Jump to content

Min båt, Fjord Queen 24"


UngeLafton

Recommended Posts

legger ut en tråd om båten min som jeg kjøpte i sommer.

Det er altså en 73.mod Fjord Queen 24" med en volvo aq130 motor og 270 drev.

Har ikke fått brukt den så mye etter at jeg kjøpte den, grunnet mye dårlig vær, men har vert noen dagsturer og en overnattinstur hvor jeg var ute i to netter.

Båten blir hentet i morgen å kommer hjem i hagen.

 

Noen planer jeg har i vinter er å legge opp alt nytt av det elektriske, bygge nytt instrumentpannel og skifte toalettet.

Men jeg kommer sikkert til å gjøre litt mer. :smiley:

Noen bilder fra i sommer legger jeg ved.

 

5260_142528170852_642145852_3739125_6102157_n.jpg

5260_142528175852_642145852_3739126_3413820_n.jpg

- 73mod. Fjord Queen 24"

Link to post
Share on other sites

Når jeg voknet i dag var det snø, men måtte ut og ordne litt med båten.

Skroget ble vasket, motor konservert og pressenning lagt over. Så nå er den klar for vintern. :smiley:

Jeg ble kliss blaut så gidder nok ikke gjøre noe mer med den i dag, får se om jeg begynner å demontere litt innredninger i morgen, har satt på litt varme i båten så det tørker opp inne der. :wink:

- 73mod. Fjord Queen 24"

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan huske ble "Queen" båtene opprinnelig konstruert av en amerikaner (Jim Wynne ? ) for Ancas på Tromøy. 24' var opprinnelig 21 '. men ble forlenget til 24'. Selco overtok Ancas og fortsatte produksjonen av 24 foteren og 30 foteren. Da Fjord Plast AS overtok konkursboet Selco fortsatte man en tid å produsere 24 foteren slik at de fikk Fjord merke. 30 foteren ble innstilt. Jeg synes å huske at det ikke ble gjordt særlige endringer på 24 foteren kanskje med unntak av tekstiler og farger. Sommeren 74 hadde jeg selv en slik med 130 hk Volvo Penta, båten var lettdrevet med sin relativt flate bunn. I Ancasperioden fikk den derfor det lite flatterende tilnavnet "Bancas". Scand overtok formene og fikk etterhvert tegnet om skroget slik at det ble ytterligere forlenget og det ble utstyrt med to forskjellige ovebygg - "Cabin" og "Halfcabin". (Sivilingeniør Eivind Amble tegnet endringene)

Link to post
Share on other sites

Hei og grattis med ny båt. Jeg kjøpte min første båt i år, en Selco SelQueen 1971 AQ130 og 270 drev.

Den er helt identisk med din, herlig klassisk båt med fin uteplass.

 

Lykke til med din!

 

Takk for det å lige måde, var min første båt også.

- 73mod. Fjord Queen 24"

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så mye erfaring med båt, men føler at det krever litt for å få de opp i "halvplan", de gynger ikke så mye som en snekke. Når disse kom så ble de definert som plattgatter/cabin cruiser :) Jeg føler jeg har god kontroll på den, men har ennå tilgode å prøve den i skikkelig ruskevær.

Link to post
Share on other sites

I dag har det skjedd litt i båten.

All innredning akter er blitt tatt ut og de gammle tankene til vann og drivstoff er fjernet.

 

Videre utover i uka skal skroget vaskes innvendig, males med lyddempingsmasse og ha på lydempingsplater ved vannkanten.

Så blir det nye tanker for vann og drivstoff, Her skal tankene bytte plass i forhold til hva dem sto før, grunnet lettere drivstoffylling ved brygga.

 

Har bestemt meg for å endre innredningen i forhold til det den var, kommer til å flytte alt kjøkken over på babord side og fjerne stolen som var der før. det kommer også mest sannsynlig å bli en sitteplass til akterover i enden av kjøkkenbenken hvis det blir plass

 

Kommer til å oppdattere her videre fremmover.

 

Tok noen bilder, men beklager at det er litt dårlig mobilkamerakvalitet på dem

dsc00046.jpg

dsc00047.jpg

dsc00048.jpg

- 73mod. Fjord Queen 24"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...