roesok Startet 3.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2009 Har en 10 år gammel Honda BF 115 som står i en Skibsplast 655. Motor har alltid startet på første forsøk, men da jeg skulle en liten tur for en uke siden så var det ikke mulig å starte. Startmotor slo inn hele tiden, men motor ville ikke starte. La merke til at de to røde lysene på instrumentpanelet ikke lyste da jeg skrudde på tenningen. Det har de gjort før, og så slukket når motor starter. Det må innrømmes at båten har ligget et par måneder uten å ha vært startet i det siste. Kontaktet et båtfirma som kom og sjekket motor forrige uke, og da startet motor på første forsøk... En annen ting er at samme båtfirma vil ha over 1000 kroner for jobben. Dvs. de kjørte 5 min. fra verkstedet til båtplassen, sjekket er par ganger at alt fungerte, kjørte tilbake til verksted og skrev ut en regning på over 1000 kroner. Etter mine begrep skulle det ta 2x 5 min i transport tur/retur + ca 10 min. å starte motor 3-4 ganger. Ingen ting ellers ble gjort. Jeg var også en tur nedom båten idag og motor startet på første forsøk, og ladelampe lyste som normalt. Hmm... Hva kan dette være? Hadde nesten vært bedre om det var en feil som ble oppdaget. Nå er jeg i tvil om det kan være noen dårlige kontakter el.l. og at jeg i værste fall kan risikere å ikke få start midtfjords. Noe som har tips om hva dette kan skyldes. Kontaktfeil? Dårlig bensintilførsel? Fukt i det elektriske (har regnet sammenhengende i to mnd nå). Eller andre ting. Uansett skal båten på land nå, men når det er slike periodiske feil så er det greit å finne ut av det før neste sesong. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
ADNOH Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 på tide å bytte til ny motor! -etter at motor har pasert 10 år har det lett for å komme diverse feil! Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Neste gang den ikke starter, skrur du ut en plugg. Er denne våt, har den hvertfall fått bensin. Da ligger feilen sannsynligvis i tenninga. Siden feilen er såpass av/på, holder jeg dette for å være sannsynlig. Sett på plugghetta på pluggen og legg den til gods. Kjør starter mens du ser etter gnist. Antar at du ikke har det. Denne motoren har stiftløs tenning. Aldri hørt om noen kjente gjengangerfeil. Spør merkeforhandler om det er noen typiske 10-års deler i tenninga. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Hadde lignende problemer i eldre mazda for noen år siden da jeg jobbet som mekaniker. Dette var også biler med stiftløs tennings system. Bilen var enten helt døde, ellers funka di som normalt. Det som var problemet på disse var tenningsmodulen. Denne ble gammal og fikk slike symptomer som du beskriver. Om den ikke er alt for dyr til hondan din, ville jeg prøv og bytte denne og sett om ikke problemet løyste seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 på tide å bytte til ny motor! -etter at motor har pasert 10 år har det lett for å komme diverse feil! Motor er god som ny! Tror ikke dette er noe alderdomssvakhet, motor er ellers i topp stand og lite kjørt. Honda'en holder i 20 år til den. Lurer på om det kan være noe kontaktfeil en eller annen plass i instrumentpanelet. Men hvorfor lyser ladelampen nå når den starter og lyste ikke da den ikke startet? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Honda er kjent for sine gode motorer med LANG levetid. Siden båten har ikke vært brukt på en stund kan kjølevannsutaket blitt blokket eller så har noen ledninger gått i oppløsning. Se etter fukt i kabler og i instument. Jeg ville ringt til en honda-forhandler! De kan sikkert gi deg svar! lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vierskjær Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 La merke til at de to røde lysene på instrumentpanelet ikke lyste da jeg skrudde på tenningen. Det har de gjort før, og så slukket når motor starter. Det første jeg ville gjort, var å sjekke spenningen på batteriet, samt kabler, klemmer og eventuelt hovedstrømbryteren (går ut fra at den er utstyrt med dét). Har du et svakt punkt på vei fra batteri til starter i form av kobling med dårlig kontakt, kan det ofte være en tilfeldighet om du får start eller ikke. Kjøp deg et volt/ -multimeter (du får de "slengt etter deg" på Biltema) og mål spenningen fra batteriet, så videre ut i kabler, på hovedstrømbryter, o.s.v. Sørg for å ha det med deg i båten, spesielt den dagen dette måtte skje igjen, da kan du fort finne ut hvor feilen ligger, eller ikke ligger (helst det siste kanskje:-) Vekstedene fakturerer ofte for hver påbegynte time, og da blir det desverre fort en tusenlapp. :-( Jeg er ingen ekspert, men nå har vi løftet tråden din litt opp og frem. Det er bøttevis av elektrikere her på BT, og de har hjulpet mange med større mysterier enn dette :-) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Det første jeg ville gjort, var å sjekke spenningen på batteriet, samt kabler, klemmer og eventuelt hovedstrømbryteren (går ut fra at den er utstyrt med dét). Har du et svakt punkt på vei fra batteri til starter i form av kobling med dårlig kontakt, kan det ofte være en tilfeldighet om du får start eller ikke. Har voltmeter og spenningen til batteriene er OK. Om det var dårlig kontakt et eller annet sted ville vel heller ikke startmotor slå inn? Men det med at ladelampen ikke lyste da jeg ikke fikk start er det ingen som har kommen med noen god forklaring på.. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Vanskelig å svare på det der kjøpe ny start motor da? Den virker kanskje bare på spinningen, men den spinner ikke fort nok! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snart Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Er det noe dårlig kontakt i "kabelpakka" fra motoren til kontrollboksen? Denne kobles mot motoren med ei stor og ei lita "kontakt". I andre enden er fordelingen til instrumenter og kontrollboks. Dårlig kontakt her kan kanskje være en årsak? Det er ikke noe feil på dødmannsbryteren? Hvis denne mangler/er noe feil med, vil motoren gå rundt, men ikke starte. Redigert 3.Oktober.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Gjelder samme sak. Var utpå en tur i kveld med båten og hadde da samme problem når jeg skulle starte; ladelampa lyste ikke og motor startet ikke. Etter noen forsøk lyste lampa og da startet motor med det samme. Lurer på om dette har sammenheng med lav ladespenning. Så at under forsøk på start var voltmeteret nede i litt over 10 volt. Er kanskje for lavt og at det er derfor ikke ladelampen lyser og motor starter? Har ikke ladet batteriene på lenge (utenom lading ved bruk). Under marsjfart viste voltmeter ca 14,4 V. Har en liten Bosch lader. På spesifikasjoner står det: Nom. strøm aritmetisk 2,5A, effektiv 4,0A. Batterikapasitet 12 Ah - 60 Ah. Er den tilstrekkelig til å lade et par båtbatteri? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldt Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Kanskje tenningslåsen din er dårlig? Sikkert billigare å bytta den enn tenningsmodul.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 (redigert) Morn Men det med at ladelampen ikke lyste da jeg ikke fikk start er det ingen som har kommen med noen god forklaring på.. Står ikke noe i manualen om hvilken sjekkfunksjon lampene har når man slå på tenninga da? (brodern hadde en DF140, men husker ikke hvordan det fungerte/fortalte) Har lagt merke til at min 115 optimax, trekker ned mot 10v i startøyeblikket, så vil tro det er ok. (tenning på 12-12.3, startøyeblikk 10.x, startet 14.4v) Hva jeg har observert på min: Når det gjelder dødmannsknappen ikke skikkelig innkoblet (ungene eller kona ikke setter rett på plass) Så på med tenning, får alarm og så klart starter ikke. Mener her, men husker ikke helt at i smartcraft monitoren at motorlampe slukker, eller ikke slukker, evt slukker og så blinker (uten lydalarm) Dømmansknapp på plass,tenning på, spaken ikke står helt riktig i nøytral (ser ut som den står rett) akkurat slik at brytern for start i gear står inn, ingen alarm, og ingen start. Mulig du kan tenke over og om det "kan" oppleves/være noe slik også som du kan sjekke. Vært kjekt om det kan være en slik filleting. Redigert 11.Juni.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.