Jump to content

"Competent crew" -noen som kjenner til formalitetene rundt dette?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Hei

 

Jeg ser at flere seilskoler reklamerer for at man får såkalt competent crew-sertifikat etter endt kurs dersom man viser tilfredsstillende ferdigheter. ER det noen som kjenner i detalj hva dette går ut på? Hvem er folka bak "competent crew"? Jeg skjønner det slik at dette kan være kjekt å ha ifm leie av båt osv., men er det noen retningslinjer for hvem som kan gi ut slikt, eller er det fritt frem for seilskolene til å lage sitt "competent crew"-diplom og ustede til elevene sine eller er det mer komplisert enn det?

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte kona på et slikt, i regi av Lunde Båt. Diplomet hun fikk var "hjemmelaget", men opplegget skulle være tilsvarende/lignende RYA sitt. Som det er nevnt over må skolen være godkjent og ha sertifiserte instruktører fra RYA for å kunne gi "ekte" sertifikater.

 

Jeg har selv gått et sertifisert RYA kurs, og det var stor forskjell i fra opplegget til Lunde. RYA instruktøren var meget profesjonell og gikk igjennom pensum nærmest slavisk. Fokus var hele tiden på seiling og godt sjømannskap. Meget bra. Instruktøren hos Lunde tok det litt etter dagsformen og brukte feks en halv dag sammen med elevene der de lå stille for å se på regatta. :headbang:

Link to post
Share on other sites

'Competent Crew' er vel første trinnet på RYA sin utdanningsstige. Noen skoler tilbyr et langkurs hvor dette kombineres med 'Day Skipper'. Jeg tok et sånt kurs hos Norsk Seil- Navigasjonsskole for ca 10 år siden. Det er vel de som har hold på lengst med dette i Norge. Kan varmt anbefale både kurset og skolen. Ta det som en aktivitetsferie - du får MYE igjen for pengene :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Som Divemaster og andre skriver, så tilhører "Competent Crew", "Day Skipper", "Coastal Skipper" og "Yachtmaster" det engelske båtforbundet Royal Yacht Association, RYA. Skoler som skal utstede disse sertifikatene må være godkjente av RYA, og det er meg bekjent ingen seilskoler i Norge som har denne godkjennelsen p.t. Det er en Skotsk seilskole som holder noen kurs i Lofoten og norske fjorder som tilbyr ekte RYAkurs, men de er som sagt skotske.

 

Siden RYA-kursene er godt kjent over hele verden, har de blitt en slags "standard" når utleiefirmaer krever dokumentasjon på kunnskap. Men også andre kursbevis godtas.

 

Det er flere norske seilskoler som holder kurs etter RYA-pensumet. Opplegget er grundig og seriøst, og kursbøkene er tilgjengelig i åpen handel. Men å kalle det RYA kurs når det ikke deles ut ekte RYA-sertifikat ved kursslutt, er etter min mening å trekke det litt langt i markedsføringen. Har man klart for seg den lille detaljen at kursbeviset ikke er et "ekte RYA bevis", er det vel helt greit å ta et slikt kurs i Norge.

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen! Det var akkurat noe slikt jeg tenkte meg. Utifra oversikten til Rya som finnes det jo ikke noen sertifiserte folk i Norge, men det finnes nok av skoler som reklamerrer med at avsluttende kurs gir competent crew, daymaster o.li. Det kaller jeg for villedende markedsføring hvis det virkelig er slik at disse folka ikke er sertifisert. Ser et KNS også reklamerer med competent crew, men jeg kan ikke finne de på sidene til RYA heller. Merkelig praksis!

Link to post
Share on other sites

Fra min side var det bare en liten påminnelse, for D5L og D5LA er like aktuelle for seilere som for motorbåtfolk - trolig "minst like aktuelle" siden seilere både har en tendens til å dra lengre og kanskje er mer interessert i å lære mer.

Når det gjelder andre godkjenningsordninger i Norge så har vel seilerne visse krav til de sikkerhetskursene som det nå innarbeides?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gir de norske sertifikatene D5L eller D5LA automatisk noen tittel fra RYA. Konvertering som kan bestilles eller lignende.

Nei dessverre . . .

Jeg har gjentatte ganger forsøkt å få direktoratet til å komme med en slags konverteringstabell; men det virker som om hvert land tviholder på sitt eget system. Selv innenfor EU har landene sine egne systemer for fritidsbåtsertifikater.

 

Sikkerhetskurset under ISAF Appendix G gjelder en svært liten gruppe regattaseilere. De kursene skal være godkjent av Norges Seilforbund og ISAF.

Ja, det var disse jeg hadde i tankene. Her på vestlandet ligger svært mange seilere og plasker frem og tilbake over Nordsjøen i diverse regattaer og det er vel der disse kursene kreves?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har tatt RYA Coastal Skipper Practical med DOT (Department of Transport) godkjenning..(Tre kursdager dager ombord, med praktisk manøvrering, håndtering av mannskap, sikkerhet, førstehjelp, reddningstjenester, planlegging, nattseilas osv. ). noe som betyr at jeg må eksamineres hvert tredje år for å beholde DOT sertifiseringen for opp til 24 M, med opp til 12 betalende passasjerer.

 

Dette ble tatt etter RYA Yachtmaster Ocean Teori eksamen ble satt etter flere måneders teorikurs....

 

Som RYA medlem, kan jeg sikkert finne kontaktpersoner i RYA som kan være behjelpelige med å svare på detaljerte spørsmål om krav til sertifisering / konvertering osv...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

....Har du vurdert å begynne med seilkurs? :smiley:

 

Hvis det var et spørsmål til meg, så er svaret "nei" :wink:

Jeg hadde forespørsel om å begynne med slike sikkerhetskurs for seilere, men måtte takke nei pga kapasiteten, jeg rekker ikke over alt . . .

Fra tid til annen får jeg spørsmål om seilkurs, men de leder jeg videre til en anbefalelsesverdig bekjent.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For å vri litt på det og spørre litt på en annen måte hvis det er OK å bruke denne tråden til det?

Hva med oss som begynner å få en del år på havet i kommersiell virksomhet? OK, vi har ikke navigatørutdannelse, men har kanskje maskinsertifikat kl.1

En del av dere vil naturligvis hevde at vi ikke er kompetente nok (og vi maskinister vil naturligvis kunne hevde det motsatte i en del tilfeller når det gjelder dere navigatører), men la gå med det.

Vil et gyldig maritimt sertifikat kunne legges fram for en eller annen (f.eks de nevnte utleievirksomheter) og bli godkjent som bevis for at en i det minste har på plass det som angår sjømannskap og noenlunde viten omkring det som har med føring av båt å gjøre?

Vi har jo i tillegg en drøss godkjente kurs når det gjelder livredding og sikkerhet, samt at vi til alt overmål i tillegg også er (eller bør være) i stand til å skifte et tett filter eller en gåen pumpeimpeller osv.

En skulle jo tro at dette var minst like mye verdt som ett eller annet mer eller mindre "hjemmelaget" diplom o.l

Redigert av Sparrow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....... En skulle jo tro at dette var minst like mye verdt som ett eller annet mer eller mindre "hjemmelaget" diplom o.l

 

Spørsmålet er forståelig og kan absolutt være på sin plass.

Men nå trekker du inn "sunn fornuft" og det vet både du og alle andre som har hatt med sertifikatgivende myndigheter å gjøre, at ikke alltid tillegges like stor vekt :giggle::giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vil et gyldig maritimt sertifikat kunne legges fram for en eller annen (f.eks de nevnte utleievirksomheter) og bli godkjent som bevis for at en i det minste har på plass det som angår sjømannskap og

 

Er det noen som vet hvilken kompetanse som kreves for å leie seilbåt i f.eks Hellas eller Kroatia, og hvilke krav stilles det til dokumentasjon av denne kompetansen ?

 

Selv har jeg bare leid i Karibien (BVI), og det eneste som krevdes der var en egenerklæring om at man kunne seile !! Dette var for å leie en 43 fots båt. Leide forresten hos Oslo Båtutleie (tror jeg de hette) for endel år siden. Jeg spurte om de krevde noen form for dokumentert kompetanse, men fikk til svar at "Dersom du leier en seilbåt, går vi ut fra at du kan håndtere denne." Med andre ord, ingen formelle kompetansekrav.

Link to post
Share on other sites

Med hensyn til sertifikatene fra RYA har det nå og da vært norske skoler/instruktører med godkjenning til enkelte sertifikater eller kursbevis. Her er det bare å sjekke listene til RYA og akseptere både i Norge og andre land er det en del som jukser med markedsføringen.

 

Selve betegnelsen "competent crew" er ikke beskyttet, og jeg vil si det er bare fint at enkelte seilskoler har slike kurstilbud.

 

Med hensyn til konvertering av norsk sertifikat (D5L/D5LA) til et RYA-sertifikat så tviler jeg på at det går, men det kan hende RYA vil akseptere de norske sertifikatene som dokumentasjon på teorieksamen. Det er et forsøk verd. Å droppe kvalifikasjonsseilasen tror jeg ikke de vil gå med på.

 

Jeg anbefaler de britiske kursene varmt. Å ta en ”day skipper, tidal" gir nyttig erfaring i å navigere i farvann med strøm og tidevannsforskjeller, og et seilkurs på engelsk er også et språkkurs.

Link to post
Share on other sites

Vil et gyldig maritimt sertifikat kunne legges fram for en eller annen (f.eks de nevnte utleievirksomheter) og bli godkjent som bevis for at en i det minste har på plass det som angår sjømannskap og noenlunde viten omkring det som har med føring av båt å gjøre?

........

 

En skulle jo tro at dette var minst like mye verdt som ett eller annet mer eller mindre "hjemmelaget" diplom o.l

 

Er det noen som vet hvilken kompetanse som kreves for å leie seilbåt i f.eks Hellas eller Kroatia, og hvilke krav stilles det til dokumentasjon av denne kompetansen ?

 

Problemstilingen er todelt. En ting er hva utleier/båteier krever, en annen ting er hva myndighetene i landet, f.eks Kroatia krever.

 

Frem til ifjor kunne du lett leie båt i Kroatia og utleier/båteier ville nøye seg med en egenerklæring om at du kan håndtere båten. Du kunne også få med deg et "bevis" fra den norske agenten eller et skriftlig utsagn fra din lokale seilforening.

 

Den andre siden av det er at spesielt i Kroatia, men nå også i andre land rundt Middelhavet begynner myndighetene å stramme inn praksisen og kreve at leier skal ha nødvendige sertifikater utstedt av najonale myndigheter. Det vil i et norskt tilfelle si de godtar Båtførerprøven for båter under 15 meter og D5L/D5LA for båter over 15 meter. Dette kravet har vel alltid ligget der, det nye nå er at det faktisk følges opp. Kan du ikke legge frem et bevis, kan du selvfølgelig leie inn en lokal skipper.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er forståelig og kan absolutt være på sin plass.

Men nå trekker du inn "sunn fornuft" og det vet både du og alle andre som har hatt med sertifikatgivende myndigheter å gjøre, at ikke alltid tillegges like stor vekt :giggle::giggle:

Joda, Poseidon har jo absolutt et poeng her! Ikke alltid det er så enkelt å forstå seg på hvorfor ting blir gjort som de gjør i de kretser.

Jeg velger å tro at jeg vil kunne komme langt med offentlige og internasjonale maritime sertifikater, -sikkerhetskurs osv. til tross for at de for min del kun er gyldig for maskin. I tillegg har jeg planer om å ta båtførerprøven i løpet av vinteren slik at jeg har et papir på at jeg har gjennomgått et visst minstemål når det gjelder navigering. Har også parallelle planer om å muligens ta D5, men dette kommer i så fall an på om jeg kan få f.eks rederiet til å gi meg litt gyldig fartstid på dette området. Tviler vel litt på akkurat det, i og med at de ikke på noen måte vil kunne dra nytte av det i min daglige tjeneste. Får bare håpe på litt ekstra goodwill tror jeg... :lol:

Link to post
Share on other sites

Som Divemaster og andre skriver, så tilhører "Competent Crew", "Day Skipper", "Coastal Skipper" og "Yachtmaster" det engelske båtforbundet Royal Yacht Association, RYA. Skoler som skal utstede disse sertifikatene må være godkjente av RYA, og det er meg bekjent ingen seilskoler i Norge som har denne godkjennelsen p.t.

Ok, da fikk jeg tid til å sjekke og det er for tiden en seilskole med RYA-godkjenning i Norge, nærmere bestemt i Stongfjord: http://www.butesail.com/ Det seiles i Lofoten fra slutten av juni til begynnelsen av august, planer for 2010 er lagt ut på nettet.

 

Siden jeg allerede har snakket varmt om RYA-kurs i England så kan jeg jo legge inn noen lenker for dem som er interessert:

http://www.classic-sailing.co.uk/rya-courses (bruker båter etter mitt hjerte)

 

http://www.hightidesailing.co.uk/Content.aspx?CID=17 (tilbyr også kurs i "gastronomisk navigasjon" :wink: )

 

Det er rikelig med seilskoler å velge mellom, og også muligheter for å finne skoler som bruker seilbåt av et merke du har eller har lyst på, så det er bare å søke i databasen til RYA selv http://www.rya.org.uk/coursestraining/Pages/default.aspx (bare tenk så kjekt å kunne slå i bordet med: jo da, jeg har seilt Bavaria - neste gang vi har en av de diskusjonene her på baatplassen.no :lol: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ettersom baatplassen.no har ett og annet medlem på Østlandet også så får jeg vel nevne at den nærmeste seilskolen med RYA-godkjenning målt i distanse fra hovedstaden er på Orust:

http://www.prolific.se/

 

(her er det bare snakk om Yachtmaster-kurs, men det er vel noen flere enn meg som ønsker seg slikt også)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...