FredT Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Det finnes ikke noen liste Jørg. Hele kluet er - som det står med uthevet skrift i innlegg #38 - om tingen ved vanlig er bruk beregnet å vare vesentlig mer enn 2 år. En batterilader er utvilsomt det, og at det er5-års reklamasjonsrett på den kan det ikke være stor tvil om. Nå gjelder imidlertid ikke denne 5-årsregelen absolutt alt. Det finnes en "bagatellgrense - tror den ligger på varer til rundt kr 300,- Så du vinner nok ikke frem om du forsøker deg med en reklamasjon på en glidelås ;-)) Men sitter glidelåsen i ett par Gant olabukser til kr 1.800,- kan saken kanskje stille seg annerledes. FredT Redigert 15.September.2009 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Kaftein ØL Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Vill du fortelle meg at -alt og uten unntak- ligger med 5 års reklamasjonrett? Hei Jørg. Jeg mener å huske at det står noe om at alle produkter til over 1000 kr er beregnet for å vare mer enn 2 år. Elektronikk til båt er absolutt noe som går under 5 års-fristen. Den norske kjøpsloven er knallhard og nådeløs mot bedrifter og svekker på mange måter norske bedrifter da disse er avhengige av litt bedre marginer for å kunne leverer varer etter norsk lov. Det er derfor ting ofte er litt dyrer i norge enn andre steder. Hvis det dukker opp en feil på en 4,5 år gammel sterling/mastervolt/victron eller ladac-lader er det absolutt ingen tvil om hvem som må rydde opp (og betale), og ingen tvil om hva forbrukeren har rett til. Hvorvidt vi som er leverandører synes dette er fint eller ikke spiller dessverre absolutt ingen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Jeg vet ikke om jeg er helt på viddene her, men jeg tror hensikten med kjøpsloven er å stramme produsentene / leverandørene litt opp slik at vi får en forutsigbarhet på det vi kjøper. I så henseende så synes jeg det bare er rett og rimelig, -at alle som kjøper en lader må få lov til å fremme et reklamasjonskrav hvis laderen ikke varer i minst fem år. Om man får medhold i at kravet er reelt må vel sees på i hvert enkelt tilfelle, og når batterier tar kvelden for å ta dette som et eksempel, så finner man jo rimelig greit ut av slike forhold. Jeg skjønner ikke at man i et åndedrag kan si at kvaliteten er best og reklamasjon ikke representerer noen kostnad, for så i neste åndedrag si at hvis Norsk lov skal gjelde så vil man ikke selge annet enn gråstein her i landet. Men jeg er nå ikke dummere enn at jeg skjønner det Jørg sier, -at kjøper man noe billig til 30 kroner og ikke forventer så mye, så kaster man det like greit. Men her må du nok gå i deg selv Jørg, for det er du som skaper forventningene til produktene du leverer her på Båtplassen, -ikke bare ved å fortelle hvor fantastiske Sterling produktene er, men også ved å fortelle alle hvor overlegne Sterling produktene er i forhold til andre produkter på markedet. Du skaper skyhøye forventninger, og dette forplikter. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Nei da Ole Petter. Joerg har nettopp utbrodert at han ikke mener disse Sterlingproduktene skal ha en forventet holdbarhet over 2 år. Det er nå etter min mening å skyte seg selv i foten + litt til. Redigert 15.September.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Da kan jeg ta et eksempel fra et par år tilbake i tid. En lader i et yrkesfartøy sluttet å virke. Vi fant ut at laderen var 18 måneder gammel. Når jeg sa at vi kunne reklamere på den sa båteieren at det kunne vi ikke for garantien var ikke lenger enn et år til yrkesbruk. Jeg tok en telefon til Ladak som jeg for øvrig ikke har noe forretningsforhold med og spurte. De svarte at det kunne så være men at de var ikke helt sikre på hva regelen var. Men den hyggelige mannen i andre enden sa at laderen burde jo vare lenger enn 18 måneder selv om den sto i en yrkesbåt, så han sendte bare en ny i posten. Er det noen som vet, gjelder garantien bare i et år til yrkesbruk? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Der gjelder kjøpsloven eller det som ellers er avtalt.( Ikke forbrukerkjøpsloven) 2 år er det vel ihht. kjøpsloven. Utdrag fra kjøpsloven. § 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre Redigert 15.September.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Jeg har ikke noe problemer med det, Ole Petter. Produktene jeg selger bråker så skjelden at jeg klarer å holde det opprett også uten prisøkninger. Det er ikke spørs, men uansett spørsmål som man kan ta opp med produsenten. Men likevel er det spørs hvordan det går an at dette er ikke reglementert. Jeg kan ikke tror at det finnes ikke noe -klare- regler for det. Forresten synes jeg at det ikke går an å regulere slik via pris (330,-/1000,-, eller vi gjetter litt..) fordi i så fall blir det import av bare søppel. ....som man jo nesten likevel kan antar hvis man ser på noe salgshus.... I tilegg blir det ikke noe rettsikkerhet, som man jo hører her med blikk på omtalt mobiltelefonen. Nå bortsett av meg eller Sterling er det flest ikke realistisk å tilby produkter med mer enn 2 års garanti, selv om man må se forskjellen mellom garanti og reklamasjon og feilkilder. I så fall må allt, uansett hva det er, kalkuleres extrem høy så sant man vill havne på en sikkerhetsmargin som dekkler utenlandske 2 år. Og tenk deg da å selge produkter fra USA. Nå skulle man først undersøke dette riktig, det må jo være mulig å finne noe som er aktuellt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
FredT Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 For øvrig kan jeg til en viss grad forstå Jørgs undring over dette med 5-års reklamasjonsrett. Det er en særnorsk ordning som etter min mening i noen tilfelle gir kunden bedre rettigheter enn man burde kunne forvente seg. Andre EU-land har 2-års reklamasjonsrett - og en 6mndrs. formodningsregel. Slik å forstå at om en ting går i stykker innen 6 måneder etter kjøpet formoder man at varen var beheftet med feilen ved kjøpet, og det er da nesten alltid en reklamasjonssak. De siste 1,5 år skal kunden sannsynliggjøre at feilen var tilstede ved kjøpet - noe som i praksis gjøres ved at kunden simpelthen hevder å ha brukt varen som den er beregnet til, og at det derfor må ha vært feil ved den når den likevel har gått i stykker. Jeg nevner dette fordi man arbeider med å få harmonisert norske regler med EU-reglene, så en gang til neste år kan vi kanskje forvente oss at vi også her i landet kun har 2-års reklamasjonsrett. Det vil da selvsagt kun gjelde for varer kjøpt etter at den nye bestemmelsen trer i kraft. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
BjornLie Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Spørsmålet knyttet til reklamasjonsretten har vært et hett tema i media og samfunnsdebatten i flere år. Det finnes mao få forbrukere som ikke kjenner til reklamasjonsretten og hvilke rettigheter det gir den norske forbruker. Et godt eksempel er saken knyttet til reklamsjonsretten på mobiler, 5 år også der. Det betyr at for de fleste elektronikkprodukter til maritim bruk så vil reklamasjonsretten være 5 år, noe mao de fleste forbrukere vet og noe alle forhandlere bør vite. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Riktig FredT. Men det de fleste ikke vet at 5 års gjelder også i Tyskland hvis man kan formode at feilen ha vært der fra begynn. Sikkert, det kan ofte være vanskelig å bevise men påviselige materielle feil er da lett å se. Komponentfeil på elektronik er da noe annet fordi da blir det vanskelig å fremvise at man (som forbruker) ikke hadde noe andre problemer. Som forresten også treffer forskjellen mellom garanti og reklamasjon. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
FredT Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Nå skulle man først undersøke dette riktig, det må jo være mulig å finne noe som er aktuellt. Gjeldende lov som - enda en gang - er referert i innlegg #38 anser de fleste av oss som ganske aktuell da ;-)) FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Kaftein ØL Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Men det de fleste ikke vet at 5 års gjelder også i Tyskland hvis man kan formode at feilen ha vært der fra begynn.Sikkert, det kan ofte være vanskelig å bevise men påviselige materielle feil er da lett å se. Det spiller dessverre ingen rolle om det viser seg at det er en produksjonsfeil fra en leverandør/underleverandør. I Norge er det den som importere og forandler produktet som skal sørge for at kunden får sine 5 år. Dvs. at importøren mest sannsynlig får dekket feil på produkter som er innen garantien på to år, mens de resterende tre årene må importør/forhandler ordne opp i selv. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Må man øke prisen med 70% for å kunne etterleve de betingelser forbrukerkjøpsloven har, så sier det jo litt om at produktene ikke er av en forventet/akseptabel kvalitet. Den gikk jeg glipp av i all hasten her. Du ser det ikke riktig, motor. Men åpne gjerne forskjellige ladere, invertere, m.m. da ser du at elektronikken av de "andre" er ikke bedre. Du finner delvis til og med de samme komponenter og hver gang jeg åpner en Victron er jeg "skremt" fordi det ser ut som for "20" år siden. Poenget her er altså ikke den synlige delen men den hvordan ting virker. Virkningen av det fra Sterling er ikke verre enn det som blir hantert som "de store". De store er bare stor fordi de er dyre og blir derfor hantert som kongeklasses. Dette materiell er bra, men dyrt. Ellers er alt avhengig av hvordan man kler seg. Og det er igjen avhengig prisen. Sterling har som mål å selge gode ting gunstig. Dette, og at de teknisk ikke står tilbake av "de store" er grunnen av hele suksessen som Sterling har. De andre på samme klasses selger ferre stykke men kompenserer med høyre priser, mens Sterling selger biliger men derfor mange. Så bør du ikke la forvirre deg fordi vi teller altid til slutten, men den finnes jo aldri. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 mens de resterende tre årene må importør/forhandler ordne opp i selv. Det er logikken. Så da, nå må jeg jobbe videre. Dette her har tatt mer tid enn forventet selv om jeg i dag begynnte kl. 0530 allerede. ...skjønner aldri hvordan man kan står opp så tidelig.... Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
motor Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Helt enig Joerg. En annen sak er det jo at det meste i dag lages i Taiwan eller et annet lavkostland for så å få et amerikansk eller europeisk produsentnavn. Det er stort sett utviklingen produsenten står for. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Du finner delvis til og med de samme komponenter og hver gang jeg åpner en Victron er jeg "skremt" fordi det ser ut som for "20" år siden. Virkningen av det fra Sterling er ikke verre enn det som blir hantert som "de store". De store er bare stor fordi de er dyre og blir derfor hantert som kongeklasses. Dette materiell er bra, men dyrt. Sterling har som mål å selge gode ting gunstig. Dette, og at de teknisk ikke står tilbake av "de store" er grunnen av hele suksessen som Sterling har. De andre på samme klasses selger ferre stykke men kompenserer med høyre priser, mens Sterling selger biliger men derfor mange. Du glemte å nevne i den negativt ladde delen av reklamen din at Mastervolt har fem år systemgaranti over hele verden. Og så glemte du kanskje å nevne hvem som ikke nådde helt opp til topps når Yanmar testet ut ladesystem til motorene sine. Det var i følge Yanmar kun et merke som leverte over minimumskravet de hadde stilt som krav. Redigert 15.September.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Forbukerkjøpsloven gjelder vel ikke for proff/yrkeskjøp Ole Petter. At Ladac likevel ga medhold er jo bra. Vitner om bra kundebehandling. For oss vanlige dødlige (forbrukere) sier forbrukerkjøpsloven at en vare kan reklameres på i fem år når varen er ment til å vare mer enn 2 år (vesentlig lenger). En garanti er som nevnt her tidligere noe fabrikken gir. Hvis den skal ha noen nytte må den være lik eller bedre enn forbrukerkjøplovens betingelser. Fabrikken har ikke anledning til å omgå forbrukerkjøpsloven ved å gi kortere garanti og praktisere etter kun den. Forbrukerelektronikk bør forventes å ha vesentlig lenger enn 2 års levetid og da er det 5 års reklamasjonfrist. Var forresten å kjøpte nytt kjølskap til min mor nå. Det gamle var kjøpt i 2002, men "ga opp". Kvalitet? NOT. Problemet er at dagens produkter er av elendig kvalitet sammenliknet med f.eks gamle KPS kjølseskap som varte i 30 år++. Har en MASCOT lader i båten som vel snart er 15 år gammel. Fungerer fint. Hvis jeg nå skal investere i en ny lader forventer jeg i hvertfall at den fungerer i 5 år eller mye lenger. Produkter som da gir 2 års garanti og ikke følger 5 års regelen i forbrukerkjøpsloven er etter min mening noe jeg og andre bør skygge langt unna. Det burde vært 10 års garanti! Redigert 15.September.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Forbrukerkjøpsloven er ikke lik kjøpsloven OLPI: Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Jeg glemte ikke noe, Ole Petter. En gang til: Jeg hevder ikke at Mastervolt eller Victron er noe dårlig og det har jeg aldri gjort. Tvert i mot har jeg solgt merkene selv, men synes fremdeles bare at det er for dyrt. Punkt. Siden vi er nå enig i at Norge koster penger kan jeg nesten korrigere litt -her-, men da blir det enda verre hvis jeg tenker på andre land som ikke produserer slike kostnåder. Da kan man rett og slett kalle det frekk. Er du nå ellers tilfreds? Likevel forandres det ikke noe med at jeg fortsatt tilbyr Sterling => fordi prisen & kvalitet & funksjon stemmer uansett hvor lenge vi diskuterer dette her. ...det får jeg vel lov til, eller må je nå selge Mastervolt og Victron? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
olpi Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Forbrukerkjøpsloven er ikke lik kjøpsloven OLPI: Jeg vet det, og blandet navnene litt. I dag heter det forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven er det vel ikke noe som heter lenger såvidt jeg vet. Redigert 15.September.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Jeg har en 4 år gammel Mobitronic lader som har tatt kvelden. Waeco Norge deler ikke samme synspunkt med hensyn til garanti-tiden som det fremkommer her - det var "bare å kaste den" og kjøpe ny. Men jeg oppfatter denne tråden dit hen at jeg burde ta en ekstra runde med dem på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Kjøpsloven er det vel ikke noe som heter lenger såvidt jeg vet. kjøpsloven lever i beste velgående hos meg ved at et hvert besøk i en båtutstyrsbutikk ender i kjøp av ett eller annet - og det er en lov uten unntak.... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
motor Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Ja. Ikke gi deg på dette. Ta evnt. kontakt med forbrukerrådet for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Men jeg oppfatter denne tråden dit hen at jeg burde ta en ekstra runde med dem på dette? Om laderen din har vært brukt etter forutsetningene (laderens spek.), og ellers ikke har vært utsatt for ytre ekstra påkjenninger (lyn/statisk/brann etc.) så absolutt ja. FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
logget av Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Et spørsmål siden mange har innsikt i lovverket. Hvem tar kostnaden med å finne ut hva årsaken til feilen er? Jeg bare lurer for jeg blir ofte kontaktet når det oppstår en batterifeil. Som regel så forklarer jo båteieren selv hva som er problemet, for når han eller hun forklarer hvordan båten brukes så ser man jo fort at batteriene behandles feil. Hvis jeg da finner en rimelig sikker sammenheng mellom brukerfeilen og den feilmekanismen batteriet har utviklet så gir jeg følgende råd: Hvis du skal unngå samme feil i fremtiden så må du bruke batteriene dine slik og slik bla bla. Med de brukerfeilene vi her snakker om, så føler ikke jeg det er riktig å klage på batteriene. Men ta med deg batteriene der du har kjøpt dem, forklar situasjonen så får du sikkert et godt avslag på nye batterier. Det vil nok være vanskeligere å stille en diagnose på en lader, og hvem tar i så fall den økonomiske belastningen hvis feilen ikke skulle skyldes laderen og hvem avgjør eventuelt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.