Jump to content

oppussning av 90 år gammel robåt


lereer

Recommended Posts

dscf1635.jpg

 

jeg driver å pusser opp en 90 år gammel robåt bygget i bøyfoten(aspøya ved kristiansund).Nå har ikke jeg så god greie på de forskjellige robåt typene, men båten er bygget som en fering(2 sett med åre"gaffler") men tror den er brukt i forbindelse med laksenota de drev på gården der, fordi den er ikke spiss i begge ender, det har opprinnelig vært en garn rulle bak, den er ca 15 fot lang. Båten har de siste5 årene ligget under en presening, slik at det jeg har gjort til nå er å fjerne all gammel lakk og bunnstoff utvendig og innvendig pluss noen glassfiber/epoxy reprasjoner(noe har jeg latt sitte da det er under vannlinjen og ser tett ut). pluss at jeg har fjernet syrefaste treskruer som har vært skrudd mellom HVER klink på de to nederste bordgangene.Deretter har jeg sauset den tørre gamle dama inn med 9 liter starol 1 på utsiden og 4liter starol 1 på innsiden+ litt tjære for å få den fargen den har hatt de siste 30 årene.Det som gjenstår er følgende tror jeg:

 

1.fylle mellom bordgangene med bommulstråd og farm(bruker hempel proof 10 håper den er bra)

2.klinke båten

dscf1627.jpg

og det er her jeg har noen spørsmål til dere:

1.Hvor får man kjøpt jern nagler i våre dager? kan ikke begynne å blande inn kobber og galvanisert i den båten her.

dscf1623.jpg

2. hadde tenkt til å bruke "skipsspiker" (jern spiker med store hoder) +bommulstråd og farm for å tette hullene etter de syrefaste treskruene som har sittet i den nederste bordgangen mot kjølen.Er dette måten å gjøre det på?

 

3.hva bør jeg gjøre med hullene i andre bordgang etter treskruene? klinke eller prøve å tette med trepopper og ehh trelim?(er det noe særlig under vann da :rolleyes: ?

dscf1622.jpg

3.den siste utfordringen er å skjøte inn en del på kjølen + reparere noen små råteskader på listene helt øverst på båten og dette spørsmålet kommer jeg tilbake til når jeg har gjort det andre:)

4. legge på noen lag med starol 2.

Link to post
Share on other sites

Hei, Lereer! Ser du er helt ny på forumet, så velkommen og gratulerer med interessant trebåtprosjekt. Trivelig når man kjenner historien til båten også.

Jeg er enig i at du bør bruke jernnagler / spiker her. Best å holde seg til originalutførelsen mest mulig. Spikre kjølbordet med skipsspiker slik du nevner. Men andre bordgang ville jeg ha klinket da de gamle naglene sikkert er løse. (Nok derfor de har skrudd). Jeg vet ikke hvor man får kjøpt jernnagler nå. Men det vet helt sikkert trebåtekspertene på forumet når de kommer på banen.

Går ut fra at du følger med på Trebåttråden og andre oppussingstråder. Mange tips å finne der. Håper du lager prosjekttråd av dette, slik at vi får følge med. Og bilder er vi glad i, vet du. Gleder meg til å se bilder fra innsiden. Alltid spennende å se hvordan gamle båter er bygget, da hvert område gjerne har sine særtrekk.

Lykke til! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Vil også ønske deg velkommen ombord på BP.

Jeg er en av trebåtentusiastene....men har liten erfaring enda, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye jeg heller.

 

Vi har jo "roeren" her på forumet.

Han er jo spessialist på alt som kan betegnes som robåter.

 

Men jernnagler er det vel ikke lett å få tak i lenger.

Men kanskje hvis det finnes et Kystlag i nærheten av der du bor. Disse lagene driver jo med restaurering og vedlikehold av gamle båter. Der treffer du ofte en del av gammlekara som kjenner til alle finesser omkring dette tema.

 

Her har du en link til alle de Kystlagene som finnes langs vår kyst.

http://www.kysten.no/community.asp?uid=48

Link to post
Share on other sites

Tror du kan få tak i jern nagler fra Toplicht mener jeg så slikt i deres katalog.

 

Velkommen og gøy å se du tar vare på den gamle damen :flag:

 

Etter å ha gått gjennom toplicht over så jeg ikke noe i jern som ikke var galvanisert. du kan prøve disse gutta her:

 

Boat Nails

 

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og det er her jeg har noen spørsmål til dere:

1.Hvor får man kjøpt jern nagler i våre dager? kan ikke begynne å blande inn kobber og galvanisert i den båten her.

2. hadde tenkt til å bruke "skipsspiker" (jern spiker med store hoder) +bommulstråd og farm for å tette hullene etter de syrefaste treskruene som har sittet i den nederste bordgangen mot kjølen.Er dette måten å gjøre det på?

 

3.hva bør jeg gjøre med hullene i andre bordgang etter treskruene? klinke eller prøve å tette med trepopper og ehh trelim?(er det noe særlig under vann da :rolleyes: ?

4.den siste utfordringen er å skjøte inn en del på kjølen + reparere noen små råteskader på listene helt øverst på båten og dette spørsmålet kommer jeg tilbake til når jeg har gjort det andre:)

Hei.

1. Blant sikkert mange andre: http://www.faannessen.no/

Flere størrelser finnes ( men prisen kan skremme en viss mann på flatmark)

2. At der er skruer betyr sannsynligvis at de originale naglene har løsnet så mye i festet at båten lakk mye vann . Skruene bør i tilfelle erstattes med lengre og tykkere spiker for å finne nytt hold, men dette er ofte vanskelig. Under vannlinjen ville jeg beholdt skruene, ev. galvaniserte om det er "aversjon" mot syrefast. Da vil også gjennomtrukket treverk tåle bedre en frostnatt på land uten at festet løsner.

Bommullstråd (to stykker), hos oss kalt "si" , legges/presses mellom bordene, eller bord/kjøl. Da er det ikke nødvendig med tetning under spikerhodene, etter klinking holder de tett mot bordet.

 

3. Klinke (minste type søm/roer)

4. Dersom en bit fullprofil av kjølen skal skiftes bør dette gjøres før kjølbordet settes fast.

 

Et lite tips: Kjølspiker bør slåes helt inn til bordet før en gir den ett siste slag. Flere sisteslag gir en liten "balleffekt" -den spretter ut og inn.

Lykke til.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Kjøpte for en tid siden en hel del kopper klink , var ganske mye om og men for og finne den billigeste , men faktisk var den lokale bolt og mutterforhandleren billigest ( 17.50 pr stk :eek: ) han bestilte rett fra Mustad , (jepp, dei som lager fiske kroker...) så sjekk prisen..

 

Trix & Fix....

Om hullet til kjølspikeren er alt for stort , kan de fylles med epoxy før du "slår" inn spikeren , før limet har herdet...

Et annet "jukse" triks er og lage hakk / mothaker i spikeren før du slår den inn. Lag ikke hakk for langt ut så du ødelegger galvaniseringen.Spikeren vil sitte godt når båten begynner og trutne...

Husk og slå inn spikeren "rett vei"....

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for alle svar! jeg skal legge ut flere bilder underveis og vise hva jeg gjør underveis.Et lite spørsmål? jeg ser at den "sømmen" de har på trebåten.no er kobber og galvaniserte men de kan jeg ikke bruke, ser også at de har varmeforsinket hva er det ? for å være helt ærlig så vet jeg heller ikke hva det er som sitter i båten, men den er i alle fall 90 år gammel og jeg tror ikke det var vanlig med galvanisert da gitt :) og kobber var for dyrt, men kan de være varmeforsinket? :confused:

Link to post
Share on other sites

galvanisert og varmforsinket er i dette tilfellet det samme.

Bolter osv , kan elektro galvaniseres , blir da et meget tynt lag Zink.

Bolter osv , kan varmforsinkes , dyppes da i et bad med zink + strøm og får et tykkeren lag zink.

Tror ikke du får tak i saum som ikke er behandlet , bruk galvanisert...Hardanger fartøyvern senter tror eg lager jern saum...må vere dyrt som fy...

Link to post
Share on other sites

I gamle dager på min lille holme i verden , når smeden laget saum ble saumen lagt glødende i olje et par ganger for at den ikke skulle ruste så lett. Olje fra Torske lever ble også brukt til dette , og til og smøre båter med , selfølgelig..

Kan også nemne at for og herde diverse saker ble stålet dyppet i eit spann med urin.. :rolleyes:

Kan dere tenke dere den stanken :puke:

Er lettere nå når man kan bestille via internett :lol:

Link to post
Share on other sites

jeg har jobbet som dykker og i den forbindelse byttet ut x antall meter med moringskjettinger som ofte har vært en salig blanding av syrefast,galvanisert og vanlig "svart" stål.Alle kombinasjoner av disse har ført til store korrusjons skader på få år.Derfor er jeg litt skeptisk til å bruke noe annet enn det som er i båten fra før.Men det erklart at det kanskje ikke har så mye å si i en ro båt hvor sømmen tross alt ikke er i kontakt med hverandre slik som de kjettingene jeg har jobbet med er det noen som har noen gode :rolleyes: eller kanskje dårlige :yesnod: erfaringer med det?.Og da tenker jeg på de med gammel ro båt, evnt. seilbåt og ikke de med motor og land strøm og kryp strømmer som slår gnistrer bortover vannet :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke brydd meg om at naglene var galaniserte hvis annet ikke er tilgjengelig. Det betyr ikke noe tæringsmessig mot de gamle naglene. Snarere omvendt. Under galvaniseringen er det vanlig stål.

Det var ikke uvanlig før å bruke jernsøm (skipsspiker) mot stevn og kjøl, og kobbernagler i bordene. Holdt jo i mange år det.

Link to post
Share on other sites

Hadde en laaaaaaaaaaaaaaang diskusjon her inne på forumet om dette emnet i forbindelse med legging av ny garnering i forpiggen på min 60 år gammle trebåt.

Siden denne garneringen skulle festes i båtens spant, var det mange som mente at jeg ikke måtte bruke edlere metall i skruene en det som var brukt til å feste skrogettil spantet...

 

Ikke uventet var det mange meninger om dette....

Men konklusjonen ble at det vist nok ikke var så veldig farlig, så jeg kommer til å gå for syrefaste skruer.

Link to post
Share on other sites

Etter 20-30-50 år var stål sømmen gåen. Den vil forsvinne i mellom borene , hodet og roen ser fint ut , men "spikeren" er borte.

Men tror ikke mixsen over under vann spilte noen vesentlig rolle...

Men man må huske at desse båtene ble utsatt for temelig ekstreme påkjenninger. Var ikke snakk om at de var for dårlig vær med en stiv kuling..

En annen sak er at mange av desse ble dratt opp i fjære når de ikke var i bruk. De er selfølgelig ikke bra for jern saum og få tilført oksygen..Alle vet hva som skjer med luft-jern-salt.. Båtene ble heler ikke oljet som i dag...

Så lenge de ikke er støm ombord , ser eg ikke problemer med og mixe over under vann...men ikke mix i vann . Da blir saken en annen , da de vil tære bare på den ene. Og de vil alltid tære litt...

Link to post
Share on other sites

Ja, dette var jo et spennende prosjekt! Vil nødig være gledesdreper, men er båten virkelig så gammel som 90 år?? Da er den i så fall flott i treet!

 

Veldig interessant det med rullen som har vært på; dette er rett og slett det vi kaller "gavlbåt", der gavlen er speilet bak. Dette er nok den minste gavlbåten jeg har hørt om; en færings-gavlbåt!

 

Jo galv. saum er tingen; du kan godt prøve å sette noen av dem i hullene etter de opprinelige saumene, hvis nå disse er rustet av eller svake; da bør de vel ut i alle fall? Og Faannesen i Bergen har saum, men det er sikkert noen slags skipshandel i Osloområdet som også har.

 

Det er mange kystlag i Vestfold og rundt om der; Vestfold Fylkeskystlag v/Stig Tore Lunde, tlf. 41 32 79 49 kan fortelle deg nærmer om dette.

 

Stusser litt på dette med bomullstråd som sisnor; ulltråd eller hampestry er kanskje vel så bra. Og siden du alt har brakt til båten noe tjære, er dette vel så bra sammen med sisnoren (i riktig gamle dager laget de sisnor, også kalt tjæresi siden de sauset det inn med tjære, av saueull og hår av ku eller hest; båtbyggeren spant snor sjøl med håndtein til en ganske løs tråd.) Hvis båten er virkelig gammel og bygd på Møre, er der nok sisnor mellom bordene, satt inn med tjære. Men denne kan selvsagt ha blitt helt som bein hvis den har fått noe lakklignende.

 

Vet ikke hva som er best langs kjølen, siden jeg ikke vet hva slags kjøl det er. Men hvis det er mulig å lage hull gjennom både bord og kjøl, slik at hullet kommer inn på innsiden, ville jeg satt saumer tvers gjennom (og klinket på innsiden). Jeg har også gode erfaringer med å bruke maskinskruer med skiver utvendig og innvendig, og mutter på innsiden; klippe av og klinke over mutteren til slutt.

 

Og som jeg ofte slutter robåtinnlegg med: Har du vurdert å sette rigg på båten??

Link to post
Share on other sites

Men hvordan er det da med kravellbygde båter...som tilfelleer med min..

Her er det jo ikke lett å bytte nagler etter 20-30 år.

Jeg er ikke sikker på om jeg svarer på det du spør om, men har du trenagler eller metall? Jeg vet ikke hva som var vanlig på båt-typen din, men Skjælø er satt sammen av einernagler. Du ser at det er trenagler ved at de er kilte. (slik som økseskaft på toppen) Er det metall så vil jeg tro at en ser rustspor dersom de har begynt å bli dårlige?

 

Red pga skrivefeil;-)

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei og igjen takk for mange svar, båten er minst 90 år, da elstedattra til han som bygde båten nå er 92 år gammel og den ble bygd før hun ble født, jeg kan prøve å finne ut det nærmere, jeg tror grunnen til at båten har holdt så lenge,er foruten kjærlig pleie i alle år vært at han la bordgangene ien eller annen slags form for olje,hva slags olje husker jeg ikke i farten, men det kan jeg finne ut.Når det gjelder seil noe som ikke er min sterke side så vet jeg at det har vært montert og jeg har nytt seil og rorliggende så det skal nok brukes ja:)Det er en liten plankebit satt ned ikjølen med et hull til masta ,om dette er orginalt vet jeg ikke. har ikke fått snudd båten alene da "åregafflene " fort brekker hvis jeg bare ruller den rundt. men la meg under og tok noen bilder med blitz.

 

Da kommer jeg til å gjøre følgende:

kjøpe galv. nagler og bytte ut alle orginale "dårlige" de hører jeg når jeg slår forsiktig med hammer.

Vil deretter klinke i de skruehullene hvor jeg eventuelt trenger mere sammenføyning enn det er allerede, de resterende fyller jeg med en blanding av epoksy og fin fin tre spon.

 

Mot kjølen skal jeg prøve trikset med små mothaker på skipsspikerene eller i bestefall nagle dem hvis jeg kommer til.

 

I mellom bora blir det bomullstråd da dette allerede er kjøpt inn sant hempel proof.

legger ved noen bilder fra innsiden legg merke til at den delen av kjølen som går inn på innsiden av båten akter har råtnet vekk i gjennomføringa.Men har en god ide på hvordan jeg skal fikse det . skal forhøre meg når jeg kommer så langt :smiley:dscf1646.jpgdscf1640.jpgdscf1638.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...