Jump to content

Seilbåt havnet i fjæra på Hitra


rosaethe

Recommended Posts

Ja, hva er det å fortøye før storm, jo om det tenker jeg i fortøyninger der en kan sove trygt selv om stormen raser ute. Jeg fortøyer på denne måten, men ikke alltid jeg sover trygt for det, og må gjerne opp en tur for å se. Da fortøyer ikke denne karen trygt vil gjerne noen her si da, men med over meter høye bolger inn i vika der båten er fortøyd og vinden får 100% tak kan en vel egentlig aldri føle seg for trygg, sannsynligvis derfor jeg føler for å landsette båten for vinteren, men helst ikke på den måten denne nyheten viser :nonod:

Link to post
Share on other sites

Lurer på en ting...

Kan forsikringsselskapet påpeke at dette havariet var selvforskylt, fordi båteieren ikke hadde fortøyet båten skikkelig?

 

( siterer hele innlegget, siden det ellers ikke gir mening:)

 

Ja, men hva så ?

 

Grunnstøting er vel også stort sett selvforskylt, siden man ikke leser kartet ? Evt. at man går for fort ? Eller andre årsaker til skader..

 

Kaskoforsikring er til for at man skal ha en forsikring mot eget surr, feilvurderinger og inkompetanse. I tillegg til andres.

 

Det du tenker på er GROV UAKTSOMHET, og den paragrafen brukes veldig sjelden. I praksis stort sett ifbm. rus, og sjelden nok da...

 

F.eks er praksisen at selskapene betaler ut full erstatning når idioter chrasher bilen sin i januar på sommerdekk...

Til glede for oss som er vårt ansvar bevisst, og kjøper dyre vinterdekk, men LIKEVEL må være med å betale morroa...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Uforsvarlig fortøyning? Selvsagt kan den ha vært for dårlig, men et par små historier.

 

En venn av meg la ut en moring med kjetting til bøya. Kjettingen var dobbel, slik at han kunne dra den gjennom øyet i moringen og øyet i bøya for inspeksjon. Han kjøpte en kjetting av beste kvalitet og tilstrekkelig dimensjon. Etter første året inspiserte han kjettingen, ved å dra den gjennom slik at kun se hver enkelt lenke. Den så fortsatt som ny ut. Litt senere i sesongen ble det dårlig vær og kjetting gikk av og båten drev på land!

 

Levanger Havnevesen la ut ei bøye i Levangersundet hvor blåsen var gjort fast med kjetting til moringen. En båt lå på bøya i tre døgn, da eieren ble oppring om natta, med beskjed om at båten hadde drevet ut sundet og lå på tvers mot båter fortøyd på ei flytebrygge. Ingen kunne forstå hvordan dette kunne skje.

 

I begge disse tilfellene hadde båtene rotert rundt i strømmen, slik at kjettingene hadde blitt tvinnet og til slutt klipt rett av pga av de store kreftene som oppstår. Jeg vil si at å bruke kjetting er forsvarlig, men en må være sikker på at svivelen funker, slik at den forebygger tvinn på kjettingen.

 

Om en bruker tau, kan en også få tvinn, ved at båten roterer rundt, og det vil svekke tauet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...