Blyrompa Startet 4.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2009 Hei! Forleden begynte motoren å blåse ut kjølevann fra "et hull" i høyresiden bak på motoren(Gearet?). Se bilder på http://yngve.tviberg.no/gallery/OM636/IMG_8412 og http://yngve.tviberg.no/gallery/OM636/IMG_8414?full=1. Vannet var kaldt og det virket ikke som om det inneholt Glykol/frostvæske så det er må vel være fra det "utvendige" vannet. Motorens temperaturen var lå som vanlig på 80-90 grader og oljetyrykket virket normalt. For meg virker det som om hullet har en misjon, ved å drenere eller suge inn, men jeg aner ikke.Noen som vet hva dette kan være og hva som må gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Hullet er inspeks. til svinghjulet/tenningsmerket. Kommer det vann ut her, er det vel på tide å lense båten ?? Mest sannsynlig er det bunnvann som er kommet inn på svinghjulet, og som slynges ut når motoren går. Ellers må du sjekke kjølerne som ligger over svinghjuls huset og se om det er her det lekker ned på svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 (redigert) Flotte greie. Jeg håper det jeg også at det bare er "bunnvannet" som har kommet litt(altfor) høyt. Vet man om det er dreneringshull i dette "rommet" slik at når den har stått en stund så burde den teoretisk ha vært tom? Skal ta en tur i båten denne uka og prøve å starte opp igjen og se om det fortsatt spruter vann.. etter å ha sjekket gearolja.. Redigert 6.Oktober.2009 av blyrompa999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Ikke bra med vann i svinghjulshuset. Ender med at starteren tar svømmeknappen og kvelden via drukningsdøden Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Blyrompa Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Glad i dag. Sjekket gearolja og ikke vann. Startet opp og ingen problemer med vann. Da var det rett og slett for mye bunnvann av andre årsaker. Har mine teorier på det som skal fikses til våren.. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Det er bra. Sørg for at lensepumpevakta starter tidligere, og ha en eksta pumpe med vakt som slår inn litt senere enn den første. Hender at utstyret svikter, og da er det greit med backup. Kjøp skikkelige pumper som Rule, Jabsco, Johnson eller Whale. Koster mere, men så holder de mål også. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
evenR4u Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Glad i dag. Sjekket gearolja og ikke vann. Startet opp og ingen problemer med vann. Da var det rett og slett for mye bunnvann av andre årsaker. Har mine teorier på det som skal fikses til våren.. Tilbakeslagsventil ? Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Blyrompa Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Ikke bra med vann i svinghjulshuset. Ender med at starteren tar svømmeknappen og kvelden via drukningsdøden Det hadde du jammen rett i. Til info så begynte starter å fuske sesongen etter(i år). Endte opp med at starter begynte å fuske.. Demonterte den i går kveld og fikk den levert på Høiden Bil- og båtelektro i Moss. Den så helt jæ&%¤#( ut sa'n og det kosta et sted mellom 2000-2500 kr. Betaler og smiler, intet annet å gjøre, ferien begynner NU! Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Tilbakeslagsventil ? Her var problemet at kjølevannet og lensepumpa møtte hverandre i ett grenrør, så det endte opp med at sjøvannet pumpet ned via kjølepumpa. Løste dette med en tilbakeslagsventil.. Sitér dette innlegget Link to post
SundtCrawler Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Ja, da er du vel på vei ut til Kjerring-hølet ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Løste dette med en tilbakeslagsventil.. En bedre løsning hadde vært å sette inn en egen gjennomføring til lensepumpa. Felles gjennomføring til lensing og kjølevann hørtes ut som en skummel løsning. Og tibakeslagsventiler har en lei tendens til å bli satt ut av funksjon av smuss i bunnvannet, og da renner vannet plutselig inn igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blyrompa Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 (redigert) En bedre løsning hadde vært å sette inn en egen gjennomføring til lensepumpa. Felles gjennomføring til lensing og kjølevann hørtes ut som en skummel løsning. Og tibakeslagsventiler har en lei tendens til å bli satt ut av funksjon av smuss i bunnvannet, og da renner vannet plutselig inn igjen... Godt poeng, det må jeg vurdere. Men først må gearkassa ut da den gikk fløyten her en annen dag.. Se egen post om den saken.. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71358-rk-gearet-geartype-paragon-serie-13-hydraulisk-marinegear/page__p__998961#entry998961 :-) Redigert 24.Juli.2010 av blyrompa999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.