Jump to content

12v strømkabel fra påhengs til batteri


virgovoyager

Recommended Posts

Skal bruke min 8 hk 97 mod påhengsmotor til å lade batteriet. Det er allerede lagt opp strømkontakt på påhengsmotoren.

Har sett samme type kontakt på flere motorer, så regner med det er ganske standard.

 

Men noen som vet hvor man får kjøpt slik kabel evt bare kontakten?

Lett igjennom div båtbutikker på nett samt clas ohlson og biltema, men finner ingenting.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å se om det er likeretter og spenningsregulator på disse bildene?

Nei, men sannsynligvis er ingen av delene der såsant du ikke vet at motoren tidligere har blitt brukt til batterilading.

Det er bare å følge ledningene fra kontakten. En likeretter/regulator vil være synlig.

Forsvinner de rett opp i svinghjulet har du standard uregulert veksel-spenning.

Link to post
Share on other sites

Har ikke motoren jeg skal bruke ved siden av meg, men har den gamle påhensmotoren her. Den vet jeg er brukt til lading av batterier.

 

Der er følgende :

 

En kabel som inneholder to ledninger (hvit/grå) går inn i motor.

Den hvite ledningen er koblet på en sikring før den går inn på en svart boks som ligner den som er merket av på dette bildet.

http://home.chello.no/grettis/motor.jpg

 

Ut av denne boksen kommer to ledninger som er koblet på

svinghjulet og en ledning som er koblet sammen med den grå rundt en vanlig motor skrue.

 

Det er med andre ord slik en likeretter kan se ut?  :wink:

Dette er riktig måte og koble det på?

 

Isåfall kan jeg vel bruke alt det fra den gamle motoren kanskje?

Link to post
Share on other sites

Ja, du kan gjerne flytte "boksen" over på den nye motoren.

Er den gamle original Yamaha og brukt til lading er det sannsynligvis en likeretter.

Meg bekjent finnes det ikke noe original kombinert likeretter/regulator for batterilading.

Enten er det en likeretter uten regulator, eller en regulator uten likeretter....

 

Man må altså regne med en  mulig overlading av batteriet. Men såpass lite som en ladespole gir har nok dette ingen annen konsekvens enn forbruk av vann og nedsatt levetid for batteriet.

Link to post
Share on other sites

hmmm leser og leser på di gamle trådene og blir bare forvirra jeg  :wink:

tittet litt på regulatorer på clasohlson også, men den sterkeste av di har jo max strøm ut 2A

er ikke det veldig lite?

 

Hva er det vanligste å gjøre?

 

Den "boksen" satt i en gammel suzuki.. (84-87 mod tror jeg..) om den er original vet jeg ikke, men det er iallefall ikke et slikt strømuttak på den som det er på 97 mod yamaha. Det er bare strukket en ledning inn i motoren via hullet som går til gass vaiere ved festing av styrekonsoll.

 

Den nye motoren har sittet på en seilbåt den og, så håper det er klartgjort for lading alt.. sendt mail til gamle eier og spurt om dette.

Link to post
Share on other sites

8hk påhengs og kanskje et vanlig bilbatteri med 30-50Ah?

 

Da ville jeg ikke hatt særlige betenkeligheter å lade batteriet uten regulator, bare likeretter. Det kan ikke være den store strømmen som går inn der og driftstimene under motor er vel ikke det store heller, eller? Kanskje jeg ville heller kjøpt et batteri til og på denne måten fordelt ladestrømmen på 2 batterier.

Link to post
Share on other sites

Blir et batteri på 120 Ah tenker jeg... men det gjør vel kanskje ikke noe forskjell det?

Enig med Andreas. Sannsynligvis vil problemet heller være for lite ladekapasitet i ditt tilfelle.

 

Problemer med overlading er mer aktuellt i småbåter som har et lite batteri som kun brukes til å starte motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...