Jump to content

Kvalitet på Biltema produkter


larsen2000

Recommended Posts

jeg tenkte og måle turtallet på min motor. mariner 40 på selco 13fot

fant jeg en turteller som funker på 2syl motor på biltema.

det var en "digital" med led visning istede for viser.

samt lite display med Volten på batteriet.

herligheten kosta kun 350 kr :)

 

noen som har vert bori denne? jeg har ikke tenkt og montere den i båten fast. kun for å sjekke turtall og finne propell

Link to post

Olje er grei å kjøpe hos biltema. Det skal svare til de spesifikasjonene som står på embalasjen, hverken mer eller mindre. Kjøper alt olje til bil og båt hos Biltema og har aldri hatt problemer. (Bruker også girolje fra BT til påhengsen.)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

De gangene jeg kjøper noe på Biltema,er det ting som jeg skjelden bruker og som hvis det går i stykker ikke dra med seg mer.

 

Dette gjelder da særlig oljer,registerreimer,tennplugger o.s.v

 

Det kan god være at oljene de har er gode nok og at et evt. havari skyldes andre ting,men jeg er ikke intressert i å sitte å lure i ettertid på om jeg kunne ungått noe likt ved å bruke en annen olje.

 

Kjenner en som kjører snøscooter,han påstår hardnakket at de motoren skjærer seg ved bruk av Biltema 2-takts olje.

Da ser ikke jeg helt den store sporten i å finne utav om det går bra å bruke den påhengeren.

 

Det er faktisk noen ganger det ikke lønner seg å spare.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Det er ikke helt umulig det.

Hvis han har brukt totaktsolje for utenbordsmotorer på en snøscooter.

 

En snøscooter er vel stort sett luftavkjølt er den ikke?

 

Biltema lager ikke oljen de selger...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det skjønner jeg.

Har ikke brukt den på flere år jeg heller.

 

Men det er mest fordi jeg får Texaco olje hos Reginol til en grei pris.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
jeg tenkte og måle turtallet på min motor. mariner 40 ..fant jeg en turteller som funker på 2syl motor på biltema.

det var en "digital" med led visning istede for viser.

åssen turteller var det`? på-totaktmotor vil ikkje denne fungere da man ikkje måler turtall fra coilen på desse.

Hvis du kun skal sjekke turtall og sånt er det bedre du legger litt meir i det og heller kjøper et multiinstrument med induktiv føler osv

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
åssen turteller var det`? på-totaktmotor vil ikkje denne fungere da man ikkje måler turtall fra coilen på desse.

Hvis du kun skal sjekke turtall og sånt er det bedre du legger litt meir i det og heller kjøper et multiinstrument med induktiv føler osv

 

Hvem har snakket om coil - BT turtallsmåler fungerer ved at du klistrer et lite sølvpapir på svinghjulet eller ei reimskive, og så holder du turtelleren slik at lyststråle treffer papiret, og hver gang sølvpapiret passerer, regisreres det av enheten. Jeg kontrollerte nøyaktigheten av dette instrumentet mot stroboskopskiva på en quartz-styrt platespiller - og det viste 2 omdr feil på 3500 omdr/min - og det tror jeg jeg kan leve med. Dette er en av de beste investeringer jeg har gjort på BT, og det spiller ingen rolle hvor mange sylindere du har - det viktige er at du kommer til et sted der noe går rundt. Jeg var nemlig i gang med å bestille justering av propellvridning - da dette instrumentet dukket opp, og viste at tingene fungerte perfekt som det var.

 

edit: mulig jeg snakker om et annet - lurer på om ikke det jeg tenker på kostet litt mer Det liknet på et mulitimeter med en "tut" der lyset kom ut, og skulle holdes for hånd næer motoren for avlesning. Varenummer 15-282.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post

Kvaliteten på Biltemas produkter varierer enormt.

 

Når det gjelder oljen, sier ryktene (noen ganger) at den kommer fra Statoils smøreoljefabrikk ved Göteborg.

 

Felleskjøpets olje gjør i alle fall det, HMS-bladene sier det og viskositet/API stemmer med Statoils retail produkter.

 

Jeg la merke til at Biltema fikk nye (10 liter) oljekanner omtrent samtidig med Felleskjøpet. Sist jeg sjekket så disse helt like ut bortsett fra fargen. Ikke akkurat noe bevis, men ...

 

Forøvrig ikke sikkert at dette gjelder 2-taks oljen uansett.

 

GeirKS

Link to post

jeg har testa den digitale turtallsmåleren på fra BT i dag.

http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=158044

det funket dårlig. sikkert pga jeg har totakter og den skal registerer signal fra coil eller uttakk fra tennings modul.

på turtellern kan man bytte fra 2sylinder og opp til 8.

 

 

jeg kobla svart til minus. rød til pluss. gul til tenningslås og grønn til tenningsmodul giver.

fargene stemte med stikkene jeg hadde bak i tenningslåsen.

starta opp "bryter bak står på 2syl"

turtallet viste helt feil. på halvgass sto på de 9999, maks av det måleren viser.

tomgang viste den runt 4000.

 

eneste når måleren sto stilt inn på 4 syl da fikk jeg ett noenlunde normalt tall. 5500omdr på fullgass.

har jeg koblet noe feil eller er det rett og slett bare og levere denne tilbake da det ikke har noe hensikt og ha bilmåler (universal måler) på påhenger?

 

den andre målern med sølvpapir avlesing er sikkert grei den men litt vanskelig for meg og kjøre båten og måle samtidig.

Link to post
eneste når måleren sto stilt inn på 4 syl da fikk jeg ett noenlunde normalt tall. 5500omdr på fullgass.

Hvis instrumentet baserer seg på måleinput fra coilen, er kalibrert for 4-taktere og du bruker den på en 2-takter, så burde du få rett avlesning når du stiller antall sylindere på dobbelt så mange som det du har på 2-takteren.

 

2-taktere gir dobbelt så mange tenningsgnister pr omdreining som 4-taktere...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Hva mener du er forskjellen på tenningssystemer for 2-takt og 4-takt

 

2-taktere har vel normalt 1 coil pr. sylinder og hver coil lager gniststrøm 1 gang pr. omdreining.

En 4-syl "bilmotor" har tradisjonelt sett 1 coil som gir gniststrøm 2 ganger pr omdreining ved hjelp av en fordeler.

En V8 har altså 4 gnister pr. omdreining.

Nyere 4-taktere har vel 1 coil pr. sylinder de også.

Min gamle 4-syl. 4-takt Honda MC hadde 2 coiler som gnistret hver omdreining og ingen fordeler. Altså annenhver gnist "bortkastet".

 

Så turtelleren må jo kobles og kalibreres i forhold til hvor mange gnister en coil lager pr. omdreining.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja på gamle totaktere kobler man turtelleren på en av de to ledningene fra spolen, typisk ved likeretteren. Så hvor mange pulser man får avhenger av hvor mange poler det er på spolen. Og turteller beregnet for to-takt har en bryter man setter på tilsvarende antall. Dette blir det samme som man gjør når man kobler turteller på dynamoen på en diesel men da er det gjerne trinnløs justering på turtelleren og man må kallibrere.

På den klassiske firtakten kobler man turtelleren på minus på coilen og det er en bryter på turtellen som man stiller antall syllindre for å kompensere da antall pulser er fast mht syllinder antall.

Så OM man i det heile får en avlesning med en vanlig turteller beregnet for firtakt så vil den være villendende. Men de færreste gir utslag i de heile.

Moderne firtakt med elektronisk tenning og en coil på hver syllinder har eget uttak for turteller.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...