Jump to content

Noen som kjenner til rolvsnessjarkene?


maia

Recommended Posts

Har en rolvsnes 26 1969,jeg har jo kalt båten for en snekke,men det er en sjark har jeg blitt fortalt,så det er vel det da,men hva er avgjørende for at det kan kalles en sjark?Vet ikke om denne båttypen er levert slik fra båtbyggeriet på bømlo,noen av dere her som har litt kunnskap å dele om rolv(f)snessjarkene?Skal prøve å få lagt ut noen bilder.

Link to post
Share on other sites

Saken er vel ofte den, at så lenge båten er i aktiv tjeneste som yrkesbåt, kalles den sjark.

Men når den går over til å bli fritidsbåt, og særlig hvis overbygget forandres går den over til å bli snekke..

 

Men så lenge den beholder sitt typiske styrhus, med fremover lutende vinduer...så kalles det sjark.

Det er jo flere her inne på BP som har sjark som fritidsbåt. Og de pmmtaler selvsagt båten sin som sjark. Noe annet ville sikker oppleves som en fornærmelse...

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikkje til Rolvsnessjarker, men har lyst til å kommentere dette med sjark kontra snekke.

 

Der eg vaks opp - ytterst i havet - var det stort sett snekker som vart brukt til fiskeri av dei som hadde kombibruk: gardsdrift + fiskeri. Dette var udekka båtar, men med det som blir oppfatta som sjarkoverbygg. Sjølve utforminga av overbygget har vel med redusert vindfang å gjere. Båsen som den vart kalla er bygd så liten som mulig for at vinden ikkje skal få tak i båten når den skal ligge stille å fiske. I tillegg hadde ein mesansegl bak på snekka for å halde baugen opp mot vinden. Dette reduserte slingring og avdrift. Dette var rimelege og ukompliserte båtar noko som gjorde dei tilgjengelige for mange. Snekkene måtte lensast for hand.

 

Dei som kun dreiv fiskeri hadde kraftigare dekka båtar med sjøllensande dekk og større/tyngre kjøl. Dette vart kalla sjark. Desse kunne ta meir last og var meir sjøsterke. Dei hadde større rekkevidde, og ofte reiste dei til andre deler av kysten for å ta del i sesongfiskeri. Om ei snekke utan dekk vart fylt av ein sjø kunne den jo gå under på svært kort tid, dette var ikkje tilfelle med sjarken.

 

Kanskje ein lokal variant av begrepa? Men som eg ser det er det dekket som er den store forskjela.

snekke.jpg

 

Ei snekke med "bås" - utan dekk. Skorgenes.

 

sjark.jpg

 

Ein sjark med "bås" og sjøllensande dekk.

Link to post
Share on other sites

Den øverste ligner på det som var utgangspunktet for min båt, da den ble bygget som fiskebåt.

sophie1.jpg

 

Men her i distriktet ble aldri disse båtene omtalt som snekke.

De ble vanligvis omtalt som brønnbåter, fordi de var utstyrt med fiskebrønn.

Han som drev denne båten som fiskebåt, var forøvrig fulltidsfisker. Men fordi båten ikke har selvlensende dekk, var selvsagt opperasjonsradiusen begrenset.

 

PS...hva mener du med utrykket "bås"?

Link to post
Share on other sites

Høres kanskje rart ut men jeg synes forhistorien til en båt er veldig intresang,mye har sikkert skjedd de første 39 årene også.

Høres ikke rart ut i det hele tatt...

Dukker stadig opp folk her på BP som er på jakt etter opplysninger om trebåter de har kjøpt.

Jeg vet ikke, men jeg tror at det å kjenne historien til båten din, gir deg et spessielt forhold til den.

 

Selv er jeg så heldig at jeg kjenner historeine til min Sophie fra den første naglen ble satt i henne i 1949 og frem til jeg overtok henne for halv annet år siden.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en del båter gjennom årene,både store og små av plast og tre,men må nok si at det å selge en trebåt man har lagt ned masse timer på,føles ikke alltid bra,men trangen til å hive seg inn i et nytt prosjekt dukker vel opp etter hvert hvis man synes dette er givende,terapi bruker jeg å kalle det,gamle trebåter er jo historie og det er flott å se her på sidene at folk er opptatt av å bevare den lengst mulig :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...