Capitaine Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Når det gjelder å ivareta allemannsretten, og hindre nedbygging av strandsonen i pressområder, for båtfolk, folk i båt og andre, bør det etter min mening ikke være tvil om at særlig Høyre og Frp er de to partiene man ikke bør sette sin lit til i så måte. Problemet med å innvilge for mange dispensajsoner for bygging i strandsonen, spesielt i mer tettbefolkede områder, er at man nettopp stenger ute allmenheten fra disse områdene, og at man åpner opp for at bare mer eller mindre rike personer kan eie slike eiendommer. Og slik er det allerede blitt flere steder i Norge. Det blir da en en slags form for den sterkestes rett som råder(les: rikeste). Og flere som har ikke har fått innvilget sine byggesøknader, har bygget likevel, noen ganger før innsending av søknad. Og om de har blitt oppdaget, har de gjerne fått en mer eller mindre symbolsk bot. Det er først de senere år at riving i tillegg til bot har blitt praktisert. Og som kjent bygger noen i strandsonen uten å i det hele tatt ha sendt byggesøknad. Og når man peker på at allmenheten blir mer og mer utestengt ved stadig flere innvilgede dispensasjoner for bygging i strandsonen, og at disse eindommene blir forbeholdt godt bemidlede personer, blir man som regel møtt med ordene misunnesle og jantelov. Men bevares, det er god Høyre- og Frp-politikk å tillate bygging i strandsonen nærmest over en lav sko. Det er klart man må ha valgfriheten som disse partiene så ofte sier. Men de glemmer ofte, bevisst eller ubevisst, at denne valgfriheten stort sett bare er for de som har inntekt og formue langt over gjennomsnittet av mannen i gata. Disse to partiene primært kjemper for å ivareta interessene til godt bemidlede personer. Det ser man lett om man tar seg tid til å også studere programmene til de ulike partiene, og i tillegg ser hvilken politikk de i praksis fører. Og strandsonen er attraktiv for de fleste, ikke bare de med tykk lommebok. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Bygging i strandsona er heilt konge, fint å se på hytter og rorbuer synest eg Tenk så kjedelig om det bare var svaberg og knauser over alt, og ikkje ei eineste brygge å legge til? Spørsmål:: er det ikkje slik at eg kan legge til rette for båt på min strand- eiendom, men eg kan ikkje nekte noko å gå i land? Eg eiger til sjøen, men kan ikkje gjære inn heilt ned fordi det er en slik 10m regel. Allemannsretten. Og allemann blir vel glad om eg lager grillhus og skikkelig brygge? Om nokon legger seg på min brygge når vi ikkje er på hytta, så får eg håpe det er nokon fra eit miljøparti, så de ikkje griser til eller ødelegger noko Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mouche Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) Og når man peker på at allmenheten blir mer og mer utestengt ved stadig flere innvilgede dispensasjoner for bygging i strandsonen, og at disse eindommene blir forbeholdt godt bemidlede personer, blir man som regel møtt med ordene misunnesle og jantelov. Men bevares, det er god Høyre- og Frp-politikk å tillate bygging i strandsonen nærmest over en lav sko. Nå bor jeg tilfeldigvis i en kommune som er å anse som forholdsvis tettbebygd og også nær Oslo og del av Indre Oslofjord, Asker, som i tillegg har vært styrt av Høyre (og andre, nå også FrP!) siste hundre år og har en samlet kystlinje på totalt 59 kilometer hvorav 27 kilometer er tilrettelagt for almenheten. Store deler av disse områdene som er lagt ut for almenheten har man oppnådd ved å inngå samarbeid med private eiere samt kjøpt opp eiendommer fra private. Strålende arbeid etter mitt syn selv om rem helt sikkert vil si noe om hvor misforbøyd han er med dette! Og så kan jeg jo nok en gang stille mitt standard spørsmål; Nevn eksempler på utbygging som har medført at steder som tidligere var mye benyttet av almenheten ikke lenger er tilgjengelig pga privat utbyging! Redigert 13.September.2009 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Mange gode innspill her, men synest det er merkerlig at ingen er innom miljø- og klimapolitikken. Dette er et av vår tids store utfordringer, og i ennå større grad for kommende generasjoner. Og for båtfolket må da dette være viktig! Har lagt merke til andre undersøkelser som også viser at miljø er et lite påaktet tema blant båtfolket. Merkelig. Det er mange viktige spørsmål rundt dette. F. eks. skipsforliset ved Langesund og diskusjonen om oljeutvinning utenfor Lofoten. Endringer i havtemperatur, ekstremvær og dramatiske endringer i fiskestammer (som igjen har betydning for flere fuglearter) er også viktige tema. Dette er partipolitikk, og holdningene de har til slike miljø-/havrelaterte problemstillinger må da ha sammenheng med hva partiene gjør for båtfolket? Miljø er viktig. Mener miljø og klima hører sammen. At det er stor uenighet om klimaendringer er menneskeskapt må i tilfelle være hos FrP. De andre partiene har vel en klar oppfatning om at menneskelig aktivitet påvirker klimaet. Dette er også temmelig entydig konkludert i vitenskapelige rapporter. Men det er jo bra at det iallefall er uenighet i FrP om dette..... Riktig. Derfor blir Miljøpartiet De Grønne det soleklare valget. Eneste partiet som tar miljøet på alvor. Det er stort sett bare i Norge dette ikke er oppfattet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 At det er stor uenighet om klimaendringer er menneskeskapt må i tilfelle være hos FrP. Det skal vistnok også være noen kretser innen gatebilmiljøet som også mener at klimaendringene ikke er menneskeskapt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) Jeg har kjørt en sak som omhandler fritidsbåter mot det politiske miljøet siste året. Sendte endel eposter avgårde til stortingspartiene, kun et parti tok seg bryet med å svare og sa at de var villig til å se på dette. Så i år får de min stemme. Redigert 13.September.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Det skal vistnok også være noen kretser innen gatebilmiljøet som også mener at klimaendringene ikke er menneskeskapt. Klimaendringene er IKKE menneskeskapt! Dette er en løgn som begynner å gå opp for folk flest. Problemet er at klimaendringene er skapt av krefter vi ikke rår over, og det er på mange måter (alle?) værre... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Christensen Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Har ikke satt meg inn i detaljene i programmene, men partier som er FOR privatisering og utbygging i strandsonen bør ikke få stemmer fra båtfolket, noen partier legger jo opp til et pengeforbruk som kanskje kan føre til at staten må selge hver holme og skjær etterhvert, og da blir det ikke lett å være båteier på tur! personlig syns jeg det er mye lettere å stemme ved kommunevalg, da man ser endringene i lokalmiljøet! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Mouche Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Klimaendringene er IKKE menneskeskapt! Dette er en løgn som begynner å gå opp for folk flest. Selv ikke Siv & Co.utelukker muligheten for at klimaendringene kan være menneskeskapt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Spinnaker Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) Selv ikke Siv & Co.utelukker muligheten for at klimaendringene kan være menneskeskapt! Frp (Siv & Co) sier at man pr idag ikke sitter med noe bevis for at klimaendringene er menneskeskapt, og de er ikke alene om å mene dette. En rekke forskere mener det samme som Frp, eller er kilden til informasjonen Frp har lagt til grunn for sin uttalelse. Mange mener faktisk at klimaendringene ville vært der uansett hva vi gjør, og ikke gjør, og verden har forandret seg mye i temperatur osv gjennom årene før vi fikk biler og menneskapt forurensning. Så da er det avklart, Siv & Co utelukker ikke at dette er menneskeskapt, men mangler bevis pr idag. Redigert 13.September.2009 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Fanafjord Svart 13.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Jeg har kjørt en sak som omhandler fritidsbåter mot det politiske miljøet siste året. Sendte endel eposter avgårde til stortingspartiene, kun et parti tok seg bryet med å svare og sa at de var villig til å se på dette. Da er vi jo veldig nysgjerrig hvilket parti viste seg som båtvennlig. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 13.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 ...men partier som er FOR privatisering og utbygging i strandsonen bør ikke få stemmer fra båtfolket, noen partier legger jo opp til et pengeforbruk som kanskje kan føre til at staten må selge hver holme og skjær etterhvert, og da blir det ikke lett å være båteier på tur! Enig i prinsippet. Men jeg synes det er ikke alltid like rett frem. Jeg er veldig glad i allmannsretten. Men jeg synes også at det bør bygges ut med flere båtplasser, slik at det ikke båtplasser blir knapp med påfølgende prispress. Jeg er heller ikke så opptatt om det finnes en hytte her og der, bare jeg kan fritt komme meg i land nær sagt hvor som helst og fyre opp grillen eller plukke sopp. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Teerex Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Det skal vistnok også være noen kretser innen gatebilmiljøet som også mener at klimaendringene ikke er menneskeskapt. Det er visstnok også individer innefor NASA som er enige i dette Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Spinnaker Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Jeg er veldig glad i allmannsretten. Men jeg synes også at det bør bygges ut med flere båtplasser, slik at det ikke båtplasser blir knapp med påfølgende prispress. Det er her det må gjøres noe, og med dagens politikk er det nærmest umulig å få laget båtplasser, og så får man de priser på båtplasser som nå råder. Til og med en liten brygge er nærmest umulig å få til. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Mouche Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Så da er det avklart, Siv & Co utelukker ikke at dette er menneskeskapt, men mangler bevis pr idag. Nå er det vel langt flere forskere som mener at menneskets aktiviteter har påvirket klimaet enn de som sier at det er usikkert eller ikke tilfelle så hva som er bevist, eller ikke, er nok beheftet med noe usikkerhet etter de flestes syn. Det som er litt spesielt med FrP er at de er villig til å ta sjansen på at "shit happens" uansett hva vi mennesker gjør, mens et betydelig flertall er enige om at vi (menneskene) skal medvirke til å ikke gjøre vondt værre selv om dette har en pris, og er ikke villig til å ta sjansen på at det bare skyldes faktorer som vi mennesker ikke kan påvirke nær sagt uansett! Hva mener du at med "dagens politikk er det nærmest umulig å få laget båtplasser"? I "min"kommune lages det nå 500 nye båtplasser og det til selvkost og kommunen stiller grunn til rådighet helt vederlagsfritt, men prisen (selvkost) blir allikevel 30.000 per breddemeter. Lurer på hvordan FrP vil senke prisen på dette? Kjøpe denne i utlandet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
trikkern Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Flere båtplasser, joda. Enig i det. Nå koster jo en båtplass skjorta. Har dere sett at noe parti har programfestet "flere båtplasser til det norske folk". Ikke sett det jeg. Vi båtfolk er en ubetydelig gruppe i samfunnet sett med rikspolitikeres øyne. Derimot kunne det gjøres noe på kommunalt plan hvis viljen var til stede og pressgrupper sto på. Men er det en kommunal oppgave å bygge båthavner, eller er dette business for private? I vår kommune er det himmelvid forskjell på prisene i en kommunal havn kontra privat sådan. Jeg er ikke for privat utbygging av båthavner på kommersiell basis. Derimot som forening er det noe annet. Hva foretrekker du? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Klimaendringene er IKKE menneskeskapt! Dette er en løgn som begynner å gå opp for folk flest. Du verden! Da vet du noe som de fleste klimaforskere rundt om i verden ikke vet. Så da er det avklart, Siv & Co utelukker ikke at dette er menneskeskapt, men mangler bevis pr idag. Eller rettere; de håper at det ikke er menneskeskapt. I mengden av informasjon jeg har lest om emnet så er det en svært liten del av forskermiljøene som stiller seg tvilende til menneskeskapte klimaendringer. Det overordnede er selvsagt de naturlige endringene i klima som har fulgt jorden til alle tider. Kalde og varme perioder har det alltid vært, og vil fortsatt bli. Det nye nå er at menneskelig aktivitet gir en tilleggseffekt til de naturlige endringene. Det er nok dokumentasjon til Siv & Co om dette, men de kjører med skylapper videre og håper på det beste. Hei hvor det går! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Spinnaker Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Det er nok dokumentasjon til Siv & Co om dette, men de kjører med skylapper videre og håper på det beste. Hei hvor det går! De rødgrønne har ikke gjort noe som monner i miljøkampen de heller, de legger bare på avgifter som gjør at de får inn mer penger av oss, og da på ting vi ikke har mulighet til å begrense bruken av som for eks bensin. Miljøtiltak som ikke bringer inn milliarder i statskassen er uønsket. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Her var det mye fagfolk du ! Så kan vel eg skrike også. Klimaendringene er ikkje menneskeskapt.!!! Og nepa her som påstod at den karen i det innlegget her, viste meir enn forskere verden over, må jo gå å vaske seg i øynene ! (er det eit uttrykk foresten ) Det har i årevis blit dokumentert allt fra istid over alt til 20meter høyere hav på polene. Flere ganger! Planter og dyr er funnet på de rareste plassene. Så at temperatur går opp og ned her i verden er bare slik det er i intervaller. Vi låner jorda for øyeblikket i nuet, mot tropevarme. Og så kommer det ny istid Eg satser allt på å bli kompis med Dagfinn Lyngbø innen neste istid. Har måtte være kul å rusle rund på isen med. At noe politisk parti har innvirkning gjennom stemmer i valg er bare bullshit. Det er bevist nå, for den kjøligste personligheten i norsk politikk har regjert i Norge nå, og alikevell har temperatur globalt økt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 27 kilometer er tilrettelagt for almenheten[/b]. Denne "snu rundt" retorikken din er billig Mouche. Om du er mot operaen så kan jeg opplyse at 99,99999 % av Norge er operafritt. Om du ikke vil ha motorvei i hagen din så kan jeg opplyse at 99,99999% av befolkningen ikke har det. Om du ikke liker at olja ligger på noen strender i Langesund så kan jeg opplyse at nesten 100% av alle strender i Norge er oljefrie. Ubrukelig argumentasjon. Kan sikkert brukes på morsomme måter men som generell og overbevisende argumentasjon er dette bare vas og tull. Du stiller normalt ikke i klassen som bruker retoriske knep bare for argumentasjonens skyld, som ett annet parti har spesialisert seg på. Sitér dette innlegget Link to post
Storø 34 Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Har en fin, gammel båt med to gamle motorer. Disse er i god stand, men er gammeldagse og jeg skulle gjerne sett at de ble byttet ut til fordel for to nye common-rail-motorer. Som belønning for å bytte til en mer miljøvennlig løsning, vil jeg i så fall bli belastet med MEGET store avgifter. Sett i forhold til en slik sak, kan man si at FRP og Høyre fører en mer miljøvennlig politikk enn sine rødgrønne konkurrenter. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 båtfolk legger igjen pengene sine i norge , hvilket bidrar til landets økonomi. alle SV og ape-damene flyr til syden flere ganger i året og bidrar helt unødvendig til den globale oppvarmingen. til slutt et hjertesukk i min uendelige frustrasjon over nivået på valg debatter. Hvis boring utenfor Lofoten er så miljø farlig, så foreslår jeg og stenge og avikle hele nordsjøen - det må da gjelde samme argumenter overalt på samme sak. Hvis dette blir gjort - kan jo kanskje hele de bestemmende gruppene som kan holde på og stjele alle diskusjoner - begynne å jobbe med industri og produksjon , isteden for som idag flyte rundt og tulle i jobber som det kun er mulig består p.g.a. oljepengene som de jo egentlig er imot. Den beste sammenligningen blir om en spritsmuggler skulle være avholdsmann. Godt valg - stem H eller FRP - eller hold ut med galningene 4 år til !!!! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Ubrukelig argumentasjon. Kan sikkert brukes på morsomme måter men som generell og overbevisende argumentasjon er dette bare vas og tull. For Asker kommunes innbyggere er dette en hyggelig realitet som blant mange andre forhold gjør det til en meget attraktiv kommune å bo i. Det sittende flertall har jobbet meget aktivt med dette over mange tiår og man har valgt å bruke midler på oppkjøp av eiendommer i markedet når disse har blitt tilgjengelige og uten at det har medført kunstige priser. At du kaller dette vas og tull type argumentasjon kan jeg leve godt med og viser vel at til tross for en del enighet i saker så er det også betydelige forskjeller på ditt og mitt ståsted politisk! Jeg synes at det faktum at ca 50% av kommunens total kystlinje er forbeholdt og tilrettelagt for almenheten tjener kommunens politikere til ære og fortjener ikke drittslenging! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 For Asker kommunes innbyggere er dette en hyggelig realitet som blant mange andre forhold gjør det til en meget attraktiv kommune å bo i. Det sittende flertall har jobbet meget aktivt med dette over mange tiår og man har valgt å bruke midler på oppkjøp av eiendommer i markedet når disse har blitt tilgjengelige og uten at det har medført kunstige priser. At du kaller dette vas og tull type argumentasjon kan jeg leve godt med og viser vel at til tross for en del enighet i saker så er det også betydelige forskjeller på ditt og mitt ståsted politisk! Jeg synes at det faktum at ca 50% av kommunens total kystlinje er forbeholdt og tilrettelagt for almenheten tjener kommunens politikere til ære og fortjener ikke drittslenging! Ære være jobben som er gjort, men tallet skulle vært opp mot 100% hele tiden. (Skjønner jo at tallet blir lavere i bynære områder, men det bør ikke skje pga hytter og boliger). Det er jo virkelig ille at 50% av kystlinjen i området er utilgjengelig. Ikke ville jeg vært fornøyd om de brøytet halve veien til jobb heller. Selv om halvparten var veldig godt brøytet. Og da hjelper det ikke om kun brøytet 30% av veien før. Å drøfte om glasset er halvfullt eller halvtomt er meningsløst og jeg tror du tar poenget mitt. Og drittslenging kan jeg ikke skjønne at du mener det er. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Så er borgerplikten unnagjort.... Og min stemme i år gikk til .............. Godt valg, og godt seilas Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.