Jump to content

Kan motorolje gå ut på dato?


edo

Recommended Posts

Olje forringes med tid og ja,..mineralolje fortere enn syntetisk.

Og man kan mange ganger kjenne at lukta har forrandra seg på oljer som har vært lenge i et system.

Dette kom er av at oljen endres over tid og eventuellt av forurensinger.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Og man kan mange ganger kjenne at lukta har forrandra seg på oljer som har vært lenge i et system.

Dette kom er av at oljen endres over tid og eventuellt av forurensinger.

I et system. Ja! Men her snakker vi jo om olje som er på en kanne (beholder) All olje er i utgangspunktet likeverdig, det er kun prisen som er forskjellig. Så lenge oljen er framstilt etter spesifiserte normer (Amerikanske militære)er det ingen forskjell. Alt annet er bare salgstrix. (Og det er da heldigvis lov)

Link to post
Share on other sites

Så lenge oljen er framstilt etter spesifiserte normer (Amerikanske militære)er det ingen forskjell. Alt annet er bare salgstrix. (Og det er da heldigvis lov)

Så du mener altså at dette med at den ene olja er bedre en den amdre, bare er salgstriks?

Hvis det er tilfelle, burde jo denne markedsføringen bli fordudt. Dette er i så fall villedende markedsføring, og det er ikke lovlig...

Link to post
Share on other sites

Det var/er et krav at olje solgt i vesten skulle tilfredstille forsvarets krav

 

Takk for suplerende opplysninger, lippert :yesnod:. Det var dette jeg mente i mitt innlegg. At man ellers står fritt til å velge, eller følge motorprodusentens anbefalinger er jo en annen sak, likeledes hvilke temperaturer, viskositet etc men som hovedregel skal det ikke ha noen betydning hvilken produsent man velger.

Link to post
Share on other sites

Som vanlig i meningsutvekslinger, dokumenter det du seier. Hvor er det kravet at all olje i vesten skal tilpasses det amerikanske forsvaret. Jeg tror det er på tide at moderator titter litt på sannhetsgehaltet i alt dette tøyset som vert presentert i dette forumet.

 

Nei, den skal ikkje vere tilpassa det amerikanske forsvaret. Men det ER krav frå Nato at all type motorolje skal kunne blandast med kvarandre, nettopp på grunn av at krigskjøretøy skal kunne fylle på all slags mulig motorolje dei kan finne om dei er nødt til å gjere det.

 

Dette har eg svart på kvitt frå eit kurs eg har vert på om olje, og eg skal sjå om eg kan finne fram notatene frå kurset.

 

Men nå er vel dette egentlig veldig OT.

Link to post
Share on other sites

Til trådstarter:

Bruk den til etterfylling, kanskje på bilen? Eller plenklipperen,(4t) eller gi den bort til noen med gammel motor! Olje mister ikke smøreegenskaper ved å være i lukket emballasje, men noen motorer krever spesielle oljer iht. garanti.

Jeg har gammel bil og gammel VP-motor, aldri hatt problemer med "gammel" olje, så lenge SAE-normen står på boksen. Jeg kjøper olje på bensinstasjoner når det trengs, enda jeg ikke vet om serviceverkstedet har brukt den oljen ved siste oljeskift. Det er SAE eller API som regulerer blandbarhet, det mener jeg å ha lært!

"Men för all del, jag kan ha fel" :lol:

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...