Jump to content

Lakking av trebåt i Oktober


thomi

Recommended Posts

Heihei

 

Jeg har en 21ft Sørlandssnekke og i September startet jeg og pusse ned innsiden av overbygget som er i Mahogni. Problemet er bare at båten står ute under er naust og det begynner og bli kaldt. Gikk over med Owatrol 1 nå i helgen. Nå som jeg vil påføre Owatrol 2 så forstår jeg at det ikke må være under 10 grader. Her på Vestlandet så har temperaturen allerede begynt å snike seg under 10 grader. Jeg har tettet begge endene i båthuset med presenning og klarer å holde vinden ute men temperaturen blir nok ikke høyere av den grunn:/ Bør jeg vente med lakking til våren? Hvordan vil Mahognien bli da? Kanskje jeg kan pakke stedene jeg har oljet med plastikk og vente til våren? Hvis jeg gjør det kan jeg pusse lett over med fint papir til våren og så olje litt på ny for så å legge på Owatrol 2?

 

baad.jpg

 

mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

I og med at du skal olje (D2) og ikke lakke så er det viktigste å ta hensyn til luftfuktigheten. Er det høy fuktighet så vent med å olje. Er det greit så klin til. Hold deg til ett strøk i døgnet og begynn ikke for tidlig eller sent på dagen.

 

Lav temperatur gir deg vanskeligere arbeidsforhold til å få vertikale flater pene uten at D2'n siger. Men det er fullt mulig å Olje D2 på høsten.

 

Hold deg langt unna å pakke områdene dine inn i plast, tenk luft hele tiden, masse luft. Du ønsker ikke å samle luftfuktighet imellom trevirket ditt og plasten.

 

Dersom du føler du trenger mer D2 enn du rekker i år, så legger du bare på noen strøk til våren. (evt mellomsliper litt for å fjerne støv og nupper etc)

 

mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til båtplassen

Altid morro når nye trebåteiere dukker opp.

 

Det er sant som du sier at det er kaldt på vestlandet akkurat nå.

Men det kan da bli mange milde dager enda utover høsten og vinteren.

Utfordringen på vestlandet er at mildvær vinterstid ofte er kombinert med nedbør :nonod:

 

Men lykke til med prosjektet, og ta deg gjerne en tur innom trebåttråden. Der møter du mange trebåtenntusiaster.

 

Forøvrig er Champagne, som har svart det allerede en autoritet på området. Så hans råd kan du stole på... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar:)

 

Nå la jeg på et lag med D2 igår og er spent på hvordan det ser ut idag. Men jeg kom på idag morges at jeg hadde glemt tynner i D2'en.. hvor nødvendig er det med tynner når man skal til med D2? Kan jeg f.eks bruke litt tynner fra og med 2. strøket osv... Det står også at det ikke skal slipes mellom strøkene på D2 boksen, men jeg har hørt motsatt? Hvor fint sandpapir skal brukes og er det ikke før det siste laget med D2 jeg pusser med sandpapir dyppet i D1?

Link to post
Share on other sites

Hei. Hvorfor skal du tynne D2? Jeg går ut fra at du har mettet treverket helt med D1 først, og da er det bare å smøre på D2, maks 1 lag pr. døgn. Som andre sier, det viktigste er at det er TØRT. Sliping er bare nødvendig neste (og kommende) år når du skal legge på mer D2. Da sliper du med f.eks 240 dyppet i D1, og legger deretter et par lag med D2. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar:)

 

Nå la jeg på et lag med D2 igår og er spent på hvordan det ser ut idag. Men jeg kom på idag morges at jeg hadde glemt tynner i D2'en.. hvor nødvendig er det med tynner når man skal til med D2? Kan jeg f.eks bruke litt tynner fra og med 2. strøket osv... Det står også at det ikke skal slipes mellom strøkene på D2 boksen, men jeg har hørt motsatt? Hvor fint sandpapir skal brukes og er det ikke før det siste laget med D2 jeg pusser med sandpapir dyppet i D1?

 

 

D2 er en herdende olje, såfremt du ikke trives med viskositeten under behandling vil jeg nok ikke ha tynnet den ut. Dersom du skal tynne den ut vil jeg benyttet owatrol rustolje.

 

 

Med hensyn til å mellomslipe så kommer du nok til å slite med å få til det i dette været her, det tar ganske lang tid før du får hard nok overflate til å kunne slipe på owatrol D2 i rundt 10graders temp. Man snakker opptil flere uker.. våtsliping (dyppet i d1) går fint det, men unødvendig dersom du ikke har noen ugjevnheter eller nupper i D2 hinnen du vil bli kvitt før du legger på neste, så lenge vi snakker om at forrige lag med D2 er nylig lagt. Dersom fjorårets, så er det greit å matte godt ned for å sørge for heft.

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...