Knallfred Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Hvi rattet går til f...! Og tersjen er fin ...kan du bare bruke den som ratt! Garantert ingen som har maken Sitér dette innlegget Link to post
Ailo Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Slet bed det samme problemet. Fikk tak i en avtrekker for å trekke av kule-lager. Men slet da med at "føttene" på avtrekkeren var for korte, så da måtte jeg skjære utsparinger i det gamle rattet slik at avtrekkeren kom på metallet (bosset i senter). Da kom den med en gang;) Lykke til... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 (redigert) En og to og tre ! Iiiiiha ... Nå blir det nytt dashboard ! Teak ! 1 og 2 og 3 Så får jeg hjelp til å kappe til en ny teakplate. Nytt Volvo Penta bryterpanel har jeg på lager (bestilte i fjor). Så kjøper jeg nye separate brytere med lys samt ny tank og vannmåler ! Skal bli så læckert ! Kommer tilbake med bilde av sluttresultatet senere ut på vinteren ! Takk igjen for alle tips og råd ! Redigert 1.Oktober.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Kommer tilbake med bilde av sluttresultatet senere ut på vinteren ! Takk igjen for alle tips og råd ! Ja hadde du ikke fått av det rattet nå etter tre sider med tips så veit ikke jeg... Lykke til med resten av jobben! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Ja hadde du ikke fått av det rattet nå etter tre sider med tips så veit ikke jeg... Lykke til med resten av jobben! Mye man skal kunne.., og mye man lærer når man har båt ! Men jeg synes det er hyggelig med lærerike tråder her på forumet som ikke blir sabotert av kverulantene,.. og dette er den tåden jeg har fått mest hyggelige og informative svar i ! Takk til deg for avklaring i bruk av avtrekkeren (som Biltema kaller den) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Tips til brytere, jeg kjøpte disse og er fornøyd Superswitch, de er ganske like Carling sine, men billigere Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 En og to og tre ! Iiiiiha ... Og da antar jeg at avtrekkeren gjorde jobben pent og pyntelig, og at det ikke var nødvendig med noe KAKKING Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Og da antar jeg at avtrekkeren gjorde jobben pent og pyntelig, og at det ikke var nødvendig med noe KAKKING Det kom på første omdreining ! Kakking unødvendig ! Walk in the park ! Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Her er en blanding av super og carling: TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Maskinmeisteren Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Mye man skal kunne.., og mye man lærer når man har båt ! Det er så sant som det er sagt, og veldig greit å få gode tips her inne naturligvis! Takk til deg for avklaring i bruk av avtrekkeren (som Biltema kaller den) De kaller den avtrekker ja... det ante meg forsåvidt, men jeg sier ters for min del. Kjært barn har vel mange navn, og avtrekker er jo et forståelig ord, så greit nok! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Hei. Betegnelsen 'ters' har vel noe med at det er 3 gripeklør på 'dingsen'? Så hva med en slik 'dings' med bare 2 klør, kan den kalles en 'ters'? Ellers løsner jeg selv bare mutteren litt, tar tak i rattet og trekker til samtidig som jeg gir akslingen et aldri så lite kakk når jeg skal ha av rattet. Da løsner det alltid. Skrur så av mutteren og tar rattet helt av. Og hver gang glemmer jeg den løse kilen som da ramler på dørken, spretter bortover og gjemmer seg vekk i den fjerneste avkrok! Lars H. pt. gjestehavnen Oscarsborg Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maskinmeisteren Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Hei. Betegnelsen 'ters' har vel noe med at det er 3 gripeklør på 'dingsen'? Så hva med en slik 'dings' med bare 2 klør, kan den kalles en 'ters'? Lars H. pt. gjestehavnen Oscarsborg Aner ikke om det er slik at betegnelsen henviser til at den faktisk er trebeint?? Det har jeg faktisk rett og slett aldri tenkt over! Nå kaller vi jo de tobeinte tersene også for ters da, så det er ikke noen forskjell på akkurat det. Ser slett ikke vekk ifra at du kan ha et poeng, men jeg vet ikke om jeg gidder å finstudere for lenge på det heller Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Nå er ratte ta ups rore? Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Komodo Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Med fare for å bli arrestert av Finn Erik Vinje fra språkrådet mener jeg at ordet "ters" er en forkortelse for "travers" som i "traverskran". Dette skulle isåfall henspille på en bjelke som er opplagret over to punkter. Jeg har vært vant til å omtale avtrekking med "ters" i de tilfellene vi har laget oss et flattstål eller kappet en bit av en HUP eller IPE eller sveiset sammen to UNP profiler for å trekke av noe som ikke er mulig å få av med en standard avtrekker, f.eks. når vi har brukt hydraulisk hulljekk (type enerpac) til demontering av særlig harde passninger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Ser slett ikke vekk ifra at du kan ha et poeng, men jeg vet ikke om jeg gidder å finstudere for lenge på det heller Egentlig ikke jeg heller, men jeg har jo egentlig god tid her jeg sitter i båten på Oscarsborg og vi er ferdig med kveldens runde i Ludo (slo fruen 3-1). Det jeg tenkte på var vel fra musikkens verden der Wikipedia skriver: En ters (lat. tertia - tredje) er i musikkteorien en betegnelse på et intervall på tre diatoniske trinn. (understreking av meg). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maskinmeisteren Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Egentlig ikke jeg heller, men jeg har jo egentlig god tid her jeg sitter i båten på Oscarsborg og vi er ferdig med kveldens runde i Ludo (slo fruen 3-1). Det jeg tenkte på var vel fra musikkens verden der Wikipedia skriver: En ters (lat. tertia - tredje) er i musikkteorien en betegnelse på et intervall på tre diatoniske trinn. (understreking av meg). Lars H. Jadda... jeg sjekket jo naturligvis opp i Wikipedia jeg også, for en kan jo ikke gi seg sånn med en gang, men fant ikke noe om verktøyet vårt! Søk på "Avdrager" var derimot vellykket, uten at det stod noe der om hvorfor det heter ters. Musikkuttrykket er jeg kjent med fra før, så det er greit nok. Jeg heller faktisk til forklaringen til Komodo av en eller annen grunn... men håper Finn Erik Vinje holder seg unna disse trådene! Det er en viss fare for at han hadde fått både det ene og det andre å ta tak i Gratulerer med ludoseieren Lars H!! Slikt smaker godt en høstkveld Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 men jeg har jo egentlig god tid her jeg sitter i båten på Oscarsborg og vi er ferdig med kveldens runde i Ludo Lars H. Nå ble jeg misunnelig ! Veldig ! Hvorfor i all verden sitter jeg her... med båten på land, traværs i værsen og med et pokker så stykt dæsjboard... Men det skal bli så fint ! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Maskinmeisteren: Ikke så rart at du ikke fant en forklaring på ordet ters der de omtaler en avtrekker, det heter jo avtrekker Rent bortsett fra det er det vel en kjensgjerning at verktøy har ulike navn når man beveger seg på tvers av landet. Man bruker det begrepet man har lært og vært vant til så enkelt er vel det. Et annet eksempel er en feisel. En kollega av meg påstod hardnakket at jeg tok feil, det var ikke en feisel, men en "sluggerhammer". Sikkert et begrep han hadde plukket opp der han hadde jobbet. Feisel derimot minns jeg å ha støtt på både på vestlandet og her ved Glommas utløp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Maskinmeisteren Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Feisel derimot minns jeg å ha støtt på både på vestlandet og her ved Glommas utløp. Det heter feisel, ferdig med det! Nå føler jeg kanskje at vi beveger oss litt vekk her, men pytt pytt... Worry II har fått av rattet sitt, så ingen fare kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Tips til brytere, jeg kjøpte disse og er fornøyd Superswitch, de er ganske like Carling sine, men billigere Takk for det tipset M/S Bastard ! Hadde regnet med dyrere brytere, men de ser jo helt ut som Carling sine ! Herved bestilt Varene du har bestillt er : 2476, SuperSwitch ekkolodd, 1 stk a kr 96 : 96 2472, SuperSwitch innerbelysning, 3 stk a kr 96 : 288 2460, SuperSwitch lanterner, 1 stk a kr 96 : 96 2484, SuperSwitch trykkvannsystem, 1 stk a kr 96 : 96 2465, SuperSwitch vindusvisker, 3 stk a kr 96 : 288 2455, SuperSwitch on/off, 2 stk a kr 72 : 144 2486, SuperSwitch Panel, ende, 4 stk a kr 12 : 48 2487, SuperSwitch Panel, midt, 10 stk a kr 12 : 120 2489, SuperSwitch Verktøy, 1 stk a kr 66 : 66 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Da er ny dashboard-plate (finèr med teakoverflate) kappet til, trelister rundt limt på, og det er bare å begynne med Epifanes lakk Tipper 5-6 strøk gjør susen ! Kommer tilbake med bilde når de nye bryterene og nytt Volvo Penta instrumentpanel er montert ! Burde kanskje døpe om tråden til "dashboard update" snart, men Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Dette blir nok flott, sjøl har jeg ikke fått montert mere enn tre brytere enda. Har dog bare fått koblet den ene da, som går til lanterner. Blir spennende og se det ferdige resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 (redigert) Disse bryterholderne får du kjøpt hos Watskiforhandleren. De er for seks carlingswitch eller lignende. Redigert 8.Oktober.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
sjøman Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Hvor fik du tak i den originale instrumentplata i fra volvo penta? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Marineparts ! http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...0-90-18283.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.