Jump to content

Lagring av trebåt innendørs - problemer?


tuffff

Recommended Posts

Vil bare løfte opp denne tråden...

Jeg er jo lidenskaplig opptatt av alt som har å gjøre med trebåt.

 

har ingen erfaring, eller kjennskap til dette med å oppbevare en trebåt innedørs i så pass "høy" temperatur.

Innstinktivt vil jeg jo tenke at det umulig kan være bra for en trebåt å stå så tørt og varmt over lenger tid.

Og hva er det med betonggulv som eventuelt skulle ha innvirkning på forholdene?

Er det fordi betongulv er ekstra tørre, eller er det andre elementer som spiller inn?

Link to post
Share on other sites

Fare for aa toerke ut skroget...

Har vaert borti tre joller som har liggi til trutning halve sesongen etter aa ha blit lagra over vinteren i oppvarma garage.

 

Skummelt med betong gulv? Hva skulle det vaere for noe, betong har jo blitt brukt som ballast in trebaater i lengre tider...

Noen som har teorier?

Redigert av pe_ha (see edit history)

Per

Link to post
Share on other sites

Betong gulv "myten" kommer vel fra de rådet om ikke og støpe gulv i båthus ( naust) der de lagres tre båt. Dette pga fuktighet..

Eneste faren er ut tørkning og sprekker i treverket... Har lagret trebåt inne i varmen , men da har den vert 100 % mettet med olje. Fikk sprekker da også , men ingen avorlige. Har sett flere båter som har blitt ødelagt av for tørr lagring , skumle greier... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagret båten inne i over 20 år og det går veldig fint så lenge det ikke blir for varmt.

Den står på et kaldtlager hver vinter uten problemer i det hele tatt.

Vi har også to andre trebåter(fremtidige prosjekt???) på samme lageret, den ene som har vært på vannet tidligere har vi vann i på sommeren, den andre som aldri har sett vannet siden den ble bygd i 1975 er akkurat like fin nå som da den ble bygd.

Link to post
Share on other sites

Jeg har min i opplag inn på en terminal, om vinteren holder den 5-9 gr.

Da får vi vel gjøre så med plantene og vanne den innimellom.

Men nå har den stått i terminalen i 1 mnd og jeg registrerer at den tørker i kjølen for å si det slik

Ja til nei og bort med vekk, og Norge ut av golfstrømmen

Link to post
Share on other sites

Det med betonggulv skulle være en teori om at dette skulle gjøre at treverket tørket ekstra mye opp. Ellers er det jo nettopp temperaturen som skulle kunne stille til problemer her, men det er vel bare å olje båten - event sørge for at den får tilført litt fuktighet/vann. Eller er det slett ikkke noe problem at den blir ordentlig tørr en gang i blant, for så å bli sauset sikkelig inn med olje.

Diskusjonen har oppstått fordi båtforeningen har tilgang på varmtlager i vinter, men en del trebåteiere er skeptiske/blitt advart av "eksperter".

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Utfordringen ligger i kaldt og tørt vintervær. Når denne luften kommer inn og blir oppvarmet blir den relative luftfuktigheten veldig lav. Faren er for stor og for rask uttørking med mulighet for at treverket sprekker. Godt oljet treverk vil motvirke/bremse dette. Vet at en av trebåtbyggerne i Oslo-området benyttet luftfukting i sine verkstedlokaler for å motvirke ekstrem uttørking.

 

Oppbevaring på betonggulv i seg selv er neppe problem. Jeg hadde min trebåt i kald garasje med betonggulv uten problemer. Tilfredsstillende ventilasjon var i grunnen et større problem. Blir mye fuktighet som må luftes ut ved landsetting om høsten.

 

Betong og asfalt kan derimot være problem ved utendørs oppbevaring. Sollyset og varmen blir da reflektert opp og øker uttørking av båten. Igjen er det hastighet på uttørking og graden av uttørking som er problemet.

 

I følge litteratur er den ideelle lagring av trebåt i luftig skur med jordgulv.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...