Jump to content

blande ulike oljemerker


Hank

Recommended Posts

Det er fritt frem for alle amøber, og oss amøber i mellom så forsøker vi å holde en saklig tone uten å karakterisere våre mot/med-debattanter for det ene eller den andre kroppsdelen

 

Du har et friskt språk solbris, jeg har tatt 10 min og lest igjennom det som du har skrevet her så langt - og de siste innleggene skiller seg litt ut kan man si.

 

Hadde jeg fremdeles vært involvert i moderasjonen her hadde du neppe hatt anledning til å svare på dette innlegget, for å si det slik.

 

Håper at vi fremover kan lese flere av dine utvilsomt kunnskapsrike innlegg, om enn uten personangrep på motdebattanter og flåsete karakteristikker.

 

Beit jeg på agnet nå tro?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Nei Geirks, du bet ikke på agnet. Det er greit at du ønsker meg vekk fra forumet,men: Min motdebatant fremsetter feilaktige påstander på forumet. Når jeg gjør han oppmerksom på dette kommer han slengende med noe svada om Indre Mongolia. Etter på det prøver han seg med den omvendte bevisbyrde. Er det rart man blir forbanna. Etter mitt syn burde de som farer med løgaktige påstander fått en oppstrekk.

 

Til slutt: ja jeg har et friskt språk og har ikke tenkt å endre på det. Alderen min må dere nok plusse på. Det tok sin tid utdannelsen og.

Link to post
Share on other sites

:eek::eek::eek::sleep::sleep::sleep:

 

http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&a...howMenu=0_2_5_4

 

Kan jeg blande Statoils motorolje med den jeg har i bilen?

Ja. Motorolje fra ulike oljeselskap kan blandes med hverandre, bare pass på at oljen oppfyller motorens oljespesifikasjoner.

 

Kan jeg blande mineralolje og syntetisk motorolje?

Ja. Mineraloljebaserte og syntetiske motoroljer er blandbare. Husk å følge produsentens krav til kvalitet og viskositet. Det er alltid bra å fylle på med en syntetisk motorolje.

 

Her ser du altså hva Statoil svarer. :headbang:

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder NATO, står det:

 

NATO STANAG 1135 Interchangeability of Fuels, Lubricants and Associated Products Used by the Armed Forces of the North Atlantic Treaty Nations

 

Dette er en standard man må betale for. Jeg har ikke tenkt å kjøpe den for å bevise innholdet. Der jeg jobber, sjekker vi om blandbarhet foreligger når vi endrer spec. Det har hittil ikke hendt at blandbarhet har blitt nektet. Jeg jobber for et oljeselskap, og vi har mye maskineri med forskjellige typer smøre-, hydraulikkoljer etc.

 

Så jeg tror nok man trygt kan blande fabrikanter.

Link to post
Share on other sites

Er det noen betenkeligheter ved å blande ulike merker olje så lenge de har samme spesifikasjon? Har fått tak i noen liter med Pennzoil 15 W 40 olje som jeg lurer på om kan brukes sammen med Volvo Pentas 15 W 40 olje.

 

Hvis motorspesifikasjon sier at du kan bruke disse oljene, så kan du balnde de.

 

 

Pennzoil LongLife Diamond 15W-40 API CH-4/CG-4/CF-4/CF/SJ, ACEA E5, VOLVO VDS II

 

Volvo Pentas 15 W 40 VDS-2, API CG-4, ACEA E3 VDS-3, API CI-4, ACEA E5

 

For meg ser det ut som Pennzoil LongLife Diamond også dekker bensinmotorer

https://solberg-baat.secure.flexiweb.no/pro...tview/20187173/

 

Men Volvo har forskellige oljer

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-..._engine_oil.htm

 

PS.

Det er vel blitt Eu spesifikasjon på smøroljen også.

 

kom over denne

 

Biodiesel : Volvo Penta

I henhold til EUs standard EN 590 for dieseldrivstoff er det for tiden tillatt å

blande ... Intervallene for å bytte smøreolje og oljefiltre må halveres ...

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...l/biodiesel.htm

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje ikke mer merkelig enn at verkstedet ditt ønsker å bruke en olje som de er sikker på har gode egenskaper og tilleggsstoffer (additiver). Større avanse er nok heller ikke å se bort fra. Men noen motorer kan jo gå lenger mellom hvert oljeskift på bestemte olje-kvaliteter.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Ble ikke veldig klok av å lese denne tråden, så nå, seks år senere, spør jeg omtrent samme spørsmål:

 

Jeg har to liter med Castrol GTX Professional A3 Mineral 15W-40 motor- og gearolje liggende i båten nå, men må ha 1,8 liter til. Ettersom mobiliteten min er noe begrenset for tiden lurer jeg derfor på om hvis jeg kjøper tilsvarende kvalitet av et annet merke, kan jeg blande disse?

 

Jeg kjøpte oljen på Maritim på Slependen, og er ikke i stand nå for tiden til å komme meg dit. Ser derfor etter mulighet til å kjøpe annen olje nærmere meg her på Nesodden. Er jo en Statoil-stasjon her som sikkert har noe tilsvarende,

Eller er det noen som vet om noen forhandlere i nærheten som selger denne typen olje?

 

Blir hjemme to-tre uker nå og ønsker å bytte olje så fort som mulig.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod, det er helt uproblematisk å blande med en annen mineralolje med samme viskositet (15w-40) uansett om denne kommer fra Statoil, Biltema eller noen andre. Det er ingen fare for at motoren din skal lide vondt av denne grunn.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder spørsmålet om blanding av oljer kan det være klokt å holde seg til to enkle regler om man er i tvil:    
1. Bland kun oljer med samme tekniske spesifikasjon (API eller ACEA etterfulgt av bokstaver, eventuelt av bokstaver og tall for transmisjonsoljer.)
   (Eventuelt CCMC etterfulgt av bokstav eller bokstav og tall).

2. Bland ikke ulik viskositet SAE-verdi med mindre du vet hva du gjør.

3. Er du fortsatt i tvil, -la du det være, og kjøper en olje du er trygg på. Ei kanne olje er billig i forhold til motorskade.


Forkortelsen API står for American Petroleum Institute.


Forkortelsen CCMC står for Comitédes Construteurs du Marché Commun. Rundt 1990 ble denne forkortelsen erstattet av forkortelsen ACEA, som
står for Association des Constructeurs Européens d'Automobiles

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...