Jump to content

Hvilken racing propell til Mercury 50HK


ebk

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurte på om det var noen inne her som kunne hjelpe meg litt med å "tune" motoren min.

Jeg har en 50 hk mercury fra 1985.

vil gjerne ha litt bedre akselerasjon og toppfart.

har hørt man kjøpe racing propell, men vet ikke hva jeg skal gå etter og hvor mye effekt de gir.

noen som kan hjelpe meg med det-

 

takk på forhånd

Redigert av ebk (see edit history)

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Link to post
Share on other sites

Her må vi ha mer opplysninger for å kunne svare.

Hva slags båt, hva får du av turtall og fart. Gjerne bilder av båt og montering av motor.

 

En propell i seg selv gir ingen ekstra effekt, gevinsten kommer når "alt spiller sammen" , dvs man har en propell som passer til båten og som er montert i riktig høyde og som gir motoren riktig turtall.

Racing gutta bruker sikkert massevis av timer på å prøve seg fram til det optimale oppsettet for sin kombinasjon av båt og motor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte på om det var noen inne her som kunne hjelpe meg litt med å "tune" motoren min.

 

Første bud er å sørge for at motoren er optimalt justert og i god stand....

 

Er så enkelt som å:

  • Justere opp tenning og forgasser slik at innstillingene er etter boka.
  • Sjekke tilstanden på motoren ( måle kompresjon, sørge for at den er god )
  • Korrekt montering av motor ( høyde og plassering på akterspeil )
  • sjekke over og eventuelt reparere sår under båten, fjerne eventuelt bunnstoff ( hvis det har blitt noen lag ... ), bunnstoff i seg selv er ikke noe problem... problemet kommer når det begynner å bli noen lag )

 

Jeg har en 50 hk mercury fra 1985.

4 sylindret motor på 44 kubikk tommer... ca 720 ccm.

 

Gammel konstruksjon ( ca midt 60 tall ), solid og sterk konstruksjon men ikke noen racer.

 

vil gjerne ha litt bedre akselerasjon og toppfart.

Betyr i utgangspunktet at du bør prøve en mindre propell ( som VIL gi bedre aks... )

Men det viktigste her er hvilket turtall motoren klare å oppnå på full gass ( WOT ), din motor bør kunne klare å oppnå 5500 rpm ( så du TRENGER turteller ) ...

 

Når det gjelder "racing" propellere er det en helt egen vitenskap, ikke tenk så mye på den delen, det du trenger er en riktig propell for din båt/motor.

 

Som Ivar nevnte i forrige trenger vi litt mere info om det oppsettet du har, når du kommer med det kan vi komme med råd :yesnod:

  • Størrelse og type båt, gjerne bilde ? ( ifølge din forrige post så er den på 16 fot ?? )
  • Vekt på båt ?
  • Hvordan er motoren montert pr idag ?
  • Hvilket turtall oppnår du på full gass ( ikke gjett, vi trenger det korrekte turtallet ( skaff turteller hvis du ikke har )) ?
  • Hvordan er motoren tiltet, er det power trim ? , hvordan går båten i vannet ?
  • Hva slags propell sitter det på motoren pr idag ?, hvilken tilstand er den i ?

 

Utifra det lille jeg vet ( 50 hk og 16 fot + treg aks )... vil jeg gjette på at du kunne prøve en litt mindre propell ( mindre stigning ), men uten å vite hvilket turtall du oppnår er det bare en vill gjetting .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Siden du spør om racing propeller, linker jeg til Hill Marine

 

Jeg kjøpte en 11x21 cleaver av ham (Ron Hill) som jeg satte på en 3syl Mercury 50 2takt (modellen som kom etter din tror jeg). Nå brukte jeg den på en DallaPieta 16' båt som er en lett og rask båt.

Skal du ha max fart er Cleaver veien å gå, men vær samtidig klar over at det er litt mer "slit" å få båten i plan og du kan glemme å dra vannski osv. Ikke noe "bunndrag".

De pisker stort sett vannet i lav fart/lavt turtall. Cleaver er en overflatepropel og du må heise motoren mye, montere nosecone eller waterpickup og vanntrykksmåler. Men det var du som spurte om racing-propell... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...