Jump to content

Mann over bord - holdningsendring må til.


Hansi

Recommended Posts

Det skjer sikkert fordi båter er så dyre i Norge. Med det tenker egat dei ikke har råd til å kjøpe seg en båt med dass innebygget. Ellers så er det noen som må fortelle at huletiden er forbi.

 

:wink::yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Formynderne har frekkhetens nådegave !!

 

I kampanjen for obligatorisk båtførerbevis var budskapet fra bedreviterne at det var de unge og uerfarne (pappagutter på på Tjøme i raske båter) som var årsaken til båtulykker til tross det åpenbare statiske faktum at hovedproblemet var erfarne gamle einstøing langs kysten...gjerne en sen høstdag. (Norsk folkehjelep har årlig statistikk).

 

"Voksne menn over 50 år er overrepresentert på ulykkesstatistikken for fritidsbåter." skriver staten men hvorfor glemte man dette for et par år siden da det var de unge og erfarne som skulle henges ut i gapestokk ?

 

Det er jo merkelig at når nå et kjempeaparat er organisert for å tvinge de unge uerfarne til å en teoriprøve snur staten 180 grader å sier det at det tvert imot er de eldre erfarne som er problemet.

 

Men kampanjer er jo ikke helt på moten....det er jo pålegg og bøter som skal redde verden....

 

"Regjeringen har foreslått at båtførerbeviset kan inndras og at kjøreforbud kan ilegges alle, uansett alder." Så hvis en gammel gubbe faller over bord å drukner kan han miste retten til å føre båt for alltid.....hvis man ikke før den tid får en regel om at eldre herrer ikke har lov til å føre båt alene uten tilsyn av yndre uerfaren fører.....

 

Jeg sier bare ....slutt å mas !.....og ta heller de som virkelig utmerker seg på Norsk folkehjelps drukningsstaitistikk....nemlig de som faller gjennom isen eller drukner med kano på insjø/elv.....men det er ikke så politisk korrekt som å henge ut voksne båtfolk på sjøen.

 

Denne kampanjen kunne vært troverdig og nyttig hvis staten ikke de siste årene hadde brukt all sin energi på å fortelle at det er erfaring alder som skal til for å få e trygt båtliv.

Det enkleste er å ha en kampanje som sier at vi er alle idioter.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med det tenker egat dei ikke har råd til å kjøpe seg en båt med dass innebygget. Ellers så er det noen som må fortelle at huletiden er forbi.

Problemet er nok ikke fravær av dass, men fravær av vett

Hvis du er alene ombord, kan du uansett ikke lukke deg inn på dass mens båten er i gang.

Men det er jo noe som heter NTB (Nød Tisse Bøtte)

 

Men det er vel dessverre en del mannfolk som synes det er for barnslig å slå lens i ei bøtte, da er det mer karslig å ta'n på direkten over ripa.....gjærne stående på ripa :eek:

Link to post
Share on other sites

Menn som har drukket og skal slå lens over ripa mens båten er i fart. Går fort over bord da og båten fortsetter videre :sailing:

 

http://www.sjofartsdir.no/no/Aktuelt/Mann-...endring-ma-til/: "Regjeringen har foreslått at båtførerbeviset kan inndras og at kjøreforbud kan ilegges alle, uansett alder. "

 

Spørsmål er når Kystvakten først gang pågriper en gammel gubbe for uaktsom urinering over ripa ? Staten skal jo tvinge disse gamle gubbene til sikker ferdsel med loven i hånd. Da holder det ikke å håndheve farts og redningvestregler.....nei kystvakten må ta fram sine beste kikkerter og videokameraer med tele for å avsløre og dokumentere gubber som slår lens over ripa slik at de kan fratas retten til å føre båt for livstid........storebror ser deg !

 

Ellers er jo store bølger og vind farlig så uaktsom ferdsel i storm fører nok også til at man blir fradømt retten til å føre båt.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsikringsselkapene er nok de som bogstavelig talt har mest å tjene på at staten vil kriminalisere uaktsomme gamlinger.

Avkortning av forsikringsutbetalinger er jo nærliggende feks. hvis en gammel gubbe er så uaktsom å krysse Oslofjorden alene en stormfull høstdag med skjærgårdsjeep og havner på et skjær.

 

Hvis et forsikringselskap opdager at en havarist alerede er fradømt retten til å føre båt vil utbetalingen antagelig helt utebli.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kystvakten må ta fram sine beste kikkerter og videokameraer med tele for å avsløre og dokumentere gubber som slår lens over ripa slik at de kan fratas retten til å føre båt for livstid........storebror ser deg !

...men står det noe i sjøfartsloven...eller hva det heter, om at det ikke er lov å tisse over rekka :giggle:

Link to post
Share on other sites

Nei men påtalemyndigheter finner sikkert generelle paragafer som er så runde at de fanger opp det de mener er kriminelle/ grovt uaktsomme forhold.

Ja, de er jo flinke til slikt...

Så neste gang noen av oss slenger'an over ripa, bør vi ta oss en titt for å forsikkre oss om at det ikke er noen i nærheten som driver å fotograferer oss....

Link to post
Share on other sites

I facebook videoen publisert av sjøfartsdirektoratet sies av et interjuobjekt at "når man har passert 50 er formen dårligere enn normalt....du greier ikke det du har trodd du har greid før...."

 

Er dette er første steg i en prosess som ender i den virkelighetsoppfatningen at båtfolk over 50 må bekyttes mot seg selv og ikke får føre båt uten legeattest ??

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde dett var snakk om å bruke hue jeg :headbang: Fornuften seirer som regel alltid i slike tilfelle :smiley:

 

Ville ikke stolt på at utvises sunt bondevett ved alle situasjoner når staten nå er bekymret for eldrebølgen....

 

Kanskje det lønner seg å kle seg litt ungdommelig slik at man ikke opfattes som "mann i med hatt" som jo nå er målgruppen for formynderstaten.

Link to post
Share on other sites

"når man har passert 50 er formen dårligere enn normalt....du greier ikke det du har trodd du har greid før...."

Dette er vel noe de fleste fruer og kvinner med erfaring med menn i 50 årene kan skrive under på... så intet nytt her....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Holdningskampanje rettet mot voksne menn på gang. Les mer...

Synes dette virker å være fornuftig og rett satsning... Statistikkes viser dessverre at et medd som har passert "middagshøyden" ofte er overrepresentert her.. så kan de like det eller det ikke... men en holdningskampaje skader neppe noen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Herregud...går det an å lage så mye bråk og kverulere så inni hampen som enkelte gjør her på forumet??? Det er vel bare bra at det kommer en kampanje som retter seg mot halvfulle gamlinger (dvs de over 40??? Da er jo jeg en av dem....oj) som skal pisse over ripa? Det er jo ikke slik at noen nekter deg å gjøre dette. Det er jo bare en opplysningskampanje. Ro dere ned, a folkens...

Link to post
Share on other sites

. Statistikkes viser dessverre at et medd som har passert "middagshøyden" ofte er overrepresentert her....

 

Det poengterte jeg også i debatten om båtførerprøven at det er gamle enslige gubber som drukner og ikke unge pappagutter.......men den gang var alle på baatplassen kun opptatt av diss uerfarne som trengte obligatorisk kurs.......og ikke de eldre erfarne.

 

Når de unge er under kontroll er det altså de eldres tur.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...