Jump to content

"Backing Plates" på bolt ved montering av utenbordsmotor. Hvorfor?


Chipsrederx85

Recommended Posts

Hei, har kjøpt slike: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18239137 :flag: Hvordan hjelper de?

 

(Vet at det står litt om det i annonsen, men er ikke det bare rekalame?)

Trenger noen med peiling som kan si noe om det hjelper, og hva for?

 

Gjør de slik at akterspeilet ikke bues? Vet at mange bruker dette på 150 hk og oppover.

 

Hva er dette?

Redigert av Flytebrygge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fordeler kreftene over mye større område av akterspeilet enn det fire skiver på boltene gjør. Jeg har brukt dette på 50Hk, og lager nå noe tilsvarende til guttungen som skal ha en 40hk på en speedbåt. Jeg vil IKKE montere en påhenger uten.

 

Hvis du ikke vil drive reklame for Ravns monterer du dem bare med skriften inn mot akterspeilet...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fordeler kreftene over mye større område av akterspeilet enn det fire skiver på boltene gjør. Jeg har brukt dette på 50Hk, og lager nå noe tilsvarende til guttungen som skal ha en 40hk på en speedbåt. Jeg vil IKKE montere en påhenger uten.

 

Hvis du ikke vil drive reklame for Ravns monterer du dem bare med skriften inn mot akterspeilet...

 

Hvilken motormerke i 50 hk har du? Bilder av monteringen?

 

Kass speedbåt er den 40 hk på? Hvorfort går den?

 

Jeg har 50 hk på en 13 fot.

Link to post
Share on other sites

Det jeg hadde var en 50Hk Mercury totakt på en Dalla Pieta 16'. Har ikke noe bilde som viser Backingplatene på innsiden, men slik så det ut på utsiden...

014.jpg

På båten monterte jeg en Bobs manuell Jackplate. Backing-platene ble montert på innsiden akkurat slik som på bildet du har linket til. Boltene inn fra utsiden, gjennom Jackplate og akterspeil, tre på backingplatene på innsiden samt skiver og nylocmuttere. Med mutterne på innsiden av båten er det hele vanskeligere å stjele.

Motor ble montert på jackplaten. Jackplate har samme boltmønster som motor, så er akterspeilet allerede borret for motor er det som regel bare å skru rett på.

 

40Hk Yamaha totakt skal guttungen hå på en Barracuda 12'. I øyeblikket støper vi opp noen skader i bunn osv så her blir det ikke montert jackplate osv før til våren.

 

Lager jackplate selv til denne, søk på Dillon racing, free jackplate plans så får du beskrivelse osv. Har kjøpt aluminiums vinkelprofil for kr 200,- som holder til dette. Med en hundrelapp eller to i syrefaste bolter så er du i mål. Så lenge motor ikke er større enn 40hk i hvert fall... :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg er en såkalt "Jack of all trades, master of none..." :cool:

 

Har bare sett hvordan de store gutta gjør det, og så gjør jeg på samme måten :lol:

 

Hvis det finnes en båtsportklubb i nærheten av deg, kan det lønne seg å ta kontakt med dem. Da får du råd av folk som vet hva som fungerer, og ikke bare innspill med "det blir helt sikkert bra" og "jeg kjenner en som sier at..."

 

Båten gikk bra den, og heisen var nødvendig for å komme høyt nok med Cleaver-propellen :cool:

Link to post
Share on other sites

Egentlig er det vel bare de øvre festene som får en utdragende kraft på boltene.

Motoren presses jo mot akterspeilets nedre feste av skyvekraften.

En sånn plate av alu flatprofil kan man vel kjøpe som et avkapp på et sveiseverksted eller lignende for en slikk og ingenting.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Trekker motoren i de øvre motorboltene og dytter i de nedre motorboltene?

 

Se på akterspilet mitt her, kankje jeg burdu skru de nedre strekkfiskene slik at de "dytter" akterspeilet mot motoren i stedenfor at de trekker akterspeilet samme vei som motoren?

 

Poenget med strekkfiskene er jo at akterpeilet holder seg i sin støpte posisjon, selv med en stor 50 hester.

 

 

 

(LEGG MERKE TIL AT STREKKFISKENE IKKE ER FESTET PÅ OG STRAMMET, DE BARE LIGGER OPPÅ ØYEBOLTENE)

 

cimg2846.jpg

Link to post
Share on other sites

Når du fester disse motorene på mindre speedbåter og begynner å hoppe i bølgene, tror jeg nok kreftene virker vekselsvis trekkende og skyvende både på øvre og nedre bolter. Jeg personlig vil hvertfall sikre boltene så store anleggsflater som mulig. Det er det backingplatene gjør.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viktigste er nok at det på øvre del av speilet er avstivning som trekker forover, siden båten under akselerasjon prøver å trekke denne delen bakover.

Ideelt burde øyet være så lite, evt. med en foring rundt bolten slik at slark unngås og at strekkfisken stiver av begge veier og ikke bare i en retning.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Glimrende innspill!! Tør nok ikke å ta av strekkfiskene nå som motoren er montert på. (Tror motoren dekker rett i gulvet med akterspeilet)hehe :smiley:

 

Men jeg tror jeg putter en bolt inn i øyebolten for å gjøre "øyet" mindre slik at strekkfisken støtter begge veier. Det var en veldig god ide!

 

Takk teerex! :flag: Noen flere gode tips siden du har peiling på dette? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller ha fått tak i en bit alu eller rustfritt rør som fyller ut inni øyet. Alurør finnes jo i forskjellige godstykkelser også.

Evt. få noen til å sveise igjen øyet og så borre et hull som passer til bolten.

Hvis akterspeilet ditt er så svakt at det ikke geier å bære motoren alene så blir jeg litt skeptisk :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Motoren detter nok ikke i gulvet, men akterspeilet kan få en unødvendig belastning litt for lenge. Vil at det skal vare en stund, så putter heller en bolt som er tykk nok eller et rør. Men det er bare halv centimeter åpning, så rør er vel bare tull. Bolt er nok min løsning.

 

 

Noen flere tips? :flag:

Link to post
Share on other sites

ja du kan få dreid en foring i alu, nylon eller polyuretan som passer eksakt :giggle: Først DA blir det perfekt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

enig med teerex, en foring slik at det ikke blir bevegelse i hele tatt er best.

 

Kan sikkert også bruke en mutter som passer akkurat, evt 3-4 stoppskiver i rett størrelse

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Motoren detter nok ikke i gulvet, men akterspeilet kan få en unødvendig belastning litt for lenge. Vil at det skal vare en stund, så putter heller en bolt som er tykk nok eller et rør. Men det er bare halv centimeter åpning, så rør er vel bare tull. Bolt er nok min løsning.

Går ut fra at du skjønte at bolten/skruen skulle gå inni røret/foringa, sånn at slarken ble borte alle veier.

Men det forutsetter jo at du finner et rør/foring som passer ganske perfekt både med ytre og indre diameter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jaa du putter bolten igjennom en rørbit som passer i øyet sånn at slarken alle veier blir minimal.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe der... du får det nok til hvis du ser sammenhengen :cool:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at du skjønte at bolten/skruen skulle gå inni røret/foringa, sånn at slarken ble borte alle veier.

Men det forutsetter jo at du finner et rør/foring som passer ganske perfekt både med ytre og indre diameter.

Greier ikke å forklare bedre foreløpig :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...