Jump to content

Løpsk fiskebåt i Horten i går

christensenleif@msn.com

Recommended Posts

hei

lå i gjesthavna i Horten fra lørdag til i går.etter gårsdagens forkost var det en diger stål fiskebåt som klinte inn i siden på en sprellandes ny Najad 570 med et helvetes brak,Najaden ble dratt med noen meter langs de store traktordekkene som henger på vestsiden, før fiskebåten gled videre forbi noen mindre fiskebåter og rett mot noen små halvplanere innerst i havna ved parkeringsplassen.

heldigvis missa den små båtene.ellers hadde de blitt knust.tror ikke det var personskader i Najaden,men de må ha fått seg en real støkk for de satt nok nede/inne

Najaden så relativt hel ut etter hva jeg kunne se på 50 meters hold.

hørte noen ropte noe om en girkasse

noen andre som var der som vet hvordan det gikk?

mvh

Leif

Edited by christensenleif@msn.com (see edit history)

Nå venter jeg i spenning på at den nautiske kompetansen skal komme på banen og forklare at det egentlig var seilbåtens skyld.

Hadde ikke den dumme seilbåten vært der hadde det jo gått bra - ergo... :lol:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

ja dumme seilbåt altså!!! hehe.. Hvorfor sikta de ikke på en billigere båt , de som kjørte fiskebåten??

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

ergo... :lol:

Nettopp.

Lystfartøy, i særdeleshet seilbåter, har jo alltid vikeplikt for nyttefartøy har vi jo lært her.

Og dette er jo uten tvil et trangt farvann eller havn.

Det var jo også en voldsomt brå og uventet manøver av seilbåten å fortøye akkurat der.

er ikke sikker på om nevnte fiskebåt kan klassifiseres som nyttefartøy etter dette

lurer på om politiet ble tilkalt for evt promille-sjekk....det ville jeg ha krevet

ellers er det vel vanlig med skyld-deling i sjørett,selv om det ofte er helt urimelig

mvh

Leif

noen som la merke til om Najaden lå i bøye uten å iføre båten dertil egnet vimpel? Dersom ikke vimpelen var synlig for fiskebåten er jo fiskebåten i sin fulle rett til å jage vekk seilbåten.

- anders m.

Hvis det stemmer at det var gearet som sviktet er jo saken helt grei: Hver part dekker sine kostnader! Ikke noe å krangle om det....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis det stemmer at det var gearet som sviktet er jo saken helt grei: Hver part dekker sine kostnader! Ikke noe å krangle om det....

Om dette skyldes feil med gearet og feilen oppsto plutselig der og da er jeg enig med deg.

Har gearet hatt tendens til å krangle en stund uten at noe er gjort med det kan saken fort stille seg annerledes tror jeg. Ligeledes en eventuell positiv alkotest av fører, som andre har vært inne på kanskje kunne vært greit å få tatt.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Jøss, jeg lå der også fra lørdag til søndag, men kastet loss ca kl 10. Fikk det ikke med meg, må ha vært senere eller jeg var i dusjen.

Trikola, tror du lå ved siden en Gib´Sea 43 som var meg.

mvh

Leif