Jump to content

oppussning av 90 år gammel robåt


lereer

Recommended Posts

Skal ikke stjele denne tråden, så jeg avslutter min spørrerunde her... :giggle:

Men det er brukt det som kalles skipsspiker..og det er ingen anntydning til rust eller sorte flekker så jeg tar det som et godt tegn...

 

Var ikke antydning til det på skroget ved dette spantet heller.

Ser klar forskjell på spikerne her.

Jeg har eikespanter i denne båten, om det er av betydning for hvor lenge spikeren holder vet jeg ikke

 

spantborte.jpg

Link to post
Share on other sites

Gamlekara her sier at jernspiker holder lenger i furuspant enn i eikespant fordi det er mye syre i eika som tærer på jernet.

Dette har jeg erfart selv ved restaurering av en gammel båt. Allt som var spikret i eikestevn og eikekjøl var tæret av, mens spiker i furuspantene var ok. Denne båten var fra 1923.

Link to post
Share on other sites

Veldig interessante bilder!

 

"Åregaflene" som du kaller det, heter keiper (uttales og skrives stundom som "kjeiper") Tverrbjelkene kalles 'biter' eller 'beter', og istedet for "spant", heter tverrstiverne i sånne båter 'band'.

 

På betene er det noen "knær" på hver side; mange steder i landet kalles disse for 'opplengere' eller bare 'opplenner', men på Møre tror jeg de kalles 'knottane', (ein knott)

 

Hvilken type seil er det du har?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...