Jump to content

"Competent crew" -noen som kjenner til formalitetene rundt dette?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Sitat:For å vri litt på det og spørre litt på en annen måte hvis det er OK å bruke denne tråden til det?

Hva med oss som begynner å få en del år på havet i kommersiell virksomhet? OK, vi har ikke navigatørutdannelse, men har kanskje maskinsertifikat kl.1

En del av dere vil naturligvis hevde at vi ikke er kompetente nok (og vi maskinister vil naturligvis kunne hevde det motsatte i en del tilfeller når det gjelder dere navigatører), men la gå med det.

 

Svar:

Jeg vet flere som er meget dyktige sjøfolk. Men det er stor forskjell på en dekksoffiser og maskinist, både når det gjelder teori, praksis og utdanning. Begge kan være greit å ha ombord. Det finnes sikkert mange maskinister som kan navigere, men som regel må man vel kunne dokumentere dette på en eller annen måte. f.eks sertifikat. Det som er en liten del av pensum på båtførerprøven, og en stor del på kystskippereksamen er navigasjon, og det er nok dette som ofte kreves mange steder. Det at man er flink til å starte, reparere en motor osv er kjekt å kunne, men kan ikke oppveie navigasjon. Dette gjelder både seil og motorbåter.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Svar:

Jeg vet flere som er meget dyktige sjøfolk. Men det er stor forskjell på en dekksoffiser og maskinist, både når det gjelder teori, praksis og utdanning.

----------

Det at man er flink til å starte, reparere en motor osv er kjekt å kunne, men kan ikke oppveie navigasjon. Dette gjelder både seil og motorbåter.

Mvh.

Cecilie

Jada... det måtte jo komme, og jeg skjønte det nok! :lol: dekksoffiser og maskinist, men naturligvis ikke maskinoffiser... herrejemmini...! Dette kan vi diskutere til krampa tar oss, men jeg gidder ikke det her og nå. Jeg er fullt klar over forskjellen i utdannelsen til de to yrkesgruppene, men må si at jeg til stadighet undres over hvorfor den ene gruppen ser ut til å ha lært at denne er så mye bedre og viktigere enn den andre...

 

Men det var ikke det som var mitt poeng! Det var vel mer et spørsmål om hvordan en utleier ute i den store verden ville se på mitt maritime sertifikat hvis jeg kom og ville leie båt av han eller henne. Kunnskapsmessig bør det jo være mer verdt enn et båtførerbevis, men hvem vet hvordan den enkelte ville stille seg til akkurat det?

Redigert av Sparrow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......... Det var vel mer et spørsmål om hvordan en utleier ute i den store verden ville se på mitt maritime sertifikat hvis jeg kom og ville leie båt av han eller henne. Kunnskapsmessig bør det jo være mer verdt enn et båtførerbevis, men hvem vet hvordan den enkelte ville stille seg til akkurat det?

 

Leie av Norskeid båt i Hellas er stort sett "rett frem" som å leie båt i Norge... Ellers så forventes nok et "International Cetrificate of Competence" (ICC), udstedt av et annerkjent organ, pluss VHF sertifikat. Hva som tilsvarer ICC og hvem som kan utstede i Norge har jeg mistet kontrollen på, men her borte må du ha tilsvarende RYA Day Skipper før RYA vil utstede et ICC.

Link to post
Share on other sites

Ellers så forventes nok et "International Cetrificate of Competence" (ICC), udstedt av et annerkjent organ, pluss VHF sertifikat. Hva som tilsvarer ICC og hvem som kan utstede i Norge har jeg mistet kontrollen på, men her borte må du ha tilsvarende RYA Day Skipper før RYA vil utstede et ICC.

Norge har vel ikke blitt med på denne ordningen, og for tiden er det bare D5L med praktisk utsjekk som tilfredsttiller kravene. (Sjøfartsdirektoratet har kopiert praktisk utsjekk mer eller mindre direkte fra ICC-kravene, men D5L-teorien er langt over minimumskravet til ICC.) problemet er at dersom Norge har tenkt å utstede slike sertifikater må man samtidig godta tilsvarende fra andre land. Det skal nok litt byråkratisk kverning til før dét skjer. :wink:

 

Tidligere var det "bare" å ta f.eks. et britisk sertifiat som gir ICC i dette landet, men jeg er ikke sikker på at dette går lenger. EU har hatt et lite problem med førerkortturisme hvor folk reiste til det billigste og "enkleste" landet for å ta sertifikater. Tror du må ha bostedsadresse i UK for å få britisk ICC, men jeg er ikke sikker. Det er bare å spørre RYA i stedet for å basere seg på min gjetting.

Link to post
Share on other sites

Ok, da fikk jeg tid til å sjekke og det er for tiden en seilskole med RYA-godkjenning i Norge, nærmere bestemt i Stongfjord: http://www.butesail.com/ Det seiles i Lofoten fra slutten av juni til begynnelsen av august, planer for 2010 er lagt ut på nettet.

Det er en til som arrangerer godkjent dayskipperkurs. Han benytter seg av innleide RYA-instruktører. Boreal Yachting i Tromsø.

Les mer HER.

Godkjenning HER.

Link to post
Share on other sites

Det er en til som arrangerer godkjent dayskipperkurs. Han benytter seg av innleide RYA-instruktører. Boreal Yachting i Tromsø.

Veldig interessant. Ettersom det formelt er seilskolen Zürich som arrangerer kurset så finner du ikke dette ded å søke på nærmeste seilskole fra Tromsø :lol:

 

Det er jo mulig det er flere slike. Det er bare å legge inn lenker, for dette er interessante kurs.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sun sail reklamerer med charter ferier [...]

Det er en mulighet, en annen er å ta seilkurs i den engelske kanal i februar. :crazy:

 

Spøk til side, det er en god del engelske seilskoler som tilbyr Cross Channel Weekends eller lignende hvor du seiler t/r England-Frankrike med instruktør. Det er selvsagt ikke slik at dette er noe man må lære med instruktør i båten, men det er ganske lærerikt å gjøre det. Da blir kanskje lysten og motivasjonen til å sette kursen sørover med egen båt neste ferie mye større.

 

Noen lenker:

 

http://www.hamble.co.uk/cruises/

 

http://www.hoboyachting.co.uk/cruises.html

 

http://www.stormforce.biz/superbasket/cour...annel+Weekender

 

http://www.jerseysailing.com/section/48/index.html

 

The English Channel is infamously regarded as one of the busiest shipping lanes in the world, crossing it is no mean feat and during the passage you will experience collision regulations in real life!

 

Dersom kanalkryssing ikke frister så kan du jo prøve Irskesjøen:

http://www.stormforce.biz/superbasket/cour...thampton+-+Cork

http://www.stormforce.biz/superbasket/cour...k+-+Southampton

 

Du finner mange flere ved å google litt. Mange av disse seilasene med instruktør går under betegnelsen mile builders som er til god hjelp for dem som har planer om et Yachtmaster-sertifikat, men de er veldig fine også for dem som har lyst til å seile i andre farvann og ikke har anledning til å ta med egen båt og som ikke har lyst eller er mange nok til å leie egen båt. Noen av disse seilasene er regattaer, for dem som lar seg friste av slikt.

 

http://www.milebuilders.co.uk/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

RYA vs D5L?

 

Jeg er hekta på båt og ønsker å oppgradere egen kompetanse. Regner med vi er mange i samme situasjon, så jeg løfter denne tråden og denne tråden håper på fin diskusjon om ulike alternativer.

 

Mitt utgangspunkt er at jeg har relativt omfattende erfaring fra mange slags typer småbåter, har båtførerprøve og VHF sertifikat og er en ivrig leser her på BP. Med årene har jeg fått smaken på seiling og har lært det lille jeg kan fra lærebøker.

 

Jeg vurderer nå å ta D5L kurs i løpet av vinteren, men er litt usikker på om det er det som er mest hensiktsmessig for å gi meg det løftet jeg ønsker. Dette fordi denne opplæringen har et hovedfokus på navigasjon, sjøveisregler, fartøyslære, sikkerhet og motorlære. Ingen tvil om at jeg sikkert kan bli mye flinkere til dette, men samtidig føler jeg at mitt nåværende kunnskapsnivå på disse områdene egentlig er tilstrekkelig til å ferdes trygt. Derimot er jeg relativt grønn når det gjelder praktisk håndtering av seilbåt under tøffe forhold. Seiler mye alene og prøver å flytte noen grenser etter hvert, men skulle gjerne hatt bedre opplæring på dette området. Denne tråden nevner lengre opp en del RYA kurs som kanskje er vel så gode alternativ som D5L.

 

Synspunkter ønskes.

Link to post
Share on other sites

RYA vs D5L?

Jeg vurderer nå å ta D5L kurs i løpet av vinteren, men er litt usikker på om det er det som er mest hensiktsmessig for å gi meg det løftet jeg ønsker. Dette fordi denne opplæringen har et hovedfokus på navigasjon, sjøveisregler, fartøyslære, sikkerhet og motorlære. Ingen tvil om at jeg sikkert kan bli mye flinkere til dette, men samtidig føler jeg at mitt nåværende kunnskapsnivå på disse områdene egentlig er tilstrekkelig til å ferdes trygt. Derimot er jeg relativt grønn når det gjelder praktisk håndtering av seilbåt under tøffe forhold. Seiler mye alene og prøver å flytte noen grenser etter hvert, men skulle gjerne hatt bedre opplæring på dette området. Denne tråden nevner lengre opp en del RYA kurs som kanskje er vel så gode alternativ som D5L.

 

Jeg tror du er på rett vei. Jeg har selv vært aktiv seiler i mange år. Sist vinter spedde jeg på med kompetanse og tok D5L (D5LA tas til vinteren). Mht kompetansehevingen du er etter er det kun tre ting som gjelder: seilerfaring, seilerfaring og seilerfaring !

 

Min erfaring er at D5L er meget nyttig som generell kometanse, men du lærer ikke å håndtere en seilbåt. RYA vet jeg ingenting om...

Link to post
Share on other sites

Synspunkter ønskes.

 

Tja si det.

Denne tråden handlet jo om kompetent seilmannskap. Slik at alle veit hva de skal gjøre når skippern brøler "Klar til baut".

D5 er jo laveste klasse dekksoffiser på et vis. Og gir ingen heving av seilkompetansen. Men masse kompetanse ellers.

Tror jeg ville valgt D5L og spedd på med spissing av seilingen senere. Veit ikke åssen det er med deg, men jeg lærer litt om seiling hver eneste gang jeg løser båten.

 

Pass på at du velger et kurs som omfatter alt, slik som Poseidon sitt.

Jeg gikk i baret. Litt for mye tid på frivakta for lenge siden gjorde at jeg tok det ved fjernundervisning (brev).

For så å oppdage at jeg måtte betale full kursavgift en gang til for å få tatt eksamen.

Når de begynte å mumle om simulator (svindyrt) i tillegg ga jeg opp.

Link to post
Share on other sites

.......Pass på at du velger et kurs som omfatter alt, slik som Poseidon sitt.

Jeg gikk i baret. Litt for mye tid på frivakta for lenge siden gjorde at jeg tok det ved fjernundervisning (brev)........

en fordel med D5L kurs er i hvertfall at jeg kan få noe å holde på med i vinter...

 

Ja, jeg arbeider for at vi skal komme igang med D5L og D5LA her på baatplassen.no i løpet av oktober :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...