Jump to content

Hvordan renser jeg diesel forfilter


toholthe

Recommended Posts

Viktigere enn prisen på å bytte element er kanskje hvor enkelt det faktisk er å bytte et filter.

 

 

 

CAV filter med 3 pakninger og "hva var det som skulle hvor av pakninger" burde ikke være lov å ha i båter.

 

sailorBoy

 

Enig :smiley:

 

 

Nei, bytter filter ved service i stedet.

 

Er filter veldig bedritne, tømmes og vaskes tanken i tillegg. Da slipper man driftstans grunnet tette filter.

 

:rolleyes:

 

Bunkers går rett i tanken når eg fyller. Tar meg ikkje tid å la dieselen ligge på norgesglass for å se etter vann og rusk. Den jobben overlater eg til filtersystema mine. Og så skifter eg dersom dårlig diesel har laga problem.

 

 

Er filteret som anbefales i innlegg #2 godkjent (glasskuppel)?

 

Trur ikkje glass er godkjent......iaffal ikkje racor sine,,,,

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Trur ikkje glass er godkjent......iaffal ikkje racor sine,,,,

Ikke i kommersiell sammenheng nei. Til lystbåtbruk derimot er de helt OK

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk motorstopp pga. falsk luft i forbindelse med grovfilteret av vanlig type med mange pakninger og glass. Å få pakningene på plass korrekt og tett var alltid et mas. Så nå har jeg byttet til et grovfilter som skrues på på samme måte som finfilteret på motoren. Det fåes med og uten tappeskrue i bunnen for avtapping av eventuelt vann.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra Maritim nå. Racor filteret koster 495 kr. Det som sitter på min motor er et ombyggingssett fra CAV. Det betyr at CAV filter også passer. Er virkelig disse så mye dårligere? CAV filteret koster jo bare 45.

 

Vurderer å bytte tilbake til CAV selv om forrige eier tydligvis fant det for godt å bytte fra CAV til Racor. Gode argumenter mot mottaes med takk.

 

T

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hhatt annet enn CAV filter, og det har fungert helt greit for min del. Men som andre sier her, litt klur med å få pakningene på rett ved filterbytte, og lett for å få lekkasjer hvis ikke alt er 100% Det jeg har nå lekker ørlite slik at det blir litt blankere under filteret, og har alltid gjort det. men siden det ikke kommer luft inn har jeg ikke brydd meg om å bytte. Racor er helt klart bedre, men når filtrene koster 495,- pr.stk tror jeg likegodt jeg holder meg til CAV'en! Jeg har uansett samme filter originalt på motoren, så da er det enklest med to av samme type!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvor ofte du må bytte forfilter avhenger vel mer av hvor mye dritt du har på tanken din, og hvilken finhetsgrad du har valgt på forfilteret. Motorfilterne synes å ligge på 2 micron, og da er det vel fornuftig å velge et noe grovere forfilter? Sjøl bruker jeg 10 micron. (Blå Racor)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kun spesulasjoner fra min side:

Vil tro dieselpumpen suger til seg det den vil ha, pumper opp trykket, og leverer godt over det motoren vil kreve.

Så vil det overskytende som ikke brukes bli kjørt tilbake ned mot dette T-stykket. Og pumpen suger til seg dette + det lille ekstra den trenger fra tanken for å kunne levere mer en nok til en ny runde.

Ser ikke noen grunn til at det skal være noen retur egentlig. Ikke skal motoren ha noen fødepumpe mellom tank og motor heller. Bare at restriksjonene i tilførsel ikke er høyere en 147mm Hg.

 

 

Mulig du har rett at det er en grei løsning med t røret ..

 

men med å ta returen ned i tanken igjen så vil jo dieselen kjøles enda mer ned.. hos meg var slangene bare trykket inn på t leddet uten slangeklemmer eller annen festemetode.

For meg så det ut som det ikke var ent som en varig løsning , men heller for test.

 

 

men uansett , kan ikke forstå at det skulle være Uansvarlig :) av meg å kjøre returen i tanken igjen slik som er vanlig ?

 

skal uansett ringe til min forhandler å høre ,en dag jeg kommer på det :)

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg fikk spørsmål fra Sole forhandler om jeg har Recor forfilter pga problem med diesel i kjølevannet/eksosen. Jeg har et slags filter etter dieseltanken med glass under og mulighet får å tappe kondensvann i bunnen. Men kan ikke se noen utbyttbar innsats. Hva gjør et slikt forfilter som ikke det originale dieselfilteret på motoren besørger? Og er fremdeles Rocor-merket å foretrekke framfor andre? Opplysningene på denne tråden er noen år gamle. Har situasjonen endret seg?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

mener jeg betalte 450 for filteret på LASA, så jeg ønser ikke benytte det oftere en jeg må. Kikka oppi mannhullet i tanken i dag, og der var det gullende rent. Filteret ser også greit ut, så jeg gir det et år til. Har heller med et i reserve.

 

Et spørsmål lurer jeg likevel på:

Jeg har ikke veldig mye fall fra tank til forfilter. Hvordan ville dere gått frem for å lufte filteret? Det fungerer greit når tanken er full, eller når jeg står stille. Bruker da å pumpe litt (veldig lite) trykk i tanken via luftinga med pumpa til gummibåten. Usikker på hvordan jeg skulle bytte dette filteret i litt sjøgang. Det er ikke selvluftende.

En mulighet er jo å pumpe all luften til finfiltert, men da blir det mye pumping på den lille Yanmar pumpa. Ikke sikker på om jeg får ut all luft heller.

 

T

På Hulda ligger dieselen langt under filteret. Har satt på et T-stykke og fyller filteret fullt. Stenger lufting og stenger for T-stykket. Skal se om jeg finner et bilde. Men har du et lite fall, så er det ikke noe problem. Jeg har også hatt CAV-filter. Ikke en gang til. Nå har jeg parallellen til Racor som heter Separ 20000. Enkelt å bytte filter, enkelt å få det tett.

 

Det skrives en del om den mengden diesel det går i retur. Denne returen og eventuelt kjøling av dyser etc., kommer an på hvilken motor du har. Enkelte motorer har svært liten retur til tank. På Huldas 140 hk motor (som har samme utrustning som om den skulle vært 250 hk) har en tubing for retur på ikke mer enn ca. 5 mm. Det plasker ikke mye diesel gjennom den i timen.

 

Jeg vil tro at forfilteret ditt, med normal dieselkvalitet, vil kunne rense mer enn 2 000 liter diesel. Men det kan du sikkert Google deg frem til.

 

Når det gjelder finhetsgraden på filtreringen er det hos meg 30 mikron på forfilteret og 5- eller 10 mikron på finfilteret.

 

Så var det dette med bilde, har forenklet litt, tar meg et kvarter å bytte filterelement:

bilde

Grunnen til at jeg brukte denne flasken, var at motoren skulle kjøre en stund. I dag bruker jeg en trakt som jeg dytter ned i gummislangen. Om du skal pumpe overtrykk på tanken, så gir vel det grei effekt. Så lenge du ikke trykker mer enn det tanken tåler.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...