Jump to content

Ønsker informasjon om de gamle, klassiske "rasere"


Arnvid

Recommended Posts

Hei til alle i forumet.

 

I min barndom (50 tallet) hente det at det dukket opp det vi barn av den tid kalte en "raser", - lange, svært slanke båter med skarp, loddrett baug. Størrelsen kunne vel variere, men rundt 30 - 35'? Kravellbygde. Gjerne relativt (etter datiden i alle fall) store bensinmotorer. Jeg fornemmer båttypen til 30 tallet. For oss som var barn dengang stod jo dette som det ypperste.

 

For en 15 års tid siden kom jeg over en slik. Det har ergret meg siden, at jeg da ikke søkte mer informasjon om denne båten, først og fremst eier, men også bygger / type.

 

Er det noen som har nermere kjennskap til typebetegnelser / båtbyggere som kunne hjelpe meg i søket? En tanke om et restaureringsprosjekt har begynt å modnes. Noen som har bilder?

Link to post
Share on other sites

Her kan du lese litt info om det som jeg forbinder med disse båtene. Gikk mange i Farsund-Flekkefjord distriktet før i tiden. Noen finnes vel enda.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Larsenbåt

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...6F?OpenDocument

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Hei til alle i forumet.

I min barndom (50 tallet) hente det at det dukket opp det vi barn av den tid kalte en "raser", - lange, svært slanke båter med skarp, loddrett baug. Størrelsen kunne vel variere, men rundt 30 - 35'? Kravellbygde. .......

......Noen som har bilder?

 

Hallo Arnvid og velkommen i dette utmerkede forum.

Jeg er selv oppvokst med en slik båt som du beskriver:

 

mb_jan0002_foer_etter.jpg

 

Båten var trolig bygget en gang på 1920-tallet for overlegen på Florø sykehus. Den ble tatt av tyskerne under krigen og de herjet ganske alvorlig med den til den endet som vrak i en strand. Noen lokale tok på land innredning og det meste av finere teak/mahogny-arbeider ellers på båten.

 

Min far var på fiske i området og fant denne båten og ble straks betatt av mulighetene som skyssbåt i familiens virksomhet. Min farfar kjøpte den og den kom til Kopervik som et vrak, trolig i 1949. Den ble oppfikset til den tilstand man ser på det neste bildet - og den fikk mitt navn: JAN.

 

I 1950 var båten klar og et par holdne familier i Haugesund leide den for "hamstretur" til Gøteborg. Det samme skjedde også i 1951, med andre familier ombord. Ellers brukte vi båten som skyssbåt og den var velkjent i hele Nord-Rogaland på 1950 og 60-tallet. Dette var ofte doktor og dyrlege som hadde behov for skyss og jeg gikk mine første turer alene med doktorskyss den sommeren jeg fylte 12 år. Foruten mange turer i lokalområdet hadde også skyssturer både til Bergen og innover i Hardanger.

 

Båten var i full drift til ut på 1970-tallet, men da hadde behovet for skyssbåter minket sterkt og den ble solgt. Etter en omskiftende tilværelse ble tilstanden verre og verre, og nå har den sikkert forlengst funnet sin plass i båthimmelen :saint::saint::saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takker for innspillene. Har allerede en del å arbeide etter nå. Furuholmen virker lovende. Likeens Farsundraceren. Dette vil jeg forfølge. Det er lettere å søke på nettet når man har litt å gå etter.

 

Kan disse typene sies å være av amerikansk tradisjon? Uten at jeg helt vet hvorfor, - men jeg har en magefølelse for tysk eller muligens svenske tradisjoner. Kan noen av de båtene som gikk her være gamle sjalupper etter tyske krigsfartøy?

 

Igjen, takker så mye.

Link to post
Share on other sites

Interresant Poseidon. Du nevner 1920 tallet, og det er antagelig riktigere enn 30 tallet, som jeg så for meg. Når jeg følger Champagnes anbefalinger:

 

"Furuholmen tegnet endel runabouts på 30tallet. sjekk furuholmen.com " så ser jeg at de fleste båtene der er mer moderne i sitt uttrykk.

 

Interessant sistat i fra Wikipedia:

"Larsen tegnet og bygde en egen båttype som han karakteriserte som «racere» eller «halvracere» fordi de er langsommere enn båttypene racere og runaboutere."

Link to post
Share on other sites

Interresant Poseidon. Du nevner 1920 tallet, og det er antagelig riktigere enn 30 tallet, som jeg så for meg. ....

 

Ja, hjemme hos oss ble det alltid sagt at båten var bygget "Like før krigen", men det er jo et nokså relativt begrep. Såvidt jeg kan tolke linjer og formspråk er jeg tilbøyelig til å mene at det må ha vært minst 10 år før krigen. Jeg tenker da spesielt på stevnen som er praktisk talt loddrett. På 30-tallet og spesielt etter krigen fikk disse båten litt utlagt baug og stevnet hadde ofte en litt krum linje.

 

Det er ikke usannsynlig at vår båt opprinnelig hadde en bensinmotor, muligens en Gray. Da den ble gjenoppbygget hos oss fikk den først en 6-cyl Mercedes diesel og senere diverse halvslitte Volvoer. Men det samme gamle Gray-gearet stod i den hele tiden og måtte behandles forsiktig....

 

Fin og kjekk båt, men den hadde lite bæreevne forut. Derfor fikk den ikke løftet seg i motsjø, men stakk bare baugen rett gjennom bølgene. I tillegg var den så smal at den rullet noe "helt hinsides" i sidesjø :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Interresant Poseidon. Du nevner 1920 tallet, og det er antagelig riktigere enn 30 tallet, som jeg så for meg. Når jeg følger Champagnes anbefalinger:

 

"Furuholmen tegnet endel runabouts på 30tallet. sjekk furuholmen.com " så ser jeg at de fleste båtene der er mer moderne i sitt uttrykk.

 

Interessant sistat i fra Wikipedia:

"Larsen tegnet og bygde en egen båttype som han karakteriserte som «racere» eller «halvracere» fordi de er langsommere enn båttypene racere og runaboutere."

 

Furuholmen tegnet båter fra 1906, så hadde han ett opphold i statene hvor han tegnet Steinway pianoer, så jobbet han hos Thams, Lemione & Crane i New York med steamyachter og forskjellige typer motorbåter.

 

Var vel etter 1916 når han kom hjem og ble ansatt som 2. konstruktør på maritim i Oslo at de fleste kjente Norske konstruksjonene skjedde. Jeg syntes at R.G.Furuholmen bærer veldig preg på å ha vært bevisst de amerikanske konstruksjonene i mellomkrigsårene.

 

Det finnes endel racere i 25-30 fots klassen som han tegnet på tidlig 20 tallet også slik som Blåmann her avbildet på utsiden av Stjernen (Kong Harald's 55fot Furuholmen) under Risør Trebåtfestival.

 

risoer14.jpg

 

Beste stedet å gjøre preliminær research på Furuholmens tegninger er på Sjøfartsmuseet.

 

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...