Jump to content

Henger vs krybbe


Bølgen og meg

Recommended Posts

Hjelp meg folkens: Skal jeg ta bryet med å frakte min gamle og tunge, men ekstremt stødige opplagshenger i halvannen time på lastebil, eller skal jeg kjøpe krybber?

Plussen med henger er stødigheten. Har opplevd en velt med krybber. Er vel derfor jeg er litt skeptisk. Ser samtidig at det er veldig tungvint med hengeren, siden havna ikke har traktor. Den må dermed løftes til hengerparkering etter at båten er løftet uti, osv... Båten er en Myra 25. Dyp kjøl.

Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg båtene mine hjemme om vinteren, siden havna mi ikke har opplagsplasser. Men jeg skulle ønske jeg hadde henger til snekka, slik at jeg slapp risiko og påkjenning ved kranløft to ganger i året. Så spør du meg: Henger er helt klart å foretrekke.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

3 EUR paller under kjølen, og fire trekantbukker til å støtte opp båten! Så står den trygt og du slipper alt styret med hengeren. Siden du likevel må bruke kran opp og ut...

Disse trekantbukkene ville jeg aldri stolt på...

Kan ikke skjønne annet en at de kan begynne å skli ut, særlig på grus...

 

Jeg har bestilt en slik krybbe til min båt.

22_krybbe_24_fot.jpg

http://www.songvaarkrybbe.no/

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse trekantbukkene ville jeg aldri stolt på...

 

Jeg har bestilt en slik krybbe til min båt.

 

Skikkelige trekantbukker (i tre, ikke disse spinkle i stålrør) er til å stole på, og er det de aller fleste bruker nå for tiden! Jeg har laget mine sammenleggbare, slik at jeg kan skru dem fra hverandre og stue dem på garasjeloftet når de ikke er i bruk. Ett tau mellom bukkene under båten så har de ingen mulighet til å gå noe sted som helst...

 

Den krybba du har bilde av derimot ville jeg ikke stolt mye på! med støttestagene plassert så langt inne blir belastningen svært stor, ogg litt skikkelig vestlandsvær kan få det hele til å knekke sammen og båten til å velte. Jeg ville i det minste modifisert den litt med ekstra støttestag lengre ute, og allerhelst ogå et kryss i lengderetningen for å ta opp bevegelser denne veien!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Må nok krype til korset her....

Siden jeg er nybegynner i dette gamet, tenkte jeg selvsagt ikke på dette med at trekantbukkene kan festes sammen med tau...

 

Kommer nok til å gå for varianten med paller og trekantbukker jeg også.

Ikke minst fordi det er lettere å jobbe under båten når den kommer litt opp fra bakkenivå.

Link to post
Share on other sites

Ta deg en tur i båthavnene og studer bukkene andre bruker, og lag tilvarende selv. For min del kom det på 2-300,- kroner i materialer, og et par timers arbeide. Jeg bruker en palle akterut og to forut, for å få båten sånn noenlunder rett i lengderetningen. Har hatt båten på disse både på plenen og på asfalt, uten at bukkene har beveget seg i det hele tatt! Så dette er en solid løsning hvis du gjør det skikkelig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte 2x4" impregnert, pluss noen 6" bord. Ble solid så det holder det!

 

Ta en kikk på opplagsplassene, de færreste tar bukkene med seg hjem! Så det pleier å ligge en haug med bukker du kan studere/ta bilder av!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...