Jump to content

Hvor tømme spillolje i Oslo/ Asker & Bærum?


sap_2000

Recommended Posts

Havnen min har ikke noe opplegg for retur av olje, så jeg lurer på hvor jeg kan levere spillolje hen?

 

Jeg er klar over disse mini-miljøstasjonene rundt omkring i nærmiljøene, men på disse må man sette igjen kannene også. Jeg vil ikke levere selve kannene da jeg bruker en Pela 14 liters oljesuger som jeg igjen tømmer i en 25 liters dunk med stort lokk.

Jeg har nå samlet opp 2 stk slike 25 litere som er dørgene fulle etter et par års bruk på båt og biler.

 

Noen som vet hvor jeg kan få tømt disse og få med meg kannene hjem igjen??

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Stopp på nærmeste bensinstasjon og ta med deg 8-10 tomme spylervæske-kanner. De pleier å ha en stor beholder som folk hiver tomkannene oppi. Fyll oljen over på disse og lever der det er hensiktsmessig. Tror bensinstasjoner som selger olje er pliktig til å motta spillolje, men er ikke helt sikker.

Link to post
Share on other sites

nordan family 27: Tar disse bensinstajonene og forretningen i Lørenskogsområdet i mot olje uten at du setter igjen dunken??

 

Grunnen til at jeg ikke vil levere 25 liters dunken min er at den har et stort lokk (ca 10 cm dia) som gjør det lett og renslig og tømme oljesugeren oppi uten og bruke trakt som må rengjøres etterpå etc.. Kanna koster ca. 200,- (Bauhaus), så jeg vil jo helst slippe og kjøpe ny kanne hver gang.

 

-Jo da. Vet at jeg kan helle over på ørten spylerveskekanner og levere disse, men det blir mye klin og er tungvindt.

 

Spør igjen: Noen som vet om steder man kan levere spillolje uten og sette igjen kanna??

 

Takker for svar :flag:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvis du har problem med kanner kan jeg sende deg så mange du vil gratis, men da må du betale frakten...

 

Takker så mye for vennlig tilbud, men her blir vel frakten opp mot det kannene er verdt...

Var jo også dette med disse favorittkannene mine med stort lokk som gjør de så greie og bruke :tongue::crazy:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da jeg for 3-4 år siden hadde båt liggende på Gyssestad ved Slependen, stod det en stor tank man kunne helle brukt olje på inne i et bur merket "Miljøstasjon", rett under brua. Der kunne man sette batterier, kaste oljefiltre, tømme brukt olje etc.

 

På Holmen Slipp og Motorservice har det også alltid stått en oljetank for brukt olje inne i en kontainer, på baksiden av verkstedsbygget. Kontaineren har aldri vært låst de gangene jeg har vært innom der.

Link to post
Share on other sites

På Solvik (Blommenholm) er det en slik tank/igloo for å helle spillolje oppi. Problemet er at nå har de gjerdet inn dette området også, og kun medlemmer av båtforeningen får lov til å sette fra seg farlig avfall der. Resultatet er at folk heller setter igjen brukte bilbatterier og oljefiltre utenfor porten i stedet.

 

Jeg vil tro at avfallsmottakene (Brobekk, Grønmo, Isi etc har slike tanker/igloer hvor du kan fylle oljen oppi. Ring renovasjonsetaten i hver kommune og spør.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Jeg endte opp på den lokale gjenbrukstasjonen (Isi i Bærum). Der fikk jeg tømt oljen slik at jeg fikk med meg dunkene hjem igjen.

Helt gratis da det er betalt miljøavgift ved kjøp fikk jeg opplyst

 

Så da spilloljeproblematikken løst for min del :flag:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

De fleste havner har vel miljøstasjon der olje og annen farlig væske kan leveres. Hos oss i Vollen (Arnestad) er det en slik konteiner som har lås og alle båteierne i havna har nøkkel. I havna er det folk på vakt hver kveld/natt så det er sikkert bare å spørre om de kan låse opp for deg. Det burde ikke være noe problem.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...