Fanafjord Startet 12.September.2009 Link til dette innlegget Startet 12.September.2009 Båten, båthold, tilgang til båtplasser, allemansretten, avgiftspolitikk, muligheten å kjøpe båt i utlandet (moms på utenlandske bruktbåter), - dette og mange andre ting er viktig for oss båtfolk. Hvilket parti legger best tilrette for oss? Jeg er klar over at for de fleste vil andre ting være viktigere en båtspørsmål - men synes likevel det er gøy med en liten uhøytidelig meningsmåling og diskusjon fra et båtperspektiv. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mouche Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 (redigert) Når det gjelder muligheten for å kjøpe båt i utlandet momsfritt så er det kun et parti, Høyre man kan stemme på siden de vil jobbe for medlemsskap. I de kommuner jeg kjenner til er status følgende; Kragerø - her har vel AP og de røde stått sterkt lenge og få, om noen, har noe positivt å si om hva som møter båtfolket ved besøk i byen? Lillesand - en meget bra gjestehavn og aktiv jobbing for å skaffe flere tusen nye båtplasser på sikt. Kokkenes-området, området hvor marinaen ligger, får en ny reguleringsplan hvor ikke minst båter, båtbesøk og sjønær aktivitet som seilerforening og annem maritim virksomhet vil sannsynligvis få nye og bra forhold. Høyre står sterkt og har ordføreren. Asker - på kommunal grunn blir det nå bygget ut 4/500 nye båtplasser til glede for kommunens innbyggere og med grunn stilt gratis til disposisjon for båtforeningen gratis. Høyre står sterkt og har ordføreren. Noen bedre enn Høyre? Ser spesielt frem til å høre hva FrP har gjort og vil gjøre! Redigert 12.September.2009 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bjornak Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Dårlig med FRP`ere med god argumentasjon her, men husk at dette ikke er et lokalvalg. GODT VALG! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Spørsmået som her stilles kan jo oppfattes på flere måter. Hvem gjør mest for båtfolket. Nå er vel båtfolket også opptatt av andre ting en båtplass og momsfritak på import av båter fra utlandet. Båtfolk er vel, som alle andre en sammensatt gruppe som har ulike meninger om det meste. Men, siden havet er blått - bør kanskje båtfolket stemme blått.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Poseidon Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Enkel, men allikevel artig poll Noen har sogar krysset av for SV og SP. Det er da jeg i fullt alvor begynner å lure: er det mulig å peke på noe godt som disse to partiene har gjort for båtfolket? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
trikkern Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 (redigert) Jeg har nå ikke registrert at fritidsbåten har vært tema i valgkampen i det hele tatt. Det er en ikke-sak i den store sammenhengen, og la det gjerne forbli slik. Jeg kan ikke si at dagens stortingssammensetning har lagt hindringer i veien for båtfolket heller. Men Wasco, himmelen er også blå noen ganger i alle fall, men du behøver ikke stemme Kr.F. for det. Redigert 12.September.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Noen har sogar krysset av for SV og SP. Det er da jeg i fullt alvor begynner å lure: er det mulig å peke på noe godt som disse to partiene har gjort for båtfolket? Var det ikke en SV-statsråd da som trakk forslaget om avgift på båtdiesel, bla. etter vettug argumentasjon fra mange her på BP? Nå var det vel riktignok også en SV-statsråd som fremmet forslaget, men alikevel. At politikere faktisk er i stand til å snu etter å ha lyttet til fornuftig argumentasjon fra motparten synes jeg faktisk tjener SV til ære i denne saken. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fanafjord Svart 12.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 For meg er det to hovedområder som er viktig når det gjelder båt: 1) Frihet å bevege seg, ikke så mye med reguleringer, allemansrett. 2) At det ikke blir mer avgifter ifm båt. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
REM Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Der er vi enige Fanafjord Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Poseidon Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 ..... synes jeg faktisk tjener SV til ære i denne saken. Mjo, mulig det.... Men samtidig viser det vel hvor håpløst lite gjennomtenkt forslaget var da det ble fremlagt? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tjaldur Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Dersom allemannsretten er et viktig tema for båtfolk, så er det vel SV og AP som har utrettet mest på den fronten? Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
andk Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Sv fortjener aldri ære..Makan til skit parti! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Jo, så definitivt ikke mitt parti, men rett skal være rett. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Salt Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 den store frp-andelen i denne meningsmålinga skjønner ikke jeg; i spørsmål der allemannsrett (som har vært aktuelle her til lands i hundrevis av år) kolliderer med noens private eiendom har jeg inntrykk av at frp står på grunneiersida. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mouche Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Var det ikke en SV-statsråd da som trakk forslaget om avgift på båtdiesel, bla. etter vettug argumentasjon fra mange her på BP? Nå var det vel riktignok også en SV-statsråd som fremmet forslaget, men alikevel. At politikere faktisk er i stand til å snu etter å ha lyttet til fornuftig argumentasjon fra motparten synes jeg faktisk tjener SV til ære i denne saken. Hvis årsaken til at en SV'er endret mening var at han/hun innså at det ville være umulig å innføre dette uten negative konsekvenser for den/de grupper av samfunnet hvor de henter sin støtte så mener jeg at det var pragmatisk, og egoistisk, politikk i praksis og intet annet! Selv om dette jo klart ikke er et lokalvalg så vil allikevel lokale saker si noe om partiers holdning til områder av velgernes hverdag og i så måte kunne det vært interessant å høre hva SV har gjort for folk med båt uansett hvor og uansett når? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 frp står på grunneiersida. nå vet jeg ikke hva FRP har gjort for båtfolket noen steder jeg da... ikke mye står i programmet deres om dette heller... Når det gjelder allemannsretten så er det liten tvil om at dette vil bli innskrenket med FRP ved roret.. Dette frodi dette vil overlates til kommunene å avgjøre... når det gjelder disp til bygging i strandsonen... Utover dette så er det selvsagt Høyre som gjelder.... fritt felles bruktmarked i Europa Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 ...... allemannsrett (som har vært aktuelle her til lands i hundrevis av år) kolliderer med noens private eiendom har jeg inntrykk av at frp står på grunneiersida. FRP. Høyre og SP står klart på grunneiernes side ja. Nå synes ikke jeg at allemannsretten eller mangelen på sådanne er til så stort besvær for utøvingen av et aktivt båtliv, Værre er det med allmenhetens tilgang til strendene, turstier osv. Her støter man fort på skilting med "PRIVAR EIENDOM og ADGANG FORBUDT". skilter som etter stor sansynlighet er satt opp av en høyrevelger. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fanafjord Svart 13.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Selv om det var en SV statsråd som satt når saka pågikk har jeg ikke mye tiltro at SV gikk tilbake på dieselavgiften sånn helt uten press. Jeg er også litt overrasket over den høye FrP andelen. De ivaretar noen sider, men ikke det meste. Når det gjelder kombinasjon av å holde avgifter nede, komme oss i EU med alt det innebærer av handlemuligheter og ta vare på allemansretten - samtidig som det legges tilrette for noe fornunftig båtplassutbygging har jeg samlet sett mest tro på Høyre, kanskje Venstre. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
VannTro Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Jeg velger å snu litt på spørsmålstillingen jeg. Ville et parti som la ting til rette for båtfolket og virkelig frontet dette i programmet sitt fått din stemme eller er det andre agendaer som er langt viktigere for deg ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Her støter man fort på skilting med "PRIVAR EIENDOM og ADGANG FORBUDT". skilter som etter stor sansynlighet er satt opp av en høyrevelger. Hva begrunner du den påstanden med? Hvis dette er et stort problem for deg så vil jeg faktisk anbefale deg å anmelde forholdet for dette er vel i strid med loven? Kjenner forøvrig ganske mange Høyrevelgere som har egen eiendom av forskjellige typer, men til gode å se at noen av disse har denne type skilt på,ved eller i nærheten av sine eiendommer, selvfølgelig ikke! Ville et parti som la ting til rette for båtfolket og virkelig frontet dette i programmet sitt fått din stemme eller er det andre agendaer som er langt viktigere for deg ? Ved lokalvalg vil det være av betydning, men selv stemmer jeg i en kommune hvor Høyre har jobbet aktivt for dette i mange år så den saken er grei! Var selv med på å påvirke partiet lokalt i så måte. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fanafjord Svart 13.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Ville et parti som la ting til rette for båtfolket og virkelig frontet dette i programmet sitt fått din stemme eller er det andre agendaer som er langt viktigere for deg ? Nei ikke nødvendigvis. Som jeg sa i første innlegg, er det jo mange ting som er viktig. Jeg er småbarnsfar, jeg har verdier som har ikke noe med båt å gjøre, etc etc. Men båtlivet er jo en del av det vi holder på med og det er det denne tråden handler om. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
VannTro Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Vel med den utviklingen som har vært i Drammen de siste årene(Elvebyen) og hvordan man har tat tilbake elva og også lagt til rette for båtbruk der så må jeg innrømme at det har skjedd mye positivt. Dette har skjedd med Høyre ordfører. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
roesok Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Mange gode innspill her, men synest det er merkerlig at ingen er innom miljø- og klimapolitikken. Dette er et av vår tids store utfordringer, og i ennå større grad for kommende generasjoner. Og for båtfolket må da dette være viktig! Kan ikke se at det partiet som her får mest stemmer ligger i fremste rekke i den kampen... Har lagt merke til andre undersøkelser som også viser at miljø er et lite påaktet tema blant båtfolket. Merkelig. Det er mange viktige spørsmål rundt dette. F. eks. skipsforliset ved Langesund og diskusjonen om oljeutvinning utenfor Lofoten. Endringer i havtemperatur, ekstremvær og dramatiske endringer i fiskestammer (som igjen har betydning for flere fuglearter) er også viktige tema. Dette er partipolitikk, og holdningene de har til slike miljø-/havrelaterte problemstillinger må da ha sammenheng med hva partiene gjør for båtfolket? Ellers er det vel som flere har vært inne på et bredt spekter av saker båtfolket er opptatt av, ikke bare billig diesel, lavere avgifter og enklere importregler. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
VannTro Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Miljø er viktig. Det er ingen tvil om at miljøpolitikk fenger og er viktig, men å blande dette med klima blir feil. Miljø er noe vi kan gjøre noe med, klima derimot er det stor uenighet rundt hvorvidt er menneskeskapt eller ikke ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
roesok Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Miljø er viktig. Det er ingen tvil om at miljøpolitikk fenger og er viktig, men å blande dette med klima blir feil. Miljø er noe vi kan gjøre noe med, klima derimot er det stor uenighet rundt hvorvidt er menneskeskapt eller ikke ! Ikke enig. Mener miljø og klima hører sammen. At det er stor uenighet om klimaendringer er menneskeskapt må i tilfelle være hos FrP. De andre partiene har vel en klar oppfatning om at menneskelig aktivitet påvirker klimaet. Dette er også temmelig entydig konkludert i vitenskapelige rapporter. Men det er jo bra at det iallefall er uenighet i FrP om dette..... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.