Jump to content

OM 636, Blåser ut kjølevann på siden


Blyrompa

Recommended Posts

Hei!

 

Forleden begynte motoren å blåse ut kjølevann fra "et hull" i høyresiden bak på motoren(Gearet?). Se bilder på http://yngve.tviberg.no/gallery/OM636/IMG_8412 og http://yngve.tviberg.no/gallery/OM636/IMG_8414?full=1. Vannet var kaldt og det virket ikke som om det inneholt Glykol/frostvæske så det er må vel være fra det "utvendige" vannet. Motorens temperaturen var lå som vanlig på 80-90 grader og oljetyrykket virket normalt. For meg virker det som om hullet har en misjon, ved å drenere eller suge inn, men jeg aner ikke.Noen som vet hva dette kan være og hva som må gjøres?

Link to post
Share on other sites

Hullet er inspeks. til svinghjulet/tenningsmerket. Kommer det vann ut her, er det vel på tide å lense båten ?? :lol: Mest sannsynlig er det bunnvann som er kommet inn på svinghjulet, og som slynges ut når motoren går. Ellers må du sjekke kjølerne som ligger over svinghjuls huset og se om det er her det lekker ned på svinghjulet. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Flotte greie. Jeg håper det jeg også at det bare er "bunnvannet" som har kommet litt(altfor) høyt. Vet man om det er dreneringshull i dette "rommet" slik at når den har stått en stund så burde den teoretisk ha vært tom? Skal ta en tur i båten denne uka og prøve å starte opp igjen og se om det fortsatt spruter vann.. etter å ha sjekket gearolja.. :smiley:

Redigert av blyrompa999 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bra. Sørg for at lensepumpevakta starter tidligere, og ha en eksta pumpe med vakt som slår inn litt senere enn den første. Hender at utstyret svikter, og da er det greit med backup. Kjøp skikkelige pumper som Rule, Jabsco, Johnson eller Whale. Koster mere, men så holder de mål også. :drink:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Ikke bra med vann i svinghjulshuset. Ender med at starteren tar svømmeknappen og kvelden via drukningsdøden :smiley:

 

Det hadde du jammen rett i. Til info så begynte starter å fuske sesongen etter(i år). Endte opp med at starter begynte å fuske..

Demonterte den i går kveld og fikk den levert på Høiden Bil- og båtelektro i Moss. Den så helt jæ&%¤#( ut sa'n og det kosta et sted mellom 2000-2500 kr.

Betaler og smiler, intet annet å gjøre, ferien begynner NU!

Link to post
Share on other sites

Løste dette med en tilbakeslagsventil..

 

En bedre løsning hadde vært å sette inn en egen gjennomføring til lensepumpa. Felles gjennomføring til lensing og kjølevann hørtes ut som en skummel løsning. Og tibakeslagsventiler har en lei tendens til å bli satt ut av funksjon av smuss i bunnvannet, og da renner vannet plutselig inn igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En bedre løsning hadde vært å sette inn en egen gjennomføring til lensepumpa. Felles gjennomføring til lensing og kjølevann hørtes ut som en skummel løsning. Og tibakeslagsventiler har en lei tendens til å bli satt ut av funksjon av smuss i bunnvannet, og da renner vannet plutselig inn igjen...

 

Godt poeng, det må jeg vurdere. Men først må gearkassa ut da den gikk fløyten her en annen dag.. Se egen post om den saken.. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71358-rk-gearet-geartype-paragon-serie-13-hydraulisk-marinegear/page__p__998961#entry998961

:-)

Redigert av blyrompa999 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...