Jump to content

Hvordan løsne firkantet Volvo mutter?


seilnerd

Recommended Posts

Nu synes jeg du er litt "Grusom" tenk å ta fra et menske, kansje det nest meste han/hun er glad i.

Poenget mitt var at om du klarer å gjøre et firkanthode rundt ved å bruke en skiftenøkkel, så er du så utrolig klønete at det er best for deg selv om du ikke får lov til å bruke verktøy mer.

 

Det handler altså ikke om grusomhet, men om å beskytte vedkommende mot seg selv. :smash:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det handler altså ikke om grusomhet, men om å beskytte vedkommende mot seg selv. smash:

 

Og mitt poeng var å ikke ta selvtiliten fra noen, men prøve å hjelpe dem på rett vei med de råd og erfaringer man har skaffet seg ved selv å ha feilet, og lært av andre. Det er nok sikkert mange som synes du er "klønete" til å føre båt-bil, men tenk deg til at vi skulle komme å ta nøklene dine til både båten og bilen for å beskytte deg mot deg selv? Hmmm

Link to post
Share on other sites

Det er nok sikkert mange som synes du er "klønete" til å føre båt-bil, men tenk deg til at vi skulle komme å ta nøklene dine til både båten og bilen for å beskytte deg mot deg selv? Hmmm

Hvis jeg er klønete nok bak rattet så blir jeg faktisk fratatt førerkortet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

I mangel av fornuftige motargumenter kan vi herved erklære skiftnøkkelen for et nyttig og godt verktøy som bør høre hjemme i enhver proffesjonell verktøykasse. En god oppfinnelse som har berget oss ut av mange situasjoner.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en av de fire S-ene som utgjør alle landbruksmekanikeres verktøykasse.

 

Skiftenøkkel

Slegge

Skjærebrenner

Sveiseapparat

 

Hilsen en som gikk bilmekanikerlinja, med kjenninger på landbrukslinja.... litt vennskaplig drittslenging er aldri feil... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I mangel av fornuftige motargumenter kan vi herved erklære skiftnøkkelen for et nyttig og godt verktøy som bør høre hjemme i enhver proffesjonell verktøykasse. En god oppfinnelse som har berget oss ut av mange situasjoner.

Men ikke hvilkensomhelst skiftenøkkel. Billige skiftenøkler er som regel kun brukbare til å banke med.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at jeg er én av dem som "mobbes" litt her, i og med at jeg ikke skrøt uhemmet av skiftenøkkelen. Nå skal ikke jeg skryte på meg masse mattekunnskaper, men går utfra at det er stoor forskjell på det å kunne runde hjørnene på en firkantmutter og tilsvarende på en sekskantmutter. Nå var det jo riktignok firkantmutter som var temaet, men for en som gjerne bruker belte OG bukseseler samtidig er forsiktighet et kjennetegn :wink:

 

Vil anta at på en 17 mm firkantmutter kan man tillate 1-2mm slark uten at dette får fatale konsekvenser, dermed ligger mange skiftenøkler, også av merket Yalla, innenfor dette segmentet.

 

Tilsvarende slark på en sekskant mutter er jeg ikke helt sikker på vil gå like upåaktet hen. (Det er her mattematikken kommer inn i bildet, de mest oppegående tror jeg kan regne ut dette), jeg derimot forholder meg til Murphys lov og den sier meg at ting går til hel....e.

 

For å unngå :sweat: og :blush: og :cryin: og :headbang: , for ikke å snakke om :lipseal: bruker jeg heller verktøy med topp kvalitet og som er tilpasset jobben. Da kan jeg nemlig unne meg :drink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I min tidligere ærklæring av skiftnøkkelen som et premium verktøy fra øverste hylle vil jeg bare føye til at det er underforstått at det er snakk om kvalitetsverktøy og brukt av en som kan bruke verktøy. Kan du ikke bruke verktøy går det som regel dårlig uansett hvor bra utstyrt du er. Det er stor forskjell på en skiftnøkkel fra Bacho og de som følger med et "husholdningssett" fra Rimi som er av typen som det står "drop forget" på skaftet, er sølvblank, og når du skrur på tønna går den feil vei :crazy:

 

Det er ihvertfall interessant å opservere at det ikke har kommet opp et eneste godt argument fra alle selvoppnevnte "proffer" her inne for hvorfor skiftnøkkelen er et elendig verktøy.

Link to post
Share on other sites

Til de som anser en skiftenøkkel som et slags "uverktøy".

Det er ikke meg du spør, siden jeg ikke "anser" dette, men jeg har en mening likevel :smash:

Hva ville du valg av en fastnøkkel i valgfri størrelse eller en skiftenøkkel?

Har jeg rett fastnøkkel i ene hånda og skiftenøkkelen i andre hånda velger jeg konsekvent fastnøkkelen siden den garantert gir bedre grep, spesielt hvis det er en ringnøkkel, og den er mindre klumpete og derfor lettere å komme til med. Har jeg bare skiftenøkkelen i hånda, og skruen ikke er urimelig hardt dratt til, eller vanskelig tilgjengelig, så bruker jeg den.

 

I verktøykassa mi er det tre skiftenøkler i forskjellige størrelser som jeg ugjerne kvitter meg med. Jeg har også et sett med fastnøkler (kombinasjonsnøkler åpen og ring) i størrelser fra 7 til 32 mm, som jeg enda mer ugjerne kvitter meg med. Jeg har dessuten et pipenøkkelsett med skralle, og et par faste ringnøkler med innebygd skralle for de mest vanlige dimensjonene. Skiftenøklene er nok de jeg bruker minst.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Den nye bolten og tappekranen, som Volvo Penta skulle ha 650,-(!!!) for (bilde 4), var det dermed bare å skru rett inn (bilde 5), og glede seg til neste gang jeg skal bytte kjølevæske.

 

Noen som har gjort jobben på en md2020? Er det samme bolt som på md2030 - passer således tappekranen? Noen som vet?

 

Skal i gang med denne jobben nå, men Penta-verkstedet klarte ikke å finne ut av hvilken kran som passet (ligger et stykke unna bopel så jeg må bestille delen).

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har gjort jobben på en md2020? Er det samme bolt som på md2030 - passer således tappekranen? Noen som vet?

 

Ett godt tips kan være å sjekke her:

http://www.marinepartseurope.com/"

 

eller her:

http://www.marinepartsexpress.com/

 

på sprengskissene hos Marinepartsexpress ser du delenr og hvordan delen ser ut / ca pris finner du på marinepartseurope :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville banket litt påskruen og satt på en bit tykkvegget firkantrør til å skru med.

Fint at det gikk bra å få den ut.

Selv bruker jeg mye skiftnøkkel på jobb. Brukes både til småskruer som ikke sitter for godt og til muttere i størrelser opp til 80 mm. Har en skiftenøkkel som er 70 cm, og har aldri opplevd å trekke hjørner runde med den.

Skiftenøkkelen som var på løsningsbildet har så mye slakk i kjeften at det vises på bildet, og er vel kanskje biltema..

De som har brukt skiftnøkkel for mange år siden har rett også. De nøklene som ble produsert for 50 år siden var klumpete, slarkete og dårlige. Bør på museum.

Nye skikkelig skiftnøkler er bra verktøy ;-)

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

Slik gjorde jeg:[/b

 

Veldig informativt. Leste innlegget ditt nøye før jeg satte i gang med min egen motor. Det viste seg at firkanten på min plugg er en del mindre enn på din MD2030.

 

Derfor skal jeg her beskrive hvordan man gjør det på en MD2020.

 

Bruk pipenøkkelsett 1/4". Når man snur pipa passer firkanten perfekt inn på puggen. Satt i skralle motsatt side. Jeg brukte pipe 11 mm som passet perfekt til 1/4". Det lønner seg å bruke en kort skralle, for her er det trangt. Jeg måtte fjerne festet til oljepeilepinnen for å få god nok bevegelse til skralla. For å få god nok kraft på verktøyet, brukte jeg en lang stang til å presse mot skrallehåndtaket sideveis. Det var helt umulig ellers. Jeg banket litt forsiktig på bolten med en hammer før jeg entret skralla, for å blidgjøre den litt :wink:. Pluggen løsnet egentlig ganske greit og den var hel og fin. Ingen runde kanter.

 

Så ble det påfyll av radiatorrens, varmkjøring av motor, tømming av væske og god skylling. Satte på oljelensepumpa (vakuum) i hullet og sugde opp vannet etterhvert som det kom ut. Fylte på med nytt ferskt vann gjennom radiatorhullet helt til vannet som ble sugd ut var fritt for rust og annen bråte. Så fylte jeg på med rød "long life" frostvæske og startet opp for sjekk. Alt OK. Egentlig en veldig grei jobb.

 

Skiftet ikke ut pluggen med kran. Penta verkstedet visste ikke hvilken dimmensjon jeg måtte ha, da delenummeret ikke fremgår av katalogen. Ble litt tungvint å kjøre frem/tilbake med pluggen, verkstedet ligger et stykke unna der jeg bor. Men siden pluggen dessuten var uskadet, fant jeg det like greit å sette den på plass igjen. Regner med at det blir til jeg må skifte igjen.

 

Ps

Skiftenøkkel ble ikke bruk til denne jobben. Greit verktøy, men egner seg ikke her. For trangt.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg husker også at Biltema hadde firkantnøkler en gang i steinalderen eller der omkring, men jeg klarer ialfall ikke å finne dem igjen nå. Du må endelig gi oss en link om du finner noe.

 

Det ser ut som firkantnøklene er borte hos andre verktøyleverandører også. Jeg har lett både hos Hazet og Stahlwille uten resultat.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Jeg har også slitt med denne dreneringsskruen. Har flydd byen rundt etter åttekantet pipehylse, uten hell. Ringte et Volvo Penta verksted for å høre om de hadde verktøy. Fikk da til svar at de var kjent med denne problematiske skruen på MD2030-D BT. De jævlest med den selv, og måtte noen ganger ta ut hele motoren for å komme til den lille rakkeren. 

Jeg ble derfor utrolig glad da jeg fikk ut dreneringsskruen med en 12-kantet 20mm pipehylse. Veldig fornøyd med å slippe å ha båten på verksted og løfte hele motoren ut ;)

DD95206F-FA6C-478B-8993-163143FFE16E.jpeg

6EFCBDAD-893E-42C8-9C4A-ED69428E1F87.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har denne pluggen samme dimensjon som pluggene som holder sinken i kjølerne på Volvo Penta?

 

I så fall er firkanten 1/2-tomms, og da passer piper, forlengere etc fra et pipenøkkelsett. Jeg bruker en 14mm unbrakopipe og trer firkanten på skruen. Deretter bruker jeg en 14mm pipe på unbrakoen og og skrur greia ut med skralla. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...