index Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 En femtiøring lar seg vel ofre ja. Kanskje til og med en hel krone, da den er hardere. Stram godt til, og gi den et godt kakk med hammerenpå boltehodet på tersen. Løsner den ikke da, så strammer du til ogjen og kakker på ny. Før eller siden slipper det taket, garantert! Angående det å ta roret: Det er kanskje derfor enkelte båter har rorkult, for å slippe å bade? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maskinmeisteren Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Ok ! Nå har jeg vært å kjøpt den, men det jeg stusset litt på er at den er veldig spiss ! Det er kanskje best å ofre en 50-øring imellom så jeg ikke skader senterbolten.. Om kreftene blir for harde så kan den kile seg inn i bolten, eller ? En 50 øring høres ikke dumt ut, selv om jeg tviler på at du akkurat kommer til å skru sentertappen gjennom akslingen din. Men for å ikke skade gjengene for bolten er det jo veldig greit! Men en annen ting... når det gjelder ror og ratt, Dinamo... Det gamle utsaget fra kapteinen "tar du roret !", betyr vel ikke at vedkommende som blir kommandert, skal dykke ned, bak under båten, å "ta" roret ? Å "ta roret" betyr vel mer å "ta styringa", og slik sett så er jo roret forbundet med rattet i en slik grad at en kanskje kan sammenligne det med eldre dagers rorkulter, der en hadde direkte overføring fra ror til kult. Vet ikke jeg, men ratt er jo ratt, selv om jeg (og helt sikkert de aller fleste andre) skjønner hva du sikter til Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2009 En femtiøring lar seg vel ofre ja. Kanskje til og med en hel krone, da den er hardere. Hmmm.. den har hull i midten, Index Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Ikke no vits og bruke verken krone eller femtiøring imellom.. metallet i mynt er altfor mykt- du presser deg rett igjennom. Hvis du lar sentermutteren sitte ytterst på akslingen vil den sørge for at du ikke skader noe. Må du ha noe imellom er nok 5mm stål minimum vil jeg tro Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Dreamer Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Men en annen ting... når det gjelder ror og ratt, Dinamo... Det gamle utsaget fra kapteinen "tar du roret !", betyr vel ikke at vedkommende som blir kommandert, skal dykke ned, bak under båten, å "ta" roret ? Det er helt riktig. En rormann har ikke direkte kontakt med roret - som tittelen indikerer - men står til rors, tørt og varmt i styrehuset. Skulle den samme mannen sitte på roret - f.eks. når båten er i dokk - er han ikke rormann, men matros, dekksgutt eller lignende. Unnskyld avsporingen! Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Stram godt til, og gi den et godt kakk med hammerenpå boltehodet på tersen. Nå heter det avdrager og ikke avkakker. Et kakk på toppen vil ikke skape noen motgående kraft som kan dra rattet utover. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Gullfisk Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Hva kakket skaper av krefter, vet jeg ikke, men det slipper i hvertfall og man slipper å dra så inni hampen på bolten. Man strammer selvfølgelig rimelig først, og kommer den ikke da, så hjelper det gjerne med et kakk. Kakk-kakk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Kakk kakk ja! Sitter det skikkelig, er det ikke mulig å få det løs uten hammer! Et skikkelig kakk når det hele står i spenn har veldig god effekt, og er også det avdrageren er laget for! Så ikke vær redd for å bruke hammeren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 (redigert) .. Redigert 30.September.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Woody Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Nå heter det avdrager og ikke avkakker. Et kakk på toppen vil ikke skape noen motgående kraft som kan dra rattet utover. Hallo? Det skaper en kraft innover på bolten, og det er akkurat det lille/store rykket alt etter behov, som de fleste gangene får ting til å løsne. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Worry II Svart 30.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2009 Så ikke vær redd for å bruke hammeren... Den ligger i båten ! Skal stramme og kakke litt i morgen Får jeg det av så skal jeg sende bildet i denne tråden ! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Kan også få enden av gjengepartiet til å utvide seg slik at en ikke får på mutteren igjen. Skjer særlig hvis det er senterhull i akselen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
jada Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Den ligger i båten ! Skal stramme og kakke litt i morgen Nå har det vært mye kakling om kakking La hammeren ligge i ro der den ligger og bruk avtrekkeren. Hadde jeg vært i nærheten så skulle jeg kommet med noe dersom kakking MÅ til for å løsne rattet. La oss for all del høre hvordan det går i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2009 (redigert) La hammeren ligge i ro der den ligger og bruk avtrekkeren. Lest og forstått ! I`ll be back.. Redigert 30.September.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Stram til og kakk, særlig hvis det er en slik rimelig tærs. Jeg har skrudd istykker en billig tærs, før en sa at jeg bare skulle stramme til og gi tærsen en kakk, da løsnet det med en gang. Det var riktignok ett svinghjul jeg skulle ha av, men det løsnet da med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2009 Legger eventuelt på litt sunn fornuft i kakkingen ! Faanskapet skal av ! Veldig takknemlig for råd så langt ! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Heter rattet ror nå? Eller er det bare på østlandet? Styresnekke er vel noe som kun finnes på bil. På min båt som har hydraulisk styring sitter rattet på rattpumpa og roret bakenfor propellen og nedi sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2009 (redigert) Ja, her på østlandet står vi "til rors", når vi kjører båt ! I bilen er vi bak rattet ! Styre snekke gjør vi også til tider ! Redigert 30.September.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 (redigert) Wistler, her tror jeg du bommer litt på mekanikken. Et kakk skaper et sjokk i den retningen vi ønsker og kan være veldig effektivt. Har forøvrig aldrig hørt om noen som har lagt penger på akselen når man bruker avtrekker??? Eneste problem jeg har vært borti er at det ikke har vært senterhull i enkelte aksler. Det løser man ved å slå et kjørnermerke så nøyaktik i senter man klarer. Det er som regel nok til at skruen på avtrekkeren får styring og ikke sklir av når man begynner å skru. At akselen blir så stuket i enden at gjengene blir ødelagt hører vel til sjeldenhetene. Tror jeg hadde spart den 50-øringen til et bedre formål (i den grad det er mulig). Apropos det med språket på østlandet og vestlandet, er det vanlig at man kaller en avtrekker for "ters" når man nærmer seg Nordsjøen? Redigert 30.September.2009 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Whistler Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Wistler, her tror jeg du bommer litt på mekanikken. Et kakk skaper et sjokk i den retningen vi ønsker og kan være veldig effektivt. Poenget var at tersen ikke gir mer effekt om man kakker på den en om man kakker direkte på rattbolten. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Knallfred Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Huff.. Dette går for tregt! Kan du ikke bare dra ned i båten og få "kakkatersja" av det rattet..??? (Samma hva det heter, bare man får det gjort) Og Hvordan i all verden klarte du og dra ned til båte med ny tersj, ...uten og prøve den?? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Poenget var at tersen ikke gir mer effekt om man kakker på den en om man kakker direkte på rattbolten. Poenget er at man kakker på tersen etter å ha spent den bra til - da virker det veldig bra - helt sant! mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Komodo Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Right said Fred! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Og Hvordan i all verden klarte du og dra ned til båte med ny tersj, ...uten og prøve den?? Kjøpte dingsen i går, ble for fort mørkt.. drar rett ned etter jobb i dag ! Legger ut bilde at det løst ratt,... eller en ødelagt avtrekker i kveld Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Eller et ødelagt ratt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.