Jump to content

Hvordan starte dieselmotor som har stått lenge?


Sabrina

Recommended Posts

Når motoren har stått så lenge er den nok tørr i sylinderforingene. Jeg ville IKKE bare startet den opp sånn uten videre. Helst ville jeg prøvd å fått noe smørolje inn på lylinderene for å smøre foringer og stempelringer. Kjedelig om den skulle rive rip i sylinderforingene.

Får du ikke til å få olje innpå (gjennom dyser eller glødeplugger) så ville jeg først prøvd med en nøkkel på reimskiva på veivakselen for å bevege litt på den. Etterpå ville jeg kjørt den på starteren. Hindre gjerne motoren å starte ved å dra ut stopp spaken eller gi/fjern strømmen fra magnetventilen på pumpa. På denne måten vil du kunne kjøre den på starteren litt slik at du får olje rundt om i systemet.

Når dette er gjort ville jeg startet motoren.

Husk skjekke impeller osv. Ting har ikke godt av å stå for lenge.

Skift olje etter varmkjøring.

Link to post
Share on other sites

Sjekk også at kjølvannspumpen på ferskvannskretsen funker OK! Vet av egen, dyrekjøpt erfaring at slike kan ta kvelden når de skal på jobb etter noen års hvile - og da ikke nødvendigvis med én gang. Har du rett (les: feil.:) type pumpe kan kjølevannet renne stille og rolig ut etter en en stund. Den historien kostet meg ca 20.000 bare i deler, mye mekking og en ødelagt båtsesong ...

 

mvh

j

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...