Sydvesten Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Det stemmer det... 7-7,5 knop på en god dag med hjemlengsel og sola i ryggen.. i den grad den skinner på natten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
is_620 Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 opplevde for noen år siden følgende i mørkret som kanskje kan bidra til litt forsiktighet. ( for noen og enhver og meg selv ? ) Var ute på en av årets siste turer en nydelig blikkstille høstdag , og vi gikk til hytta i bunnefjorden og grillet og koste oss. da vi skulle komme oss hjem fikk jeg ikke start på motoren - påhengs evinrude V4 - 90 hester jeg kinna ganske lenge uten å få start ( viste seg etterpå at motoren var kaputt ) etter å fått ordnet med skyss til byen for kone og barn , kom jeg på den geniale ide at jeg skulle taue båten til Oslo med 4 hk johnson og 10 fots Pioner .( uten lanterner eller lommelykt ) Det gikk sakte , det var blitt bekmørkt og sjøen var helt speilblank. Det var en merkelig stemning - føltest nesten som å sveve sakte i verdens rommet. Jeg hadde ikke slått på lanternene på båten som ble slept- hadde kinna så mye at jeg skulle spare på strømmen til jeg nærmet meg byen og trafikk. I sundet mellom Høyerholmen og Langøyene skjedde det - det kommer dundrende en svær 40 fot ++ camping cruiser i minst 20 knop , og inni ved føreplass var lyset påslått !!! - jeg er alltfor dum til og bli redd, så det eneste jeg rakk og tenke, var at nå kommer det en jæklig smell !!!. Men - det ordner seg (nesten ) alltid for de snille - han oppdaget det mørklagte slepet og fikk vrengt båten sin utenom i siste liten. jeg satt alene igjen og funderte på hvor høyt opp i luft jeg og pioneren hadde blitt kasta skrevet litt på moro , men det skjedde , og kunne sikkert gått fryktelig galt. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Med min lille båt tør jeg ikke gå fortere enn skrogfart her inne i Indre Oslofjord hvis det er bekmørkt. Det flyter alt for mye søppel i sjøen her inne som man ikke ser om natta. Har hittil ødelagt to propeller fordi jeg har truffet ting i vannet. Den ene gangen traff jeg en vasstrukken stokk som bare såvidt fløt. Fikk dratt av gassen i siste liten, men det ble allikevel bulk i propellen som måtte rettes. Den andre gangen vet jeg ikke hva jeg traff, og da måtte propellen byttes. I fjor høst fikk jeg en svart søplesekk i propellen i 23-25 knop. Det ble litt arbeid. Og dette har vært i fullt dagslys med god utkikk. I tillegg har jeg svingt unna utallige stokker og andre ting som det hadde vært katastrofalt å treffe i 25-30 knop. Så i mørket går det sakte. Men det er fint å være på sjøen om natta når det er stille og stjerneklart, da. Så at det går sakte gjør ikke noe. Lange etapper tar vi når det er lyst. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Vi bor på holme på Sørlandet og det blir dermed temmelig mye mørkekjøring i skjærgården. Jeg finner at det er skrevet endel vettugt og veldig mye uansvarlig i det ovenstående. Mørkekjøring til havs med radar har jeg ingen erfaring med, så her skal jeg avholde meg for å kommentere annet enn "hva med tømmerstokker"? I utgangspunktet vil jeg si at man kan kjøre i forskjellige hastigheter avhengig av båt og forhold, bare man kjører langsomt. Man kan kjøre fortere i åpen båt enn i båt med vinduer mellom styreposisjon og vannet (vinduer stjeler mer lys enn man aner), man kan kjøre når det er bevegelse i vannet en når det er blikkstille, man kan ikke kjøre langsomt nok etter at hummersesongen er startet. Elektronikken er praktfulle hjelpemidler, bare man ikke stoler blindt på den. Vi veksler mellom bruk av tre båter om natten - Commuter 8, en større sjark og en sort Steady 320 med 6 hk. Den sistnevnte ble kjøpt inn med tanke nettopp på mørkekjøring, derfor sort for minst mulig strølysreflekser. Er det bekmørkt og fullstendig flatt vann, holder vi sjeldent over 4 knop med de større båtene og kanskje 5-6 knop med den åpne. Med flatt vann er det nesten umulig å skimte hva som er land og hva som er sjø og eventuelle lys på land som reflekteres i vannet kan forvirre skikkelig. Er det litt bevegelse i vannet, kan vi kanskje øke opp mot 50 % på dette. Det ble skrevet "ikke over skroghastighet" tidligere i tråden, kloke ord! Har det nylig vært betydelige nedbørmengder, flyter det ofte mye stokker og annet i vannet. Da bør hastigheten ytterlig ned i forhold til det ovennevnte. I hummersesongen må man være klar over at alle teiner er satt mift i leia, at det kun brykes flytetau og at dette er minst 10 lengre enn dypet. Da kan man nesten ikke kjøre langsomt nok, flyteren sier dermed lite om hvor tau og teine ligger - etc. Vi kom hjem ved 20:45 tiden i går - i sen skumring, men langt fra bekmørkt. Plutselig får vi se en kajakk på snaue 50 m avstand, selvfølgelig uten lys, padlende langs lang fjellet i en relativt trang led (ca 50 m bredt). Vi lå midt i leden i ca 23 knop og pløyde ikke ubetydelig sjø, i hvert fall nok til å velte det meste av kajakker. Det er selvfølgelig fullstendig uansvarlig å padle uten lys i tussmørket, men det hadde også vært temmelig uansvarlig av oss om den hadde veltet. Kajakker er et stort problem her og man skal aldri tro at man er alene på vannet. For å konkludere, avpass farten etter forholdene og pass på at du kjører langsomt og forsiktig nok, skroghastighet bør betraktes som maksfart dersom det er skikkelig mørkt. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Jeg tar ikke båten opp i plan om det er mørkt. Man mister helt kontrollen over hva som fins i farvannet da. Enten det nå er tømmerstokker eller andre som ferdes ut lys, noe jeg ikke fatter at de tør. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Normal marsjfart på min Polar 22 m/Marna er rundt 7 knop, men på natta tør jeg ikke gå fortere enn 6. Begynner nok å bli pysete.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
2xDiesel Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Noen som vet forskjellen mellom en radar og en hurtigbåtradar? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 (redigert) Hurtigbåtradar har høyere rotasjonshastighet enn en "vanlig" radar .... samt andre strengere krav til display osv... "Vanlig" rotasjon er vel 24 RPM, men om natten bruker vi 48 RPM..... og en skal huske på at all fart må tilpasses forholdene.... Når jeg sier "Nordsjøen" ... så mener jeg ute i havet...(ikke mye øyer på Østkysten av Skottland)... og ikke i den Norske skjærgården ... det er helt annerledels å navigere her... enn hva en finner i Blindleia, eller Ryfylke ... åpne fjorder med liten trafikk er veldig annerledels enn hvor det er stor trafikk.. Redigert 16.September.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 (redigert) Jeg vil tillegge til Divemaster at en hurtigbåtradar også har en betydelig bedre antenne. Den jeg har prøvd litt er en Furuno med 6 fot åpen antenne. På kort range så jeg små garnblåser i vannet med den og den skiller veldig godt mellom ekko ettersom den horisontale strålebredden er smal (tror den er ca 1 grad - mens den lukkede antennen jeg har er 3-4 grader). Skjermen jeg prøvde var 20 tommer+ stor. Redigert 16.September.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Noen som seiler med seilbåt om natta? Sikker greit i åpent hav men er det noen som gjør det i skjærgården? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
dhjerp Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Ja, jeg har seilet mye om natta og ser ingen spesielle utfordringer med det, snarere tvert om. Det er ofte lettere å seile på fyr enn å følge med på staker i hytt og pine. Ellers har jeg samme fart uansett om det er lyst eller mørkt. Livet er litt anderledes når man svært sjeldent ser 2 siffer på loggen som det ikke står et komma i mellom. Båten jeg har nå må nok mistes fra krana hvis den skal komme opp i 10 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Jeg vil tillegge til Divemaster at en hurtigbåtradar også har en betydelig bedre antenne. ........ den skiller veldig godt mellom ekko ettersom den horisontale strålebredden er smal (tror den er ca 1 grad - mens den lukkede antennen jeg har er 3-4 grader). ..... Jepp ... det er en del av "de andre kravene"... Vi har 4 fot åpen antenne med 1.2 grader strålebredde....som er mer enn godt nok for vårt bruk... hvis radarbildet ikke blir klart nok kan vi jo senke hastigheten litt... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
nedgård Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 bånn gass! Sitér dette innlegget Link to post
kgrindhaug Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Ja dette var jo en morrosam tråd. Nattseilas blir vel i grunnn det samme som dagseilas. Farten avpasses til hva man er komfortabel med. Har et tips som pleier å fungere meget godt: Dersom du synes at du er i ferd med å miste kontrollen vil en fartsreduksjon på noen knop kunne gjøre underverker. Når det gjelder hjelpemiddler er jeg enig i at man skal bruke det beste man har tilgjengelig. Eneste kan være å sjekke at posisjonen i kartet som gps viser stemmer så noenlunde overens med virkeligheten. Tips nr to: Bli ikke for opphengt i pc'en kikk litt ut også av og til. Anbefaler også å prøve seg litt på kveldsseilaser av og til da gjerne i skumringen. I skumringstimen vil du se land samtidig som du ser lykter og blinker. Dette gir deg litt mer å forholde deg til en når det er helt mørkt. Greit å ha prøvd seg litt frem før mann skal i ilden for alvor. Så er det med nattseilas som med alt annet: Trening gjør mester, og det er ikke vanskelig. Og så en ting til slutt: Det kan være lurt å ha et papirkart (Om så et oversikts kart) tilgjengelig i tilfellet kartmaskinen blir litt utilregnelig (slutter å virke). Lykke til med nattseilasene Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Nattseilas er en vesentlig del av opplæringen i "bruk av båt". Likeledes tåkeseilas samt seiling i høy sjø og mye vind. Det er helt feil å finne ut av ting, når man er midt oppe i det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 det er en fantastisk fin tid på året nå å ta seg en tur ut når det mørkner og øve på å seile på fyr. Jeg var ute for et par dager siden og fikk repetert litt. Særlig var det nyttig å få repetert at seilbåter ofte glemmer å slå på lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Med litt planlegging er man vel fortøyd når mørket kommer, da slipper man denne problemstillingen, kan heller slappe av med en en ekstra ankerdram Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Med litt planlegging er man vel fortøyd når mørket kommer, da slipper man denne problemstillingen, kan heller slappe av med en en ekstra ankerdram Ja planlegging er bra, dersom planleggingen innebefatter det uforutsette - mao at man behersker alle "tenkelige" forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Av og til er faktisk nattseilas å foretrekke, spesielt her borte hvor man får mye stømsjø, selv med nesten vindstille .... da er ofte valget mellom nattseilas og 1 til 3 M bølger, eller dagseilas med 3 til 6 M strømsjø... noe som ikke oppleves ofte i Norge med mindre en seiler ganske mye Nord i landet... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
2xDiesel Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 (redigert) Grunnen til at jeg ble fasinert av nattseilas etter 1 gang var at jeg oppfattet hvor ukjennt jeg var i kjent farvann. Ønske om å øve på dette slik at jeg blir tryggere ligger kun i det faktum at jeg kanskje en dag blir nødt å seile om natten, og faktisk ikke har muligheten til å velge det vekk, og velge farvann. Redigert 16.September.2009 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Det synes jeg er en meget fornuftig holdning. Når du har lært deg å stole på deg selv og din evne til å identifisere fyr og lykter - og overføre dette til kartet. Da kan nattseilas gi deg noen av dine fineste seilas. Anbefaler at du ikke bruker plotteren når du trener! Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Leeeer....vet ikke helt om jeg klarer med uten elektroniske støttehjul Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Når jeg sier "Nordsjøen" ... så mener jeg ute i havet... Det var en reportasje i et norsk båtblad om en som prøvde krysse fra Sverige til Norge ganske langt sør for et år eller to siden. Han traff Noe i vannet og totalhavarerte i åpent hav, han berget livet med minst mulige margin. Bare til ettertanke, liksom. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Leeeer....vet ikke helt om jeg klarer med uten elektroniske støttehjul Joda, det gjør du, med litt trening. Grunnen til å trene uten kartplotter er at da må du selv finne ut hvor du beveger deg. Da er du bedre rustet når støttehjulene svikter. Til hverdags (eller hvernatts) bruker du dem selfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 ........ Han traff Noe i vannet og totalhavarerte i åpent hav, han berget livet med minst mulige margin. Bare til ettertanke, liksom. Helt riktig... er en viss risiko uansett, og en må altid være forberedt på det verste...med mannskap forberedt og nødrutinene klare... og alltid ha respekt for moder natur og hva hun kan utfordre deg med... .. dessuten så regner jeg med at det ville ha vert en kort reportasje hvis det ikke hadde skjedd noe uforutsett.... sensasjonsrepportasje selger bedre enn dagliglivet !!! Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.