Jump to content

Demontere ror (assa ratt:-) Nok en gang..Er det bare å banke til?

Worry II

Recommended Posts

En og to og tre ! Iiiiiha ... Nå blir det nytt dashboard ! Teak !

1

dsc01200.jpg

og 2

dsc01202.jpg

og 3

dsc01203.jpg

Så får jeg hjelp til å kappe til en ny teakplate. Nytt Volvo Penta bryterpanel har jeg på lager (bestilte i fjor).

Så kjøper jeg nye separate brytere med lys samt ny tank og vannmåler ! Skal bli så læckert !

dsc01209.jpg

Kommer tilbake med bilde av sluttresultatet senere ut på vinteren ! Takk igjen for alle tips og råd !

Redigert av Worry II (see edit history)
Ja hadde du ikke fått av det rattet nå etter tre sider med tips så veit ikke jeg... :giggle:

Lykke til med resten av jobben!

:blush: Mye man skal kunne.., og mye man lærer når man har båt ! Men jeg synes det er hyggelig med lærerike tråder her på forumet som ikke blir sabotert av kverulantene,.. og dette er den tåden jeg har fått mest hyggelige og informative svar i ! Takk til deg for avklaring i bruk av avtrekkeren (som Biltema kaller den) :wink:

:blush: Mye man skal kunne.., og mye man lærer når man har båt !

Det er så sant som det er sagt, og veldig greit å få gode tips her inne naturligvis! :smiley:

Takk til deg for avklaring i bruk av avtrekkeren (som Biltema kaller den) :wink:

De kaller den avtrekker ja... det ante meg forsåvidt, men jeg sier ters for min del. Kjært barn har vel mange navn, og avtrekker er jo et forståelig ord, så greit nok!

Hei.

Betegnelsen 'ters' har vel noe med at det er 3 gripeklør på 'dingsen'? Så hva med en slik 'dings' med bare 2 klør, kan den kalles en 'ters'? Ellers løsner jeg selv bare mutteren litt, tar tak i rattet og trekker til samtidig som jeg gir akslingen et aldri så lite kakk når jeg skal ha av rattet. Da løsner det alltid. Skrur så av mutteren og tar rattet helt av. Og hver gang glemmer jeg den løse kilen som da ramler på dørken, spretter bortover og gjemmer seg vekk i den fjerneste avkrok! :headbang:

Lars H.

pt. gjestehavnen Oscarsborg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Betegnelsen 'ters' har vel noe med at det er 3 gripeklør på 'dingsen'? Så hva med en slik 'dings' med bare 2 klør, kan den kalles en 'ters'?

Lars H.

pt. gjestehavnen Oscarsborg

Aner ikke om det er slik at betegnelsen henviser til at den faktisk er trebeint?? Det har jeg faktisk rett og slett aldri tenkt over! Nå kaller vi jo de tobeinte tersene også for ters da, så det er ikke noen forskjell på akkurat det.

Ser slett ikke vekk ifra at du kan ha et poeng, men jeg vet ikke om jeg gidder å finstudere for lenge på det heller :lol:

Med fare for å bli arrestert av Finn Erik Vinje fra språkrådet mener jeg at ordet "ters" er en forkortelse for "travers" som i "traverskran". Dette skulle isåfall henspille på en bjelke som er opplagret over to punkter.

Jeg har vært vant til å omtale avtrekking med "ters" i de tilfellene vi har laget oss et flattstål eller kappet en bit av en HUP eller IPE eller sveiset sammen to UNP profiler for å trekke av noe som ikke er mulig å få av med en standard avtrekker, f.eks. når vi har brukt hydraulisk hulljekk (type enerpac) til demontering av særlig harde passninger.

Ser slett ikke vekk ifra at du kan ha et poeng, men jeg vet ikke om jeg gidder å finstudere for lenge på det heller :lol:

Egentlig ikke jeg heller, men jeg har jo egentlig god tid her jeg sitter i båten på Oscarsborg og vi er ferdig med kveldens runde i Ludo (slo fruen 3-1). Det jeg tenkte på var vel fra musikkens verden der Wikipedia skriver: En ters (lat. tertia - tredje) er i musikkteorien en betegnelse på et intervall på tre diatoniske trinn. (understreking av meg).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Egentlig ikke jeg heller, men jeg har jo egentlig god tid her jeg sitter i båten på Oscarsborg og vi er ferdig med kveldens runde i Ludo (slo fruen 3-1). Det jeg tenkte på var vel fra musikkens verden der Wikipedia skriver: En ters (lat. tertia - tredje) er i musikkteorien en betegnelse på et intervall på tre diatoniske trinn. (understreking av meg).

Lars H.

Jadda... jeg sjekket jo naturligvis opp i Wikipedia jeg også, for en kan jo ikke gi seg sånn med en gang, men fant ikke noe om verktøyet vårt! Søk på "Avdrager" var derimot vellykket, uten at det stod noe der om hvorfor det heter ters.

Musikkuttrykket er jeg kjent med fra før, så det er greit nok. Jeg heller faktisk til forklaringen til Komodo av en eller annen grunn... men håper Finn Erik Vinje holder seg unna disse trådene! Det er en viss fare for at han hadde fått både det ene og det andre å ta tak i :cool:

Gratulerer med ludoseieren Lars H!! Slikt smaker godt en høstkveld :lol:

men jeg har jo egentlig god tid her jeg sitter i båten på Oscarsborg og vi er ferdig med kveldens runde i Ludo Lars H.

Nå ble jeg misunnelig ! Veldig ! Hvorfor i all verden sitter jeg her... med båten på land, traværs i værsen og med et pokker så stykt dæsjboard...

Men det skal bli så fint !

Maskinmeisteren: Ikke så rart at du ikke fant en forklaring på ordet ters der de omtaler en avtrekker, det heter jo avtrekker :giggle:

Rent bortsett fra det er det vel en kjensgjerning at verktøy har ulike navn når man beveger seg på tvers av landet. Man bruker det begrepet man har lært og vært vant til så enkelt er vel det. Et annet eksempel er en feisel. En kollega av meg påstod hardnakket at jeg tok feil, det var ikke en feisel, men en "sluggerhammer". Sikkert et begrep han hadde plukket opp der han hadde jobbet. Feisel derimot minns jeg å ha støtt på både på vestlandet og her ved Glommas utløp.

Tips til brytere, jeg kjøpte disse og er fornøyd

Superswitch, de er ganske like Carling sine, men billigere

Takk for det tipset M/S Bastard ! Hadde regnet med dyrere brytere, men de ser jo helt ut som Carling sine !

Herved bestilt :smiley:

Varene du har bestillt er :

2476, SuperSwitch ekkolodd, 1 stk a kr 96 : 96

2472, SuperSwitch innerbelysning, 3 stk a kr 96 : 288

2460, SuperSwitch lanterner, 1 stk a kr 96 : 96

2484, SuperSwitch trykkvannsystem, 1 stk a kr 96 : 96

2465, SuperSwitch vindusvisker, 3 stk a kr 96 : 288

2455, SuperSwitch on/off, 2 stk a kr 72 : 144

2486, SuperSwitch Panel, ende, 4 stk a kr 12 : 48 2487, SuperSwitch Panel, midt, 10 stk a kr 12 : 120 2489, SuperSwitch Verktøy, 1 stk a kr 66 : 66

Da er ny dashboard-plate (finèr med teakoverflate) kappet til, trelister rundt limt på, og det er bare å begynne med Epifanes lakk :smiley: Tipper 5-6 strøk gjør susen !

Kommer tilbake med bilde når de nye bryterene og nytt Volvo Penta instrumentpanel er montert ! Burde kanskje døpe om tråden til "dashboard update" snart, men :wink:

dsc01210.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...