Jump to content

Demontere ror (assa ratt:-) Nok en gang..Er det bare å banke til?


Worry II

Recommended Posts

En femtiøring lar seg vel ofre ja. Kanskje til og med en hel krone, da den er hardere. Stram godt til, og gi den et godt kakk med hammerenpå boltehodet på tersen. Løsner den ikke da, så strammer du til ogjen og kakker på ny. Før eller siden slipper det taket, garantert!

 

Angående det å ta roret: Det er kanskje derfor enkelte båter har rorkult, for å slippe å bade? :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok ! Nå har jeg vært å kjøpt den, men det jeg stusset litt på er at den er veldig spiss ! Det er kanskje best å ofre en 50-øring imellom så jeg ikke skader senterbolten.. Om kreftene blir for harde så kan den kile seg inn i bolten, eller ?

 

En 50 øring høres ikke dumt ut, selv om jeg tviler på at du akkurat kommer til å skru sentertappen gjennom akslingen din. Men for å ikke skade gjengene for bolten er det jo veldig greit!

 

Men en annen ting... når det gjelder ror og ratt, Dinamo... Det gamle utsaget fra kapteinen "tar du roret !", betyr vel ikke at vedkommende som blir kommandert, skal dykke ned, bak under båten, å "ta" roret ? :lol:

Å "ta roret" betyr vel mer å "ta styringa", og slik sett så er jo roret forbundet med rattet i en slik grad at en kanskje kan sammenligne det med eldre dagers rorkulter, der en hadde direkte overføring fra ror til kult. Vet ikke jeg, men ratt er jo ratt, selv om jeg (og helt sikkert de aller fleste andre) skjønner hva du sikter til :wink:

Link to post
Share on other sites

Men en annen ting... når det gjelder ror og ratt, Dinamo... Det gamle utsaget fra kapteinen "tar du roret !", betyr vel ikke at vedkommende som blir kommandert, skal dykke ned, bak under båten, å "ta" roret ? :lol:

Det er helt riktig. En rormann har ikke direkte kontakt med roret - som tittelen indikerer - men står til rors, tørt og varmt i styrehuset. Skulle den samme mannen sitte på roret - f.eks. når båten er i dokk - er han ikke rormann, men matros, dekksgutt eller lignende. Unnskyld avsporingen!

Link to post
Share on other sites

Kakk kakk ja! Sitter det skikkelig, er det ikke mulig å få det løs uten hammer! Et skikkelig kakk når det hele står i spenn har veldig god effekt, og er også det avdrageren er laget for! Så ikke vær redd for å bruke hammeren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå heter det avdrager og ikke avkakker. Et kakk på toppen vil ikke skape noen motgående kraft som kan dra rattet utover.

Hallo? :rolleyes: Det skaper en kraft innover på bolten, og det er akkurat det lille/store rykket alt etter behov, som de fleste gangene får ting til å løsne. :smash::yesnod:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Den ligger i båten ! Skal stramme og kakke litt i morgen :lol:

Nå har det vært mye kakling om kakking  :lol::lol:

 

La hammeren ligge i ro der den ligger og bruk avtrekkeren. Hadde jeg vært i nærheten så skulle jeg kommet med noe  :drink: dersom kakking MÅ til for å løsne rattet. La oss for all del høre hvordan det går i morgen  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Wistler, her tror jeg du bommer litt på mekanikken. Et kakk skaper et sjokk i den retningen vi ønsker og kan være veldig effektivt.

 

Har forøvrig aldrig hørt om noen som har lagt penger på akselen når man bruker avtrekker??? Eneste problem jeg har vært borti er at det ikke har vært senterhull i enkelte aksler. Det løser man ved å slå et kjørnermerke så nøyaktik i senter man klarer. Det er som regel nok til at skruen på avtrekkeren får styring og ikke sklir av når man begynner å skru. At akselen blir så stuket i enden at gjengene blir ødelagt hører vel til sjeldenhetene. Tror jeg hadde spart den 50-øringen til et bedre formål (i den grad det er mulig).

 

Apropos det med språket på østlandet og vestlandet, er det vanlig at man kaller en avtrekker for "ters" når man nærmer seg Nordsjøen?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...