Jump to content

Hvordan renser jeg diesel forfilter


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

har et filter av denne typen som forfilter i min seilbåt. Det er av typen Racon. Selve filterelementet i midten er rådyrt, og det virker råflott å bytte det etter et år. Det har kanskje passert 150 liter diesel gjennom det. Hva gjør andre? Har dere et i reserve, og renser det gamle? Hvordan renser man det isåfall?

 

getimg.gif

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen god løsning å skifte til et dårligere filter for å spare noen få kroner ved den årlige servicen! Racor filteret er et mye bedre filter på alle områder, bortsett fra prisen. Om målet er å spare noen få kroner ville jeg heller drøyd filterbytte til annethvert år. Det kan selvfølgelig gå ut over driftssikkerheten, men når du har seil i tillegg har kanskje ikke dette like høy prioritet som hos oss med kun motoren å stole på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

har et filter av denne typen som forfilter i min seilbåt. Det er av typen Racon. Selve filterelementet i midten er rådyrt, og det virker råflott å bytte det etter et år. Det har kanskje passert 150 liter diesel gjennom det. Hva gjør andre?

Hei!

Hvor rådyrt er dette filteret egentlig? Jeg har noe erfaring med tilsvarende filter brukt i noen halvstore hjelpemotorer om bord i skip, men har aldri sett prisen på filterinnsatsene. Disse maskinene brukte nok glatt rundt et par tusen liter fuel i døgnet når de gikk på normal belastning, så du skjønner at det her er snakk om en god del større gjennomstrømning enn det du er vant med. Vil tippe at forfiltrene våre fikk gå et lite år eller noe sånt...? Nå var nok disse filtrene av en litt større type, men ikke så vanvittig stor forskjell heller. Når det gjelder kvaliteten på dieselen som våre filtre ble utsatt for så vil jeg nok tro at den var av en langt dårligere kvalitet (mer dritt) enn du har på din tank.

Derfor: Nei, jeg er helt sikker på at du ikke trenger å skifte innsatsen i filteret ditt på lenge enda, men at det likevel bør finnes reservefilter om bord. Du kan jo komme ut for et tilfelle der du av en eller annen grunn får tettet filteret ditt, og at du blir nødt til å skifte.

Du får ta ut patronen og sjekke om den ser tett ut, eller om den er "god som ny". Når det gjelder rengjøring av disse elementene så er ikke det så enkelt, men hvis du MÅ en gang så gjøres det vel kanskje best i en bøtte med diesel og med litt forsiktig påvirkning av kost eller lignende.

Racorfiltrene skal jo være brukbare greier, så jeg tror vel heller at jeg ville ha beholdt det filteret jeg har, kjøpt en ny filterpatron og lagt den i delelageret til den dagen det gamle filteret er tydelig modent for utskiftning.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

har et filter av denne typen som forfilter i min seilbåt. Det er av typen Racon. Selve filterelementet i midten er rådyrt, og det virker råflott å bytte det etter et år. Det har kanskje passert 150 liter diesel gjennom det.

 

Det passerer adskillig mer diesel gjennom filteret enn det motoren forbruker, det ikke dysene slipper gjennom går tilbake til tanken via returen

Link to post
Share on other sites

Tenk på sølet med å skifte de filterene som ble foreslått lenger oppe?! diesel renner ned over alt. 2 pakniner som ligger på skeiva, og bølger utpå......

Eg monterte inn racor bare på grunn av dette. Skift uten verktøy, ingen lufting, nesten ikkje søl i heile tatt. Og gjort på 40 sek midtfjords dersom uhellet skulle være ute.... :smiley:

Tenk deg om to ganger. Ingen verktøy/søl- og veldig enkelt....

Eg skifter årlig...men det var intr å sjekke om det kan vaskes......

så det vil vi ha flere svar på. :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har selv kastet ut begge de foreslåtte cav filterne som er foreslått her, til fordel for et Racor fg500, og skal aldri ha de andre ombord mere. Først og fremst fordi det er noe klin å holde på med og vanskelig å få tett i forhold. Vet ikke hvordan din Racor er, men hvis den er like rask å bytte som min, og du er en kompetent seiler, trenger du strengt tatt ikke bytte før den er tett i værste fall. Spørs jo litt hva man har i tanken, men det går jo an å prøve ut hvor vidt det går å kjøre flere sesonger. Når du sier det knapt har gått 150l, mener du forbrukt på en sesong? Fødepumpa de pumper i tilfelle denne mengden flere ganger gjennom filteret pga det som går i retur. Personlig bytter jeg hver vår. Det tar 5min max å bytte på min Racor og innsatsen koster vel drøy hundrelapp, og det synes jeg er en billig forsikring.

Link to post
Share on other sites

Ang CAV296:

 

Dette filtersettet er standard utstyr på mesteparten av landets eldre traktorer. Tror ikke jeg bommer mye på pris fra husk etter fjorårets filterbytte...

 

Filter koster 24kr på Felleskjøpet. Under 20kr om du kjøper 10-pak.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det passerer adskillig mer diesel gjennom filteret enn det motoren forbruker, det ikke dysene slipper gjennom går tilbake til tanken via returen

 

På nye Cummins 2.8L er det kun en tilførsel, ingen retur, mulig flere andre har det også.

Måtte lese innstalasjonsmanualen 2 ganger, for jeg også har kun sett dieseler med retur tidligere.

 

 

Forøverig bestilte jeg innsatsfiltre fra marinefilters.com.

De gikk rett gjennom tollen uten tillegg, selv om prisen stod godt synelig på pakken.

Men de tar litt i frakt, så en bør kanskje bestille for flere sesonger.

Ser ikke helt hva slags type du har i første posten. Men mulig det er et R20 element som er linket til høyre her til 20$ (120kr)?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Viktigere enn prisen på å bytte element er kanskje hvor enkelt det faktisk er å bytte et filter.

 

Har en lei tendens til å gå tett når det er sjøgang på grunn av den merkelige logikken ved å la dritten i dieselen bli liggende i bunn av tanken i stedet for å få den i filteret med en gang.

 

Litt sjøgang utenom det normale, og masse oppsamlet dritt i tanken tetter filteret.

 

Noen som har forsøkt å bytte et CAV 296 filter i sjøgang ?

 

CAV filter med 3 pakninger og "hva var det som skulle hvor av pakninger" burde ikke være lov å ha i båter.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

på min cmd 4.2 var retur og tilførsel ført sammen i ett t-rør .. mulig det var for testkjøring på fabrikk..

 

kan det være at det er gjort på din også ?

 

Det er et T-rør der med 2 slanger videre til motoren. Og med en beskyttelseshette på den siste tilkoblingen.

Forhandleren sa eksplisit at den kun skal kobles tilførsel inn på T-koblingen, og ingen retur.

 

 

I manualen står det også:

 

1. Remove the protective cap or plug.

2. Connect a flexible fuel hose to the fuel inlet fitting.

 

Det er alt som står i manualen, med et bilde. Litt tidligere i manualen står det litt om krav til fuelslangen, og forfilter. Men står ikke noe om noe returslange noen sted.

 

Kun spesulasjoner fra min side:

Vil tro dieselpumpen suger til seg det den vil ha, pumper opp trykket, og leverer godt over det motoren vil kreve.

Så vil det overskytende som ikke brukes bli kjørt tilbake ned mot dette T-stykket. Og pumpen suger til seg dette + det lille ekstra den trenger fra tanken for å kunne levere mer en nok til en ny runde.

Ser ikke noen grunn til at det skal være noen retur egentlig. Ikke skal motoren ha noen fødepumpe mellom tank og motor heller. Bare at restriksjonene i tilførsel ikke er høyere en 147mm Hg.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Dieselen har en viktig funksjon med å kjøle pumpa, derfor er det viktig at returen går til tanken slik at dieselen får kjølt seg ned før neste runde. Om du bare kjører returen inn på filteret igjen blir punpa varmere enn godt er, pluss at eventuelle luftbobler blir matet inn i systemet igjen i stedet for å gå i tanken. Så legg returen til tanken, det er der den hører hjemme...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

mener jeg betalte 450 for filteret på LASA, så jeg ønser ikke benytte det oftere en jeg må. Kikka oppi mannhullet i tanken i dag, og der var det gullende rent. Filteret ser også greit ut, så jeg gir det et år til. Har heller med et i reserve.

 

Et spørsmål lurer jeg likevel på:

Jeg har ikke veldig mye fall fra tank til forfilter. Hvordan ville dere gått frem for å lufte filteret? Det fungerer greit når tanken er full, eller når jeg står stille. Bruker da å pumpe litt (veldig lite) trykk i tanken via luftinga med pumpa til gummibåten. Usikker på hvordan jeg skulle bytte dette filteret i litt sjøgang. Det er ikke selvluftende.

En mulighet er jo å pumpe all luften til finfiltert, men da blir det mye pumping på den lille Yanmar pumpa. Ikke sikker på om jeg får ut all luft heller.

 

T

Link to post
Share on other sites

Dieselen har en viktig funksjon med å kjøle pumpa, derfor er det viktig at returen går til tanken slik at dieselen får kjølt seg ned før neste runde. Om du bare kjører returen inn på filteret igjen blir punpa varmere enn godt er, pluss at eventuelle luftbobler blir matet inn i systemet igjen i stedet for å gå i tanken. Så legg returen til tanken, det er der den hører hjemme...

 

Ikke for å la tråden skli ut men...

 

Det står en dieselkjøler på motoren. Så jeg tror jeg lar alt stå slik det hører hjemme på den motoren, rører ingenting, og holder meg unna retur slik manualen beskriver.

Jeg har ikke fulgt slangene, for å se hvor de går. Så for alt jeg vet kan godt begge disse slangene som er koblet sammen i T-stykket være tilførselslanger inn til motoren.

PS: Det er mer snakk om et Y-rør etter det jeg kan erindre en T-rør egentlig.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...