Jump to content

Båt eller hytte ved sjøen til rundt to mill. pluss?


BårdK

Recommended Posts

Da vi begynte med båt for 4 sesonger siden var noe av grunnen at vi ikke hadde økonomi til noe i nærheten av en OK hytte ikke for langt fra sjøen. Nå er vi i den sistuasjonen at vi kan og ønsker å ha båt eller hytte ved sjøen til ca. 2 - 2,5 millioner. Har ikke fulgt med på hyttemarkedet, men ved en tilfeldighet tok jeg en sjekk på finn.no og fant flere aktuelle objekter hvor vi nok kunne trives med en liten landstedbåt for dagsturer. Slik jeg ser det er fordeler og ulumper med båt i denne prisklassen (f.eks. noen få år gammel FB-båt i størrelsen 36-40 fot) sammenliknet med en hytte:

 

+ vi kan dra hvor vi vil

+ nærmere sjøen nesten uansett

+ kan brukes på fine ettermiddager og ikke bare i ferier og helger

- ungene (jenter på 6 og 8 år) blir utålmodige i dårlig vær og noe mer enn to-tre dager i regnvær blir ikke veldig hyggelig (derfor har årets ferie og høstsesong vært fryktelig laber)

- relatert til arguemntet over blir sesongen (ved vår bruk) betydelig lengre med en hytte

- jentene kan slå seg mere til ro og bli kjent med ferievenner dersom vi blir mer bofaste

- vi voksne får vel også et ferienettverk hvis vi oppfører oss like fint som vi gjør på sjøen....

 

Poenget er at både barn og kone nå egentlig heller vil ha hytte (men de kan overtales). Problemet er at jeg delvis heller i samme retning. Vet at mange her har erfaring med begge deler (over tid eller samtidig) og jeg vil høre hvordan har dere har tenkt om denne problematikken.

Link to post
Share on other sites

hytte er et sted å være, mens båt er en hobby!

 

Det beste argumentet i mine øyne for å velge hytte er at det er en langt bedre økonomisk disponering enn å ha båt. Men det er en del opplevelser som båtlivet gir og hvor hyttelivet kommer til kort. Så for meg er det verdt den ekstra kostnaden.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Når vi begynner å snakke to millioner pluss ville jeg helt klart gått for hytte ved sjøen! Trygg investering, ikke så væravhengig ved bruk m.m. Og har man hytte ved sjøen er det jo en selvfølge å også ha båt, og da blir det jo litt sånn Ole Brumm: Ja takk, begge deler.... :flag:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Økonomisk er nok hytte et helt klart bedre alternativ, for å regne på hvor mye en båt egentlig koster er ikke en morsom øvelse.

 

Personlig ville jeg helt klart valgt båt, men for meg er det like viktig at hele familien ønsker det slik at ikke båtturen er noe "vi er med fordi far ønsker det"

 

Hadde familien ønsket hytte fremfor båt, hadde jeg nok bøyd etter for det kravet, da med en mindre båt på hytta.

 

Har forøvrig hatt begge deler en periode og det fungerte bra siden hytta var på fjellet. :smiley:

 

Hytta for turer om vinteren, båt resten av året.

Link to post
Share on other sites

Helt klart båt. Hytte ved sjøen og umiddelbar nærhet til vann kan en glemme til 2mill. Får mye båt for den prisen vil jeg si, og sjøen rett utenfor døra :smiley:

Vil du ha ei hytte til under 2 mill, hvor du kan sitte på verandaen å fiske, da må du nok flytte hit til Karmøy... :yesnod:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...4dacw6O5H969722

Link to post
Share on other sites

Hytte med sjøen + daycruiser = super kombinasjon :yesnod:

 

Sikkert noen som ikke er enig, men for min familie er dette perfekt. Barna har venner i "nabolaget" og gleder seg til helger med båtturer og masse aktiviteter på hytten. De har selvfølgelig egen jolle som stort sett aldri ligger i ro :fishing:

 

 

Sydnes.

Link to post
Share on other sites

Hvor ser du på hytte ved sjøen til 2/2,5 mill.? Rent generelt ville jeg anbefalt deg hytte ved/i nørheten av sjøen med en landstedsbåt heller enn å bruke 2/2,5 mill på en båt. Det er noe helt spesielt for barn å vokse opp på egen hytte ved sjøen og selv i tenårene er det attraktivt hvilket båtferie med mor og far ikke er i samme grad fra 12/13 års alderen! Som nevnt av andre så er en hytte ved sjøen en god invistering mens en båt er en evig og stor utgift og verdifall (i beste fall holder verdien seg i nominelle penger hvilket betyr et reeet verditap). Jeg vil også påstå at sesongen er lenger med hytte enn båt!

 

Mine subjektive meninger!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill. For ordens skyld snakker jeg ikke om strandlinje ala Blindleia, men det eksisterer flere brukbare objekter 100-200 m. fra sjøen med egen båtplass - og til og med med egen strandlinje i helt OK områder (men da typisk med festetomt og noe lavere standard). Også relativt nye sjøbodaktige hytter på brygge fås til mellom 2 og 2,5 mill.

Link to post
Share on other sites

Min 14 åring er VELDIG klar på at båt langt overgår hytte men vi er litt i diskusjoner om hytte for tiden likevel. Uansett hva det måtte bli av hytteplaner så kommer ikke jeg til å gi slipp på en eller annen båt som vi greit kan feriere et par uker i om sommeren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva som koster mest å ha, kommer an på standard og valg.

En hytte er nødvendigvis heller ikke så rimelig i drift når alt er betalt til kommune,

eiendomsskatt, renovasjon, vann, vedlikehold, drift av vei, m.m.

For å være litt Ole Brum, har vi sagt "Ja-takk, begge deler", og deler sjø- og hyttelivet

ved blant annet å bruke båten til og fra istedet for å stange i køene med bilen mot Sørlandet.

Og vi har friheten til å ta noen døgn i båten når vi føler behov for det.

Begge valg har sine fordeler, ulemper og utfordringer.

Som i går kveld, da vi fikk telefon om at vi nettopp har hatt innbrudd på hytta.. igjen :headbang:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir jo uansett en slags begge deler, med en liten landstedsbåt evt. en daycruiser. Men økonomisk er vi foreløpig ikke i en situasjon hvor vi både kan ha en forholdsvis fresh FB-båt og samtidig en ok hytte (blant mine krav til grei økonomi er at vi skal kunne unne oss et par ferieturer til varmere strøk i løpet av et år og at jeg ikke skal prioritere pris fremfor smak når det gjelder mat, rødvin og whisky - og mengden på sistnevnte er det heller ikke særlig aktuelt å justere nedover).

Link to post
Share on other sites

Men dette med hytte ved sjøen til 2 mill. er et spørsmål om hvor du bor i landet. På Østlandet / Sørlandet er vel dette utelukket. Her på Vestlandet får du nok enda en bra hytte til denne prisen. Men om du bor på Østlandet duger det ikke å ha hytte på Vestlandet. Da blir den ikke benyttet så ofte. Derfor vil en flott båt til denne prisen være et mye mer sosialt samlingsted enn en hytte som besøkes to ganger i året.

Denne avgjørelsen tok vi for to år siden. Så båten er vår hytte, og det trives vi veldi godt med inntil videre. Men så har du i tillegg dette med båtplass der man bor, da. Noen steder koster stor båtplass 2-3 hundre tusen.

Link to post
Share on other sites

...Her på Vestlandet får du nok enda en bra hytte til denne prisen.

Beliggenhet har alt å si for om hytta blir brukt.

Har tidligere campert på fjellet, men 5 timers kjøretid la dette fort dødt.

Denne hytta ble kun brukt i vinter- og påskeferie.

"Langt-Vekk" har sikkert prisfordeler, men neppe bruksnytte.

Skal det være kos og nytte, er kjøretid for meg maks 3- 3,5 timer hvis hytta skal brukes.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva som koster mest å ha, kommer an på standard og valg.

En hytte er nødvendigvis heller ikke så rimelig i drift når alt er betalt til kommune,

eiendomsskatt, renovasjon, vann, vedlikehold, drift av vei, m.m.

 

Vi har en hytte hvor vi betaler eiendomsskatt etter en takst på 8,5 mill og våre totale driftsutgifter på denne hytta er årlig omtrent det samme som jeg betaler for en båtplass og vinteropplag (kun opplag intet arbeid ellerannet!) for en 27 fots seilbåt. Jeg har da tatt med tvungen sommerrenovasjon, eiendomsskatt, strøm, parkeringsplass for bil (på fastlandet) samt årlig utgifter til diverse vedlikehold.

 

Til "historien" hører også at i de 18 årene jeg har eid hytta har denne hatt en årlig verdiøkning (skattefri ved salg) som har vært høyere enn min netto arbeidsinntekt i samme periode! Hvor mye har din båt steget i verdi på de siste 18 årene?

 

Skulle likt å se den som kunne komme med et regnestykke som viser at båt er en like god, eller bedre, invistering enn fast eiendom!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En klassisk problemstilling (og det ser nesten ut til at du har bestemt deg :yesnod: ) Vi hadde den samme da vi kjøpte båt til to millioner i 2006. At det ble båt har vi ikke angret på et sekund, men så bruker vi da også båten mer enn noen av vennene våre bruker hyttene sine. (Ca 115 bruksdager til nå i år). Derimot er hyttevennene våre nesten fastgrodd om sommeren - samme sted hele tiden, mens vi farter rundt til flotte og nye steder. Jeg vil også uten å nøle påstå at vår vennekrets har vokst mye nettopp fordi vi er så mye i båt.

 

Jeg kjøper likevel to argumenter;

- nemlig at det kan være vanskelig å få med seg tenåringene flere uker i båt. Og

- at hytte er en bedre investering.

 

Det siste var ikke, og vil aldri være, noe godt argument når det gjelder bruk av fritiden vår!

 

Lykke til med valget. Det viktigste er at dere velger det som er best for dere og ikke for andre.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper likevel to argumenter;

- nemlig at det kan være vanskelig å få med seg tenåringene flere uker i båt. Og

- at hytte er en bedre investering.

 

Det siste var ikke, og vil aldri være, noe godt argument når det gjelder bruk av fritiden vår!

 

Er det lettere å ha med tenåringer på en hytte der de sitter "fast"?

Kjøper ikke den helt, men sitter i saksa om et par år når den eldste er tenåring så da får jeg vel smake på den sjøl :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det med investering går klart i favør av hytte, men det ikke avgjørende i det hele tatt. Begge deler koster. Hadde ungene vært ute av redet, hadde vi uten tvil valgt båt i denne prisklassen. Ikke noe problem med ustabilt vær eller kalde kvelder og umulig badetemperatur, men med to småjenter som forbinder mye av båtlivet med bading blir det ikke like stas med overnattingsturer tidlig vår og sen høst, eller for den saks skyld midt på sommeren med dårlige værutsikter. Men vi har egentlig ikke bestemt oss for annet enn å sjekke ut noen visninger. Liker vi ikke det vi ser, beholder vi båten eller muligens bytter den ut i noe større.

 

Til de som tror det er umulig med en OK hytte i Østlandsområdet legger jeg ut noen eksempler (vi har 2,5-3 timers kjøring som øvre grense):

Kråkerøy

Ullerøy

Kragerø

Helgeroa

 

PS: Hvis noen av dere skulle finne på å by på noen av disse, vennligst send meg en IM slik at vi slipper å overby hverandre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det lettere å ha med tenåringer på en hytte der de sitter "fast"?

 

Ja uten tvil! Med hytte ved sjøen så har man også båt/er der som gjør at barna er mobile og kan dra inn til by/tettsted, ut på holmer, bort til venner siden man opparbeider seg lett "sommervenner" med hytte ved sjøen osv og det er alltid en venn som er alene på hytta!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi har en familiehytte her i Vestfold med strandlinje og egen brygge , den ligger forresten til salgs på finn.no nå , jeg har ikke brukt den på flere år av den enkle grunn at den ligger for nærme hjemmet. Den har hatt verdistigning hele veien , i mellomtiden har jeg hatt en haug med båter og det er sammenlignbart med å haa en hobby som består av å rive i stykker tusenlapper.

Økonomisk sett så tror jeg om verden ikke endrer seg veldig at hytte er det beste kortet men alt dette er jo uvesentlig om man heller tenker at det faktisk er i dag man lever og ikke i morgen eller om 1år eller 10år.

 

Kjøp det familien har mest lyst på akkurat nå, om det er hytte eller båt eller kanskje denne spiller mindre rolle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...