Jump to content

Forlengelse av Viksund


Anton Menneske

Recommended Posts

NB!!! Dette innlegget er bare ment for medlemmer som eier 27 Columbi og som er genuint intressert i en forlengelse av denne. "SMALL TALK" om emnet er ikke av interess.

 

Til alle dere som har en 27 Columbi og som er glad i denne båten.

Noen av dere har kanskje av og til vært misfornøyd med med både utformingen og størrelsen på uteplassen.

Selv bruker jeg min Columbi til fiske, noe som ofte gjør den lille plassen med benkene og dobbelskroget at båten er helt uanvendelig til dette formålet.

Jeg går derfor med planer om å forlenge den.

Forlengelsen mener jeg kan skje etter det prinsipp som blir brukt til å forlenge sjarker hos mange av fiskebåtverftene i Nordnorge.

Prinsippet går ut på at det gamle skroget blir værende igjen og danner forsterkning under dekk etter forlengelsen.

Den flate bunnen akter gjør at Columbi er spesielt egnet til forlengelse.

Forlengelsen som jeg ser den strekker seg 1,5 neter (ca 5") med tverr akterende.

Dette innebærer at formen ikke blir større enn at den lett kan fraktes på en på en vanlig tilhenger.

 

Jeg er derfor ute etter samarbeidspartnere for å etablert kapital til å få bygget en form.

Dette må gjøresav kyndige folk.

Selve støping og forlengelse bør kunne utføres av den einskilde båteier ved at formen fraktes fra sted til sted.

Håper derfor på mange svar.

 

Med hilsen Anton Menneske

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik båt, men har ikke planer om å forlenge denne. Dog mener jeg å huske at der har vært en forlenget 27 Columbi til salgs på Finn.no. En slik jobb bør gjøres som en sandwichjobb med divinycell som kjernemateriale. Man kan enkelt lage innvendige forsterkninger og spare seg jobben med å bygge form. Man nøyer seg ofte med en enkel forskaling som platene festes til. Limes sammen med en spesiell sparkelmasse. Krever litt sparkling og sliping for å få fin utvendig finish. 1,5m synest mye, ville heller begrenset meg til 0,5m. Uten benker bak blir det betydelig mer plass med kun en halvmeter. Går du i gang så lag samtidig en brønn over propellen så når i denne om du skulle være uheldig å få på tau eller lignende.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror ikke Anton Menneske har noe interesse for innlegget ditt My Tax...., ikke mitt heller for den del :rolleyes:

 

men tråder som starter på denne måten bør etter mitt syn ikke ha livets rett her på BP. AM startet forøvrig en annen tråd med samme tema litt før hvor han etter mitt syn fikk gode og velmente svar, men som tydeligvis ikke passet med hva han forventet. Nå har jeg sagt mitt i denne tråden, takk og farvel.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...