virgovoyager Startet 8.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2004 Skal bruke min 8 hk 97 mod påhengsmotor til å lade batteriet. Det er allerede lagt opp strømkontakt på påhengsmotoren. Har sett samme type kontakt på flere motorer, så regner med det er ganske standard. Men noen som vet hvor man får kjøpt slik kabel evt bare kontakten? Lett igjennom div båtbutikker på nett samt clas ohlson og biltema, men finner ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2004 Vær obs på at uttaket sannsynligvis er en uregulert vekselspenning. Skal du lade batteri må du i tillegg til kabel ha en likeretter, helst også en spenningsregulator. Har vært mye diskusjon om dette tidligere, f.eks.: Ladestrøm fra påhenger Vedlikeholdslading av batterier i seilebåt Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 8.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2004 Er det mulig å se om det er likeretter og spenningsregulator på disse bildene? http://nalle.nalle.no/yamaha8hk/ Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2004 Er det mulig å se om det er likeretter og spenningsregulator på disse bildene?Nei, men sannsynligvis er ingen av delene der såsant du ikke vet at motoren tidligere har blitt brukt til batterilading.Det er bare å følge ledningene fra kontakten. En likeretter/regulator vil være synlig. Forsvinner de rett opp i svinghjulet har du standard uregulert veksel-spenning. Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 8.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2004 Har ikke motoren jeg skal bruke ved siden av meg, men har den gamle påhensmotoren her. Den vet jeg er brukt til lading av batterier. Der er følgende : En kabel som inneholder to ledninger (hvit/grå) går inn i motor. Den hvite ledningen er koblet på en sikring før den går inn på en svart boks som ligner den som er merket av på dette bildet. http://home.chello.no/grettis/motor.jpg Ut av denne boksen kommer to ledninger som er koblet på svinghjulet og en ledning som er koblet sammen med den grå rundt en vanlig motor skrue. Det er med andre ord slik en likeretter kan se ut? Dette er riktig måte og koble det på? Isåfall kan jeg vel bruke alt det fra den gamle motoren kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2004 Ja, du kan gjerne flytte "boksen" over på den nye motoren. Er den gamle original Yamaha og brukt til lading er det sannsynligvis en likeretter. Meg bekjent finnes det ikke noe original kombinert likeretter/regulator for batterilading. Enten er det en likeretter uten regulator, eller en regulator uten likeretter.... Man må altså regne med en mulig overlading av batteriet. Men såpass lite som en ladespole gir har nok dette ingen annen konsekvens enn forbruk av vann og nedsatt levetid for batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 8.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2004 hmmm leser og leser på di gamle trådene og blir bare forvirra jeg tittet litt på regulatorer på clasohlson også, men den sterkeste av di har jo max strøm ut 2A er ikke det veldig lite? Hva er det vanligste å gjøre? Den "boksen" satt i en gammel suzuki.. (84-87 mod tror jeg..) om den er original vet jeg ikke, men det er iallefall ikke et slikt strømuttak på den som det er på 97 mod yamaha. Det er bare strukket en ledning inn i motoren via hullet som går til gass vaiere ved festing av styrekonsoll. Den nye motoren har sittet på en seilbåt den og, så håper det er klartgjort for lading alt.. sendt mail til gamle eier og spurt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 11.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2004 Går det ann å få kjøpt spenningregulator og likeretter i ett? Noen som vet hvor man får kjøpt det? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2004 8hk påhengs og kanskje et vanlig bilbatteri med 30-50Ah? Da ville jeg ikke hatt særlige betenkeligheter å lade batteriet uten regulator, bare likeretter. Det kan ikke være den store strømmen som går inn der og driftstimene under motor er vel ikke det store heller, eller? Kanskje jeg ville heller kjøpt et batteri til og på denne måten fordelt ladestrømmen på 2 batterier. Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 11.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2004 Blir et batteri på 120 Ah tenker jeg... men det gjør vel kanskje ikke noe forskjell det? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2004 Blir et batteri på 120 Ah tenker jeg... men det gjør vel kanskje ikke noe forskjell det?Enig med Andreas. Sannsynligvis vil problemet heller være for lite ladekapasitet i ditt tilfelle. Problemer med overlading er mer aktuellt i småbåter som har et lite batteri som kun brukes til å starte motoren. Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 11.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2004 Ok. Har lagt inn landstrøm med batterilader også, så det er den jeg satser på mest bruk av. men greit å få litt lading av påhengsmotoren og, særlig på lengere turer. Takker nok en gang for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.