JoachimogMalene Startet 30.September.2009 Link til dette innlegget Startet 30.September.2009 hei, kalesja er jo helt fæl, den er full av svarte/hvite flekker og revnet her og der (2 plasser) vi lurte på å send den til rens, hva mener dere? tror ikke vi har penger til en ny... Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Lagavulin Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Først og fremst bør du endre emnetittelen din.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
2mas Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 (redigert) Jeg er litt usikker på rens etter en dårlig erfaring. Jeg sendte kalesjen på rens. Den var fra 2002, og så ikke så pen ut. Møkkete og litt jordslag. Ellers var den hel. De sa at de gikk over kalesjen etter rens og så etter om det var behov for sy over sømmer etc. Når jeg fikk den tilbake, var den ren og pen. Jeg var fornøyd. Men sesongen etter rens var det litt verre. Da var mange sømmer slitt og stoffet "råtnet" et par steder ved stengene. Jeg har en mistanke om at en slik rens sliter veldig på kalesjen. Det har jeg også hørt andre ha sagt. Da ville jeg tatt omsøm med en gang. Etter å ha lest en del innlegg her på BP angående vask av kalesje, hadde jeg eventuelt heller prøvd meg med egen vask selv først. For min del blir det bestilt ny kalesje nå etter opptak. Nå er jeg lei av å sy sømmer som går opp... Redigert 30.September.2009 av 2mas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Tror nok at hvis ikke økonomien tilsier en ny kalesje ville også jeg forsøkt full rens og impregnering med omsøm. Gjorde det til en båt nå i fjor vinter med gode resultater Problemet blir om flengene blir for store. Snakk med en som har dette som fag, og la han se kalesjen din... Da får du gode råd og tips! PS: Endre Emnetittelen, om ikke vil nok tråden bli stengt! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Retox_93 Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Det er jo to kalesje makere i Grimstad. Ta dere en tur å spør om det er håp om å reparere den. Sitér dette innlegget Link to post
arjosk Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Jeg sendte min til rens/omsøm, og fikk den tilbake som ny! Veldig fornøyd. Jeg brukte en kalesje-mann på Røyken/Hurum, kan anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Men hvilke produkter er det som blir brukt for å fjerne jordslag? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
index Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Klorprodukter. Som samtidig ødelegger sømmer og til dels også duken. Kalesjen blir nesten som ny, en liten stund. Deretter begynner sømmene å revne, og da er det ikke like gøy lenger... Jeg vasker kun med vanlig vaskemiddel, dette fjerner en del av jordslaget men ikke alt. Men til gjengjeld holder kalesjen mye lenger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Polarn Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Men jordslaget i seg selv, er det skadelig for en kalesje etter en vanlig biotex vask? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
index Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Det er vel bare kosmetisk. Stoffene som fjerner det er farligere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Aquadoren Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Jeg prøvde med biotex som anbefalt av mange her...den er omtrent like møkkete etterpå Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
index Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Jeg legger kalesjen i bløt i Bio-Tex over natten, skyller den, og vasker deretter to-tre ganger med Biltemas kalesjerens og myk langkost på begge sider med 15-20 minutters virketid mellom. Skyller så godt på begge sider, lar tørke, impregnerer og monterer. Dermed er det meste av helga gått, og kalesjen er blitt rimelig bra. Ikke perfekt, men grei nok! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Polarn Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Men finnes det noen jordslagsforhindrer produkter? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
index Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Neppe. Det beste rådet for å forhindre jordslag er en ren kalesje. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Pleier å gjøre slike ting på sommeren jeg. Hender at kalesjen kryper, så det beste er å vaske den, så la den tørke på båten. Dagen etter er det greit å impregnere dden Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.