Jump to content

Epoxy, eller Polyester til innstøping av baugtrustertunell?


spilli

Recommended Posts

Legg på fortykket epoxy og glassfiber i rikelig mengde i overgangen mellom tunnel og skrog på innsiden. Da kan du etterpå slipe ned en god avrunding på utsiden.

 

Et dårlig råd som også kan gi katastrofale resultat.

 

Du oppnår dette.

lamigreie02.gif

Du bryter fiberbanene slik at det er kun få lag fiber og matrisen som holder røret på plass. Da kan det løsne.

Man skal aldri, aldri, aldri bryte fibrene på den måten.

Det er fibrene som står for mesteparten av styrken i en slik konstruksjon, ikke matrisen.

 

Skal man ha en sterkere konstruksjon, så vil å velge en bedre fiber gi bedre uttelling enn eposky versus glassfiber.

Link to post
Share on other sites

Et dårlig råd som også kan gi katastrofale resultat.

Neida, dette er ikke noe dårlig råd. Men man må selvfølgelig fylle opp hulkilen med fortykket epoxy (eller polyester for den som liker det) før glassfiberen legges på slik at den følger kurvaturen til avrundingen som skal slipes etterpå. Den tegningen du viser illustrerer selvfølgelig en vanvittig løsning, og jeg beklager hvis det er flere enn deg som har forstått rådet mit slik. Jeg har vel kanskje uttrykt meg klossete.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Skjonner ikke problemet helt.... Bruk materialet baaten er bygget av... Skal du kladde med forskjellige stoffer som ikke gaar i hvaerandre, saa blir det bare problemer... Polyester av standard BT kvalitet har blitt brukt paa ettermontering av trustere paa 100000 vis av baater paa verdensbasis, Gjoer du bra jobb saa funker det... gjoer du daarlig jobb saa funker det ikke selv on du bruker epoxy eller vinylester...

Per

Link to post
Share on other sites

Et dårlig råd som også kan gi katastrofale resultat.

 

Skal man ha en sterkere konstruksjon, så vil å velge en bedre fiber gi bedre uttelling enn eposky versus glassfiber.

Takk for informasjonen `Mulligan`Forstår advarselen din, og mener at du tidligere har forklart dette her på BP når det gjelder viktigheten med hulkil,med minimum R, slik at man ikke bryter fiberstrukturen når man sliper avrundingen. Men, hva mener du med en bedre fiber? Hvor får man tak i den? Ser at mange mener at polyester er best, eller rettere sagt ; "Bra nok" Hva mener du?

(Jeg er amatør) :blush:

 

 

 

Neida, dette er ikke noe dårlig råd. Men man må selvfølgelig fylle opp hulkilen med fortykket har vel kanskje uttrykt meg klossete.

 

Eivind

Neida Eivind, Du har forklart deg ganske tydelig. Det ser jo ut som du har gjort det slik`Mulligan`har beskrevet en gang tidligere. At han advarer er, etter min oppfatning veldig bra! (Bedre føre var, en etter snar) Hva slags fiber brukte du? Fikk du tak i alt du trengte der du kjøpte Epoxyen?

MVH Spilli

Link to post
Share on other sites

"Bra nok" Hva mener du?

 

Gjør det sånn:

 

lamigreie03.gif

 

Bruk polyester og CSM fra Biltema.

Disse stoffene er i utgangspunktet nesten uhyggelig sterke.

Det er kun i spesialapplikasjoner det er nødvendig med andre fibre eller matriser.

Epoksy er gjerne bare et mantra noen slenger rundt seg.

Egentlig skulle jeg likt å erstatte to av CSM lagene med ei bi-aksial matte, men du skal ha gjort det noen ganger før for at det skal bli ordentlig.

Du skal 150 mm. ut fra hullet på skroget og 150 mm. inn på røret med laminatet. Laminatet skal avtrappes med det største til sist.

Husk å slipe og vaske rent med styren eller aceton.

 

Min temp 18 grader.

Maks fuktighet 60%.

Ikkeno UV lys.

 

Alt av materialer skal ha samme temperatur.

 

Så blir det knallbra.

Link to post
Share on other sites

Mulligan, ett spørsmål om framgangsmåte. Jeg skal hjelpe guttungen med å legge på noen nye lag på innsiden i bunnen på båten hans pga sprekk og tidligere dårlig reparasjon.

I følge det jeg har lest meg til, skal man vistnok fukte ut CSM med polyester mens det f.eks ligger på en plastfilm, og så påføre dette på skadestedet. Har forsøkt dette tidligere, og synes det blir mye ekstra klin når man jobber på trange plasser.

Synes det er mye enklere å tilpasse x antall matter til skadestedet, legge den første på plass, fukte ut, legge på neste lag, mere polyester osv i 4-5 lag (har brukt 300gr CSM). Deretter gå løs med rulla, la dette herde ut til dagen etter. Så ny runde med 4-5 lag hvis det er nødvendig.

Er dette OK fremgangsmåte som "amatør-støping"?

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De siste tegningen din var fin, Mulligan. Det er omtrent slik jeg har gjort det. Så vi er nok ikke så uenige likevel (bortsett fra når det gjelder materialvalg). Til dere som sier at proffer kun bruker polyester: Selvfølgelig gjør de det. Det er mye billigere enn epoxy, så hvorfor skal kunden betale mer enn han må. Polyester er godt nok i massevis, men skulle jeg gjøre en slik jobb om igjen for meg selv, ville jeg nok engang valgt epoxy. Spilli, jeg kjøpte også glassfiberen hos Svas Kjemi, men jeg kan ikke huske annet enn at den var vevd med trådene 90 grader på hverandre. Jeg klippet opp i passende stykker og la på med varierende retning. Jeg la på ganske mange lag, men kan ikke huske hvor mange.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

OK fremgangsmåte som "amatør-støping"?

 

Ja absolutt.

Fukter du CSM'en først løser du opp emulsjonen som binder den og den blir vrien å håndtere.

Husk å slipe godt før lamineringen og vask rent med styren eller aceton.

Ikke klipp mattene, riv dem over en skarp kant så synes ikke lagene.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk polyester og CSM fra Biltema.

Så blir det knallbra.

 

Takk for det, `Mulligan`Hva slags sparkelmasse bruker du i hulkilen r 20? Er det også noe man får på BT? Når det gjelder glassfibermattene sier du; 5 x 600 CSM. Menes det da vekt i g pr m2? (for å si som sant er, jeg vet ikke hva CSM står for :blush:)

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Divilette limsparkel til sånne arbeider.

CSM 600 er Chopped Strand Mat med vekt 600 g/kvm.

CSM er 50-60 mm. lange biter av glassfiber som er bundet sammen med en emulsjon. Emulsjonen er også en såkalt "bonding agent" som gjør at glasset lenker sammen med polyesteren. Matte til bruk med epoksy har ikke en slik bonding agent. Derfor veves den av kontinuerlige tråder for å holde den sammen. Det fine med å bruke CSM til slike arbeider er at den er lett å drapere. Biaksial er langt vanskeligere. Tri og quad er nesten umulig.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Divilette limsparkel til sånne arbeider.

CSM 600 er Chopped Strand Mat med vekt 600 g/kvm.

Takk for det, Mulligan :yesnod: Da er det bare å få tak i matter av rette kvalitet, sparkel, og en god kompis som har støpt massevis av kanoer som veileder. (På avstand, Han tåler ikke lukta av polyester lenger, blir syk)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Etter du er ferig med selve innstøpingen kunne du gjerne gjøre som de som monterte baugpropell i min forrige båt.

For å redusere støy som de fleste kjenner til blir det ofte masse lyd ute og inne i båten da man kjører baugpopellen,

I min båt hadde de blandes en god del sand med poliester å tømt over tunell røret inne i båten, dette medførte det ikke ble vibrasjoner i båten og det var nesten umuligt å høre at jeg brukte propellen.

mvh

Catano

 

Tiltredes. Nøyaktig samme fremgangsmåte brukte Bærum Plast når de hjalp med å montere inn rør i min. Og ja, den er utrolig stille. Ikke nærheten av alle de som høres ut som de knuser stein eller lar kjettingen gå når den koples inn. Har selv en 5 Hk Vetus som kun summer ved innslag. Har ingen problemer med å holde den av i sterk vind. Og ved å gjøre dette, blir det ikke et hulrom under/rundt røret som samler skitt. Og styrken, ja den blir jo ekstrem i forhold. Du kan gå på ganske hardt uten at det får ekstreme følger. Selve motoren er ingen heksekunst å montere selv. Ikke så mye feil en kan gjøre.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...