksten. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Ja det har jeg, men det har tydeligvis ikke du. Så slutt med å slenge rundt deg med udokumenterte påstander som du tydelegvis ikke har et fnugg rede på. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Natokrav til smøreoljer er da intet nytt vel? Drit i det gutter. Til tråden: i båt hedde eg aldri blandet. Det er for dyrt og tungvindt å få havari-dersom(men tvilsomt) noko skulle gå gæli. På biler blander eg det som måtte falle meg inn, men mikser ikkje mineralsk og syntetisk. Forskjellige vikositeter eller merker betyr ingenting om eg blander Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
blycher Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Hei! det går fint å blande volvo pentas olje med pennzoil,MEN du må bruke pennzoil dimond tror jeg den het. Dette fordi volvo krever en VDS 2 godkjent olje og det er pennzoil dimond. Bruker denne selv på min volvo md3b Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Ja det har jeg, men det har tydeligvis ikke du. Så slutt med å slenge rundt deg med udokumenterte påstander som du tydelegvis ikke har et fnugg rede på. Da kan du jo legge ut den dokumentasjonen du har så god rede på her, så kan vi andre trekke veksler på din visdom. Det hva er så bra med et slikt forum som dette, vi kan lære av hverandre. Så langt har du jo bare presentert udokumenterte påstander. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Se deg speielen Hulda, ser du et xxxxxxxx Kommentar fra moderatorUakseptabel personkaraktertistikk slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Se deg speielen Hulda, ser du etxxxxxxxx Det var da voldsomt. Har du ikke mer å fare med, kan neppe de kunskapene du har ervervet gjennom 30 år i smøreoljebransjen være spesielt imponerende. Man skal kanskje starte med å opplyse at smøreoljer kun er til utvortes bruk. Der glipper det for noen. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Se deg speielen Hulda, ser du et xxxxxxxx Her bør moderator vurdere en reaksjon Faglige motsetninger er greit, men ikke slike ytringer Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
`Laffen Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Litt sakelig.... Mulig denne linken ligger her en plass fra før men her er den i allefall, mulig den kan være til hjelp (Forsvarets POL-Katalog) http://forsvaret.bergersen.no/standard/STA..._7610-/1700.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Her bør moderator vurdere en reaksjon Faglige motsetninger er greit, men ikke slike ytringer Nei, det er vel neppe slik språkbruk vi ønsker, det vil virke ødeleggende for forumet. Ikke skjønner jeg hvorfor jeg har pådratt meg slik vrede. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Dersom du ikke skjønner hvorfor du har pådratt deg slik vrede, med dine innlegg, har jeg kun et godt råd tildeg : xxxxx xxxx x xxxxxxxx xx xxx xx. Kommentar fra moderatorTotalt uakseptabelt utbrudd slettet Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 da sier vi farvel til solbris.. kan da umulig få lov til å fortsette på forumet etter slik argumentrasjon-. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
rover Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Nå begynner disse ytringene å ligne på "båtmagasinets", som har gått helt av hengsene. God natt, "solbris"....... Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Å så såre. Men xxxxxxx Hulda kan bare slenge fram hva som helst og etterpå toe sine hender. Er det ikke krav til sannhetsgeahlt i det som vert fremlagt her på forumnet?? Eller er det fritt frem alle typer xxxxxxx? Kommentar fra moderatorUakseptabel personkaraktertistikk slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Moderator!!! Bør ikke denne tråden slettes? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.