Jump to content

Hvordan ta av masta på seilbåt


NovaMalin

Recommended Posts

Først reiser du til Biltema og kjøper tre 3-pack bagasjestropper. De til 30 kroner pakka.

Hekt av bom og rodkick.

Hekt av alle ledninger og påse at de kan løpe fritt.

Kveil opp alle fall og hal og bruk bagasjestropp til å feste til masta.

Løsne mansjetten på mastekragen, ikke på masta.

Hekt av stag og vant og fest de til masta med bagasjestropp.

Det finnes en eller en annen mekanisme for å holde mastekragen på plass slik at du ikke løfter taket av båten når fall og hal teites. Hos meg er det en strekkfisk fra masta og opp i taket. Finn ut, og fjern denne.

Nå kan du løfte masta ut med en stropp under salingshorna. Fest en tamp nede på masta så du kan styre den i tilfelle den bikker over.

Når du har den horisontalt fester du alt inntil masta med bagasjestropper.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

Hvorfor skal du ta ned masta?

Er det fordi du skal lagre den innendørs?

 

Jeg må ordne en del ting i masta; skifte fallboks, montere lacyjacks, tape salingshorn etc. Uansett greit å ha av masta av og til for å se over at alt er i orden.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

 

 

Jeg må ordne en del ting i masta; skifte fallboks, montere lacyjacks, tape salingshorn etc. Uansett greit å ha av masta av og til for å se over at alt er i orden.

OK...

Trodde det var et must at masta måtte ned for å heise båten på land.

Skal heise min båt på land i løpet av uka. Og selv om det ikke er en seilbåt, er det mast på den.

Så jeg lurte bare på om jeg måtte til å montere med masta

Link to post
Share on other sites

Sist jeg løftet masten tok jeg rett og slett og festet kroken til kranen i storseilfallet, og festet fallet nede på masten. Det er så lite vekt i masten at mastetoppen helt fint tåler draget oppover fra kroken. Når løftet er ferdig så er det bare å løsne fallet så kommer kroken pent ned igjen. Ikke noe behov for å klatre i masten :smiley:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Sist jeg løftet masten tok jeg rett og slett og festet kroken til kranen i storseilfallet, og festet fallet nede på masten.

Forutsetter at mastekrana er høyere enn masta + lengden av kroken da. Spørs vel om dette går på en Nova (hvis ikke de har høyere mastekraner enn vi har her i distriktet)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det finnes en eller en annen mekanisme for å holde mastekragen på plass slik at du ikke løfter taket av båten når fall og hal teites. Hos meg er det en strekkfisk fra masta og opp i taket. Finn ut, og fjern denne.

 

Noen som vet hvordan dette er på en Nova?

Kan ikke se noen strekkfisker oppunder taket.

Link to post
Share on other sites

Løfter alltid min Maxi 84 mast under salingshorna.Den er ikke topp-tung.

Så et storseil fall som røk ved mastetopp-beslaget i år, med den følgen at masten datt over en snekke. Dette var gjennomgående mast som ikke var skikkelig løs ved kahyttetaket. Stort hull i seilbåt-taket og mye tak igjen på masta.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...