Jump to content

Luker, fra finer til sotet plast

Allan E

Recommended Posts

Lukene ned til kabinen på båten er laget av 18mm kryssfiner. De trenger å byttes, hva slags plastmateriale skal jeg bruke? Eneste betingelse er at jeg kan borre å sette inn en lås og at den er litt sotet av farge. Ønsker 15-16 mm plate. Tenkte å skråskjære skjøten slik av vann ikke renner inn i båten. Hvor er det greit å handle?

Når du snakker om sotet plast, så mener du vel pleksiglass.

Men jeg tviler på at disse finnes i 15-16 mm. Kjøpte en liten bit til takluka på båten min. Den er 5 mm og som du ser på bildet, så var det ikke store biten. Alikevell kostet den lille biten 500 kr. Glassmesteren jeg kjøpte det hos sa at en tilsvarende bit i 10 mm ville kostet 1500,-

Men du skriver ingen ting om hvor stor luka er, eller hva slags luke det er snakk om.

Skal den være i bare plast, med hengsler og lås montert direkte på plasten, eller skal det være en treramme rundt, eller??

Slik ser luka mi ut...ikke helt ferdigbehandlet enda, men bare for å gi en ide om prisen på 5mm pleksi

luke.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)

Hvorfor ikke bruke?? Det er jo dette jeg spør om. Her er et bilde av en samme slags båt som jeg har og har glass i lukene sine. Sporet som lukene står i er ca 19-20mm. Jeg tenkte at jeg kunne bruke tykk plastplate så behøver jeg ikke lage rammer i treverk.

19082009064.jpg

Jeg hadde samme problemet da jeg ønsket mer lys ned i salongen. Jeg valgte å bruke ei 6mm plexiplate. For å "fylle" ut sporet som plata skulle ned i brukte jeg en klar plastslange som jeg tilpasset med lengden på sidene + bunnen av plata. Deretter splittet jeg slangene med et helt rett snitt og stakk plata inn i denne slissen. Justerte denne mot bordet slik at den satt helt rett og fylte så opp hulrommene mellom plata og innsidene av slangen med silikon. Husker forresten ikke helt om jeg brukte silikon eller en annen klar fugemasse. Muligens T7, men dette er sikket ikke så nøye. Plata går i alle fall tett og fint i sporet, og det ser faktisk ganske bra ut også. Boret også et fingerhull midt i plata slik at den er lett å løfte på plass.

Siden jeg jobber og er medeier i et firma som driver med termoplast, så kan jeg skaffe rimelig akryl og pc plater. (tompa2 og svenning er noen av referansene mine på BP :smiley: )

15mm sotet plexi må spesialbestilles, så maks jeg kan skaffe fra lager er 10mm, men dette blir da en plate på 2x3m...

5mm kan du få på fiksmål.

Klare plater kan du få opp til 25mm i støpt akryl.

Klar PC kan jeg skaffe opp til 12mm fra lager.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Etter det jeg har erfart, nesten halv pris i forhold til lokale glassmestere..

Har jo mest med at jeg ikke tar så mye fortjeneste på det, liker å hjelpe andre båtfolk. (Eller var det folk i båt..? :smiley: )

Ny Plast AS i Aremark, Østfold. (hjemmeside under oppgradering..)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Klare plater kan du få opp til 25mm i støpt akryl.

Klar PC kan jeg skaffe opp til 12mm fra lager.

Siden sotet plexi må spesialbestilles og sannsynligvis må kjøpes i et stort format så blir den dyr. Klar plate på 15mm kan jeg jo sette en sotfilm på. Det finnes vel litt forskjellige måter å hjemmesote plast eller glass på.

Hva er forskjellen på støpt acryl og PC?

Her snakker du tull. Lexan eller Polycarbonat (PC) er kjent for å utløse spenninger og sprekke ved kontakt med en lang rekke kjemikalier og er heller ikke særlig UV bestandig.

Acryl eller Polymetylmetakrylat (PMMA) derimot er av de aller beste amorfe termoplastene i så henseende, og har en hard overflate som i tillegg er selvpolerende (ripefast)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Et par oppklaringer:

Egenskaper polycarbonat (lexan):

- Tilnærmet uknuselig.

- Ikke UV-stabil, men fåes ofte med et beskyttende UV-lag.

- Blir fort riper i, men kan også fåes i ripefast utgave, men denne er dyr.

- Følsom for sterke kjemikaler og løsemidler.

Egenskaper akryl (plexiglass):

- Ikke spesielt slagsterk, men kan også fåes i slagfast utførelse, men langt unna pc på dette feltet.

- Naturlig UV-stabil

- Mer ripebestandig enn pc, men langt unna f.eks. glass.

- Følsom for sterke kjemikaler og løsemidler.

Til båtbransjen vil jeg tippe at akryl blir brukt i ca 9 av 10 tilfeller.

Ikke enig.

Leksan har nå holt i 20 år på skyveluka .

Det rem mener, og som er riktig, er at pc (og også akryl) kan sprekke og krakulere hvis det blir utsatt for løsemidler.

PC kan også sprekke hvis den står i spenn over tid.

Kjøpte sotet lexan 5mm i vår. Dette er svindyrt! betalte ca 6500,- for 2x3m hos astrup (50% rabatt). Har mye igjen, så kan jo evt. få kjøpe...

Til sammenlikning kan du få en 2x3m plate i 5mm lexan sotet(røkfarget) av meg til 3300,- + evt. frakt. (BP pris :seeya: )

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...