Wasco Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Hei Det hadde vært veld spennende å få vite hva slags olje det er snakk om... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Skal ikke stjele denne tråden, så jeg avslutter min spørrerunde her... Men det er brukt det som kalles skipsspiker..og det er ingen anntydning til rust eller sorte flekker så jeg tar det som et godt tegn... Var ikke antydning til det på skroget ved dette spantet heller. Ser klar forskjell på spikerne her. Jeg har eikespanter i denne båten, om det er av betydning for hvor lenge spikeren holder vet jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Gamlekara her sier at jernspiker holder lenger i furuspant enn i eikespant fordi det er mye syre i eika som tærer på jernet. Dette har jeg erfart selv ved restaurering av en gammel båt. Allt som var spikret i eikestevn og eikekjøl var tæret av, mens spiker i furuspantene var ok. Denne båten var fra 1923. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 hmmm..hvordan skal jeg finne ut om spantet mitt er av furu eller eik da? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hulda Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 hmmm..hvordan skal jeg finne ut om spantet mitt er av furu eller eik da? ' Bruk kniven og spikk av en flis. Sammenlign med strukturen med en furukvist, du kan ikke bomme. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Du trenger ikke gå over bekken etter vann.Alt du trenger til dette får du i Kristiansund,vår egen kommune nå etter sammenslåingen.Gå til Jonas Eriksen du,og jeg tror du får alt du trenger.Vi bor jo i en kystby med masse båtliv.Kasnkje andre også kan hjelpe deg.hVA MED sKRAM ? hILSEN gUTEK Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Veldig interessante bilder! "Åregaflene" som du kaller det, heter keiper (uttales og skrives stundom som "kjeiper") Tverrbjelkene kalles 'biter' eller 'beter', og istedet for "spant", heter tverrstiverne i sånne båter 'band'. På betene er det noen "knær" på hver side; mange steder i landet kalles disse for 'opplengere' eller bare 'opplenner', men på Møre tror jeg de kalles 'knottane', (ein knott) Hvilken type seil er det du har? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Hei, Lereer! Skjer det noe med deg og båten for tiden? Vet du hvilken olje båten er konservert med? Ser ut som tretjære. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Og jeg lurer på hvilken type olje de brukte oppi båten når den sto i vinteropplag Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.