Jump to content

Saltvann i sylindre på ferskvannskjølt VP TMD 30


fjorddiggern

Recommended Posts

Jeg har i en tid hatt startproblemer på min TMD 30. Samtidig har oljen blitt grå. Etter å ha skrudd ut dysene finner jeg saltvann i sylinder 1 og 2. Har noen forslag til hva dette kan skyldes? Til opplysning har jeg ny oljekjøler og nylig skiftet simmeringer i sjøvannspumpe.

Link to post
Share on other sites

Kan det komme inn via eksosen, evnt at manifolden er gjennomrustet? Så lenge du ikke har mellomkjøler er det vel ingen andre muligheter?

Forresten, mulig et dumt spørsmål, men du har sjekket at det virkelig er ferskvann på motoren? (at du ikke har varmeveksler som lekker)

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har ferskvann på motoren, og vannet i sylindrene var saltvann. I dag skrudde jeg av eksosbend og så da at det ligger vann i eksosslangen nokså langt opp mot eksosbendet. Det kan være at dette "skvulper" inn i turbo og deretter inn i eksosmanifolden.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også vann i motoren. Hos meg kom det inn når motoren var stoppet og kjølevannskrana var åpen. Det siger gjennom impeleren og hele veien igjennom til eksosen. Der fyller det seg opp og renner inn i den sylinderen som har eksosventilen åpen.

 

Dette er en mulighet dersom motoren ligger lavt i forhold til vannflaten.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det siger gjennom impeleren og hele veien igjennom til eksosen. Der fyller det seg opp og renner inn i den sylinderen som har eksosventilen åpen.

 

Når jeg har demontert anlegget siger det inn vann via impeller og helt bak til eksosbendet. Mulig det er et dumt spørsmål, men vil dette medføre at vannet til slutt fyller opp eksosslangen og renner inn i motor? Hva kan jeg ev. gjøre for å unngå dette?

Edited by fjorddiggern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig det er et dumt spørsmål, men vil dette medføre at vannet til slutt fyller opp eksosslangen og renner inn i motor?

Nei, det er ikke et dumt spørsmål, og ja, det er akkurat det som skjer.

 

Du mangler tydeligvis en anti hevert ventil ala denne:

 

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqfdqh#/page176/

Ja, denne løser problemet.

 

Denne monteres etter vannpumpen og høyt oppe. I hvertfall over vannlinjen. Det står nok noe om det på pakken.

 

Den virker slik:

- Når motoren går er det overtrykk i slangen etter vannpumpa og lufteventilen tetter.

- Når motoren stoppes, renner vannet nedover og det dannes undertrykk (som før ville gitt hevert effekt) og det slippes luft inn gjennom ventilen, og vannet stopper.

 

Håper du har funnet ut dette tidsnok og at ikke motoren ser ut som min gjorde invendig.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Kan hende at den har sluttet å virke. På min stod det noe om regelmessig rensing / kontroll. Ganske ofte mener jeg å huske; hvert år eller to ganger i året.

 

Du bør også vurdere om monteringen er riktig; etter pumpa og over vannet.

 

Du kan se om den virker hvis du har gjenomsiktlig slange. Når motoren stopper motoren så vil det som er over vannflaten fylles med luft.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Tenk at noe så enkelt kan skape så mye hodebry. Vakuumventil i antihevert var tett og en enkel rengjøring av denne samt et par oljeskift så var problemet borte. Heldigvis fikk ikke motoren like hard medfart som din Gerhard :lol: , men igjen; takk for gode tips!

Edited by fjorddiggern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...