Jump to content

skal, skal ikke....skrape båten under

GeirV

Recommended Posts

Hei, nå trenger jeg litt hjelp her. Har en Joda Family 8100 fra 1982. Hadde tenkt at jeg skulle skrape den under. Ikke det at det er noe galt, men det er jo noen lag med bånnstoff der, og noe faller av i små flak enkelte steder. Men det primære er å unngå plastpest. Etter å ha myst ganske lenge under, ser jeg ikke antydning til plastpest. Har skrapt litt på et begrenset område, og ingen tvil om at bunnstoffet sitter bra fast. Primeren (eller hva de nå la på båtene i 1982) ser forsåvidt hel ut, og de enkelte få plassene den ikke gjør det, går det jo an å "flikke" litt? Ok, hva skal jeg gjøre:

- Skrape båten nå? Dette er jo en sinnsyk drittjobb (har gjort det før, på en 18 fots Rana. Men der var bunnstoffet bare lagt rett på gelcoaten, og ikke'no primer mellom. Så der løsna det jo relativt lett...)

- Ta evt problemer med plastpest når det skulle oppstå (hvis det noen gang gjør det...). Dvs ikke skrape nå, men heller se det an noen år frem i tid?

Båten er på vannet fra mai til august/september, så båtsesongen er jo ikke veldig lang. Begrenset eksponeringstid reduserer vel sannsynligheten for plastpest noe.

Noen gode råd??

Har skrapet av 2-3 lag med gammet bonnstoff på hantoen min. Det er helt forferdelig. også var båden blit grodd under. Det er et himmela slitt når det henger såppas godt.

Angående plastpest, fant ikkje noe av det.

Skulle vært noe kjemikaler man kunne brukt!

( Har tenkt tanken te varmepistol, men tror det blir mye jobb)

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Er det mange av dere med litt eldre båter fra begynnelsen av 1980-tallet som har skrapt båten under? Har noen av dere som ikke har gjort det, vært plaget med plastpest?

Hei.

Jeg fikk tatt våres tidligere i år, og den er i fra 82. Så ikke noe plastpest jeg heller, men fint og få gjort.

Da vet en hva som skjuler seg under år med lag på lag med bunnstoff, og så ble det litt mer fart i den.

La på 4 lag med antipest, før bunnstoff.mira_foer.jpg

Mvh Pål

Jeg for min del vet godt hva jeg har å gjøre når båten skal opp. På vår båt fra 81 er plastpest konstatert og dette visste vi da vi kjøpte båten i våres, noe som selvfølgelig også påvirket prisen.

Lar den stå å tørke en ukes tid etter opptak, for så å slipe/høvle vekk gelcoaten.

Da kan den stå å tørke helt frem til vårpussen neste år. Da gjenstår resten av jobben....men vet hva jeg går til :yesnod:

Jeg ville ha skrapet i vinter og påført antipest om jeg var deg. Godt med alt som er gjort, så slipper du å tenke på det på mange år.

Når det gjelder å få av gammelt bunnstoff så har jeg brukt et nytt elektrisk verktøysett som gjorde jobben effektivt og lett. Jeg har Bosch PSE 180 E verktøyett i fin trekoffert. Maskinen vibrerer frem og tilbake med stor hastighet, og kan benyttes til skraping, sliping, meisling, huggjern, huljern, kniv, treskjæring, osv. Det følger med flere verktøyinnsatser i settet, og man får kjøpt mye ekstra til forskjellige formål. Jeg kjøpte to ekstra tynne og bøyelige blader (SP40C og SP60C) til å fjerne bunnstoffet med. Med riktig vinkel på bladet og forsiktig press går det av som en lek.

Er jo en grisejobb å slipe, så denne metoden er mye rensligere da bunnstoffet kommer av i små flak. Virkelig verdt penga. ca. 1.800,-

Jeg har også brukt denne Bosch-maskinen på to 24 fots plastbåter. Funker godt med riktig vinkel. Som med alt verktøy er det viktig å holde stålet skarpt. Dvs slik det blir levert, tverr i enden, ikke skarp som en kniv. Brukte fil til det. Jeg rundet av hjørnene på meiselen litt så jeg ikke ripet opp gelcoaten. Brukte hele 20 timer med effektiv skraping på hver bår :sweat: . Kaffepauser kom i tillegg.

Fagfolk kan ha rett...

Der det sitter godt fast i primeren, der er det gjort god jobb, ja. Man kan lure på hvorfor det slipper noen steder. Fuktighet? Fett? skitt? Dersom du kun har små områder som må tas, er det ingen grunn til å gjøre en så stor jobb som hele bunnen er. Noen mener man bør vaske (avfette) med aceton el.lign. før man grunner.

Jeg måtte ta hele min fordi det ble påført et lag bunnstoff som ikke gikk sammen med det som var der før. (Gjort av verksted her). Resultatet ble kratere a la månelandskap. Jeg merket det faktisk på farten.

Hvor nøye må man gå til verks for å få et godt resultat? Tenker da på om det er noe poeng i å fjerne alt av primer når denne sitter godt. Vil det ikke holde å fjerne all gammel oppbygget bunnstoff og så pusse over med maskin og la det som sitter av gammel primer få sitte på? Deretter på med f.eks firestrøk med to-komp primer og bunnstoff til slutt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Flere som har gjort jobben på båtane sine her i havna , men nå bruker folk et firma fra Tønsberg .Pris på en 28 Sandvik koster 3.500- Da hadde ikke jeg liggi å skrapa båt i dagevis ,men det er jo penger det også så .Men en forferdelig jobb , det er sikkert .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Finnest andre alternativer enn skraping, isblåsing med tørris for eksempel. Slipper støv, og det eneste som ligger igjen etter at vannet er tørket opp er bunnstoffet. :cheers:

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Men det går vel mye :drink: under arbeidet også ,sett noen har gjort det .Er en JƤ#"#¤%& jobb , men som jeg sa så er det mye penger .Men verdt vær krone vil jeg mene , nettopp en Saga 25 som blei tatt idag i havna.Det tok ikke mange minuttene . Virker som det har blitt poppis det der .....

Tine IV

Dette gjorde jeg før årets sesong. Brettet opp ermene og tankte; dette går lett. Prøvde skrape, elskrape, tapetlim & soda og noe annet lurium. Ingen ting av dette ble det noe greie på. Fikk en til å fjerne det kjemisk for meg, mener det var 130kr foten han tok. Da var den helt ren under etterpå, og jeg slapp å sparkle noe som helst. La så 3lag med 2komponent primer og to lag bunnstoff over dette.

Fasiten på hvordan det gikk kommer til lørdag. Da skal båten opp!

Hmmm....Tine IV, vet du hva firmaet heter? Interessant det du sier.....

Fima er fra Tønsberg veit jeg , dem reiser rundt å gjør dette . Mener jeg fikk tlf nr til det en gang ,skal leite litt evt spørre gutte i havna som har gjort dette nå . Har vel også lagt ut navn å nr i en tråd her tidligere

RED:.Skontorp Vedlikehold tlf:90204716 v / Svein Skontorp

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...