larsen2000 Startet 13.September.2009 Link til dette innlegget Startet 13.September.2009 Noen som har erfaring med girolje på Biltema? Ser den er svært billig sammenliknet med båtutstyrsforhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 båtutstyrsforhandlere vet å ta seg betalt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
freeforc Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Har brukt biltema sin gir og motorolje på min Yamaha 115 siden den var ny(2005) Har ikke merket noe negativt med den. Bruker også oljen til Biltema på min MC. Og det er er maskin som går mye på høyt turtall (GSX1000R) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Biltema er blitt diskutert en del ganger her på BP Konklusjonen er vel at det største problemet med BT er at det er stor variasjon i kvalitet på det som selges der. Mye er billig og bra, men det finner også ting som er elendig. Her må en nesten bare prøve seg fram. Og selvsagt spørre andre, som har erfaring Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
margarus Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 jeg tenkte og måle turtallet på min motor. mariner 40 på selco 13fot fant jeg en turteller som funker på 2syl motor på biltema. det var en "digital" med led visning istede for viser. samt lite display med Volten på batteriet. herligheten kosta kun 350 kr :) noen som har vert bori denne? jeg har ikke tenkt og montere den i båten fast. kun for å sjekke turtall og finne propell Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Olje er grei å kjøpe hos biltema. Det skal svare til de spesifikasjonene som står på embalasjen, hverken mer eller mindre. Kjøper alt olje til bil og båt hos Biltema og har aldri hatt problemer. (Bruker også girolje fra BT til påhengsen.) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
nomen Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 De gangene jeg kjøper noe på Biltema,er det ting som jeg skjelden bruker og som hvis det går i stykker ikke dra med seg mer. Dette gjelder da særlig oljer,registerreimer,tennplugger o.s.v Det kan god være at oljene de har er gode nok og at et evt. havari skyldes andre ting,men jeg er ikke intressert i å sitte å lure i ettertid på om jeg kunne ungått noe likt ved å bruke en annen olje. Kjenner en som kjører snøscooter,han påstår hardnakket at de motoren skjærer seg ved bruk av Biltema 2-takts olje. Da ser ikke jeg helt den store sporten i å finne utav om det går bra å bruke den påhengeren. Det er faktisk noen ganger det ikke lønner seg å spare. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Daffy Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Det er ikke helt umulig det. Hvis han har brukt totaktsolje for utenbordsmotorer på en snøscooter. En snøscooter er vel stort sett luftavkjølt er den ikke? Biltema lager ikke oljen de selger... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Teerex Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 snøscootere er iall hovedsak vannavkjølte for tiden ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nomen Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Var kanskje litt utydelig,men det jeg mente er at jeg har fått opplyst av folk som kjører MYE snøscooter at motorene skjærer seg når de bruker Biltema sin olje beregnet for snøscooter. Og da gidder ikke jeg å sjekke om det går bra å bruke Biltema sin outboard olje på min påhenger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Daffy Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Det skjønner jeg. Har ikke brukt den på flere år jeg heller. Men det er mest fordi jeg får Texaco olje hos Reginol til en grei pris. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) jeg tenkte og måle turtallet på min motor. mariner 40 ..fant jeg en turteller som funker på 2syl motor på biltema.det var en "digital" med led visning istede for viser. åssen turteller var det`? på-totaktmotor vil ikkje denne fungere da man ikkje måler turtall fra coilen på desse. Hvis du kun skal sjekke turtall og sånt er det bedre du legger litt meir i det og heller kjøper et multiinstrument med induktiv føler osv Redigert 13.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) åssen turteller var det`? på-totaktmotor vil ikkje denne fungere da man ikkje måler turtall fra coilen på desse.Hvis du kun skal sjekke turtall og sånt er det bedre du legger litt meir i det og heller kjøper et multiinstrument med induktiv føler osv Hvem har snakket om coil - BT turtallsmåler fungerer ved at du klistrer et lite sølvpapir på svinghjulet eller ei reimskive, og så holder du turtelleren slik at lyststråle treffer papiret, og hver gang sølvpapiret passerer, regisreres det av enheten. Jeg kontrollerte nøyaktigheten av dette instrumentet mot stroboskopskiva på en quartz-styrt platespiller - og det viste 2 omdr feil på 3500 omdr/min - og det tror jeg jeg kan leve med. Dette er en av de beste investeringer jeg har gjort på BT, og det spiller ingen rolle hvor mange sylindere du har - det viktige er at du kommer til et sted der noe går rundt. Jeg var nemlig i gang med å bestille justering av propellvridning - da dette instrumentet dukket opp, og viste at tingene fungerte perfekt som det var. edit: mulig jeg snakker om et annet - lurer på om ikke det jeg tenker på kostet litt mer Det liknet på et mulitimeter med en "tut" der lyset kom ut, og skulle holdes for hånd næer motoren for avlesning. Varenummer 15-282. -koh Redigert 13.September.2009 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) hvem er du.. det var snakk om et heilt annet instrument enn den greia der... ja eg ser du he innsett det Redigert 13.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Ups.... Har brukt utenbordsolje fra biltema i årevis, på alt som heter 2 taktere. Flymo, 2 motorsager, ATV, rydningsag, og, ja, selvfølgelig påhengsen:-) Ingenting har skåret seg ennå..... Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Kvaliteten på Biltemas produkter varierer enormt. Når det gjelder oljen, sier ryktene (noen ganger) at den kommer fra Statoils smøreoljefabrikk ved Göteborg. Felleskjøpets olje gjør i alle fall det, HMS-bladene sier det og viskositet/API stemmer med Statoils retail produkter. Jeg la merke til at Biltema fikk nye (10 liter) oljekanner omtrent samtidig med Felleskjøpet. Sist jeg sjekket så disse helt like ut bortsett fra fargen. Ikke akkurat noe bevis, men ... Forøvrig ikke sikkert at dette gjelder 2-taks oljen uansett. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 jeg har testa den digitale turtallsmåleren på fra BT i dag. http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=158044 det funket dårlig. sikkert pga jeg har totakter og den skal registerer signal fra coil eller uttakk fra tennings modul. på turtellern kan man bytte fra 2sylinder og opp til 8. jeg kobla svart til minus. rød til pluss. gul til tenningslås og grønn til tenningsmodul giver. fargene stemte med stikkene jeg hadde bak i tenningslåsen. starta opp "bryter bak står på 2syl" turtallet viste helt feil. på halvgass sto på de 9999, maks av det måleren viser. tomgang viste den runt 4000. eneste når måleren sto stilt inn på 4 syl da fikk jeg ett noenlunde normalt tall. 5500omdr på fullgass. har jeg koblet noe feil eller er det rett og slett bare og levere denne tilbake da det ikke har noe hensikt og ha bilmåler (universal måler) på påhenger? den andre målern med sølvpapir avlesing er sikkert grei den men litt vanskelig for meg og kjøre båten og måle samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 eneste når måleren sto stilt inn på 4 syl da fikk jeg ett noenlunde normalt tall. 5500omdr på fullgass. Hvis instrumentet baserer seg på måleinput fra coilen, er kalibrert for 4-taktere og du bruker den på en 2-takter, så burde du få rett avlesning når du stiller antall sylindere på dobbelt så mange som det du har på 2-takteren. 2-taktere gir dobbelt så mange tenningsgnister pr omdreining som 4-taktere... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Draco24styling Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 registerreimer, Alle bt sine reimer er goodyear, tviler på at de leverer en annen kvalitet til bt, det samme gjelder olje, hvis man bruker olje med riktig spesfikasjon er det ingen motor som skjærer seg Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bearded Beast Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Som eg sa lenger opp . Dette vil ikkje fungere fordi man avleser turtallet på to-takts på en heilt annen måte enn på fir-takt. >Enhver avlesning på den måten der er bare heilt tilfeldig og har intet med reelt turtall å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 man avleser turtallet på to-takts på en heilt annen måte enn på fir-takt. Hva mener du er forskjellen på tenningssystemer for 2-takt og 4-takt? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
blacki Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 BT har mange gode produkter, og noen ubruklige. Kommer vel også an på bruk. Om man er "proff" feks når det kommer til verktøy. Men servicen er jevnt over ræva til tider! Skal jeg ha en aller annen "spesial" duppeditt så betaler jeg gjerne noen kroner ekstra mtp. at man da gjerne får gpde råd og anbefalinger gratis med på kjøpet oss "faghandlere". Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 (redigert) Hva mener du er forskjellen på tenningssystemer for 2-takt og 4-takt 2-taktere har vel normalt 1 coil pr. sylinder og hver coil lager gniststrøm 1 gang pr. omdreining. En 4-syl "bilmotor" har tradisjonelt sett 1 coil som gir gniststrøm 2 ganger pr omdreining ved hjelp av en fordeler. En V8 har altså 4 gnister pr. omdreining. Nyere 4-taktere har vel 1 coil pr. sylinder de også. Min gamle 4-syl. 4-takt Honda MC hadde 2 coiler som gnistret hver omdreining og ingen fordeler. Altså annenhver gnist "bortkastet". Så turtelleren må jo kobles og kalibreres i forhold til hvor mange gnister en coil lager pr. omdreining. Redigert 14.September.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bluemarlin Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Hva mener du er forskjellen på tenningssystemer for 2-takt og 4-takt? For å si det veldig enkelt: en totakter tenner på hver omdreining, mens en firtakter tenner bare på annenhver omdreining. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Bearded Beast Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 ja på gamle totaktere kobler man turtelleren på en av de to ledningene fra spolen, typisk ved likeretteren. Så hvor mange pulser man får avhenger av hvor mange poler det er på spolen. Og turteller beregnet for to-takt har en bryter man setter på tilsvarende antall. Dette blir det samme som man gjør når man kobler turteller på dynamoen på en diesel men da er det gjerne trinnløs justering på turtelleren og man må kallibrere. På den klassiske firtakten kobler man turtelleren på minus på coilen og det er en bryter på turtellen som man stiller antall syllindre for å kompensere da antall pulser er fast mht syllinder antall. Så OM man i det heile får en avlesning med en vanlig turteller beregnet for firtakt så vil den være villendende. Men de færreste gir utslag i de heile. Moderne firtakt med elektronisk tenning og en coil på hver syllinder har eget uttak for turteller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.