fjorddiggern Startet 14.September.2009 Del på Facebook Startet 14.September.2009 Jeg har i en tid hatt startproblemer på min TMD 30. Samtidig har oljen blitt grå. Etter å ha skrudd ut dysene finner jeg saltvann i sylinder 1 og 2. Har noen forslag til hva dette kan skyldes? Til opplysning har jeg ny oljekjøler og nylig skiftet simmeringer i sjøvannspumpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Kan det komme inn via eksosen, evnt at manifolden er gjennomrustet? Så lenge du ikke har mellomkjøler er det vel ingen andre muligheter? Forresten, mulig et dumt spørsmål, men du har sjekket at det virkelig er ferskvann på motoren? (at du ikke har varmeveksler som lekker) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fjorddiggern Svart 15.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2009 Ja jeg har ferskvann på motoren, og vannet i sylindrene var saltvann. I dag skrudde jeg av eksosbend og så da at det ligger vann i eksosslangen nokså langt opp mot eksosbendet. Det kan være at dette "skvulper" inn i turbo og deretter inn i eksosmanifolden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dorge Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 det kan være en sprekk i kjølekappa på manifoilen. da suger motoren inn vann når den blir kald. hadde det problemet på en b20 en gang. lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Jeg fikk også vann i motoren. Hos meg kom det inn når motoren var stoppet og kjølevannskrana var åpen. Det siger gjennom impeleren og hele veien igjennom til eksosen. Der fyller det seg opp og renner inn i den sylinderen som har eksosventilen åpen. Dette er en mulighet dersom motoren ligger lavt i forhold til vannflaten. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fjorddiggern Svart 16.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2009 (redigert) Det siger gjennom impeleren og hele veien igjennom til eksosen. Der fyller det seg opp og renner inn i den sylinderen som har eksosventilen åpen. Når jeg har demontert anlegget siger det inn vann via impeller og helt bak til eksosbendet. Mulig det er et dumt spørsmål, men vil dette medføre at vannet til slutt fyller opp eksosslangen og renner inn i motor? Hva kan jeg ev. gjøre for å unngå dette? Redigert 16.September.2009 av fjorddiggern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Du mangler tydeligvis en anti hevert ventil ala denne: http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqfdqh#/page176/ Det er standard på alle nye seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Mulig det er et dumt spørsmål, men vil dette medføre at vannet til slutt fyller opp eksosslangen og renner inn i motor? Nei, det er ikke et dumt spørsmål, og ja, det er akkurat det som skjer. Du mangler tydeligvis en anti hevert ventil ala denne: http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqfdqh#/page176/ Ja, denne løser problemet. Denne monteres etter vannpumpen og høyt oppe. I hvertfall over vannlinjen. Det står nok noe om det på pakken. Den virker slik: - Når motoren går er det overtrykk i slangen etter vannpumpa og lufteventilen tetter. - Når motoren stoppes, renner vannet nedover og det dannes undertrykk (som før ville gitt hevert effekt) og det slippes luft inn gjennom ventilen, og vannet stopper. Håper du har funnet ut dette tidsnok og at ikke motoren ser ut som min gjorde invendig. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Jeg ser det er to varianter i toholthe's link. Jeg har bare vært borti tilsvarende "Model V med trykkventil". Jeg tror ikke "Model H med ventilasjonsrør er så vanlig" Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fjorddiggern Svart 16.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2009 (redigert) Takk for gode tips. Det er montert en gammel antihevert, men skal sjekke den i morgen. Den har helt sikkert gått tett og bør vel byttes i en mer fungerende variant. Redigert 16.September.2009 av fjorddiggern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Kan hende at den har sluttet å virke. På min stod det noe om regelmessig rensing / kontroll. Ganske ofte mener jeg å huske; hvert år eller to ganger i året. Du bør også vurdere om monteringen er riktig; etter pumpa og over vannet. Du kan se om den virker hvis du har gjenomsiktlig slange. Når motoren stopper motoren så vil det som er over vannflaten fylles med luft. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fjorddiggern Svart 17.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2009 (redigert) Tenk at noe så enkelt kan skape så mye hodebry. Vakuumventil i antihevert var tett og en enkel rengjøring av denne samt et par oljeskift så var problemet borte. Heldigvis fikk ikke motoren like hard medfart som din Gerhard , men igjen; takk for gode tips! Redigert 17.September.2009 av fjorddiggern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.